• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

MÄRKLIGT ACC-FEL

F

F.d. 50069

Guest
Hej.
Jo i förra veckan så var vi uppe i Nord Norge med husbilen och då hände något märkligt vid ett par tillfällen!!

Våran Husbil (Eriba 697 årsm. 11) är utrustad med ACC och den har funkat 100% under 2000 mil.
Fast nu hände något märkligt
Plötsligt märkte vi att den inte gav någon kyla utan det kom bara vanlig friskluft från utblåsen. Jag vred och micklade med reglagen och när jag gick in i det manuella läget med max kyla samt max fläkt så blåste den iskallt:confused:

Jag stängde av rubbet och väntade nån halvtimme...........och vid ny test så funkade allt som vanligt igen????
Det var ca 21-22 grader varmt ute.

Dagen efter så hände samma sak igen. Då fick ACC`n vara avstängd resten av den dagen för vi var nästan framme vid dagsmålet.

Sen dess har vi kört ca 150 mil i varierande temp och ingenting har hänt och ACC funkar hur bra som helst.

MÄRKLIGT, eller hur?

Anders

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: MÄRKLIGT ACC-FEL

Hadde du inne knappen for eco ? Denne gir utvidet variasjon, og bruker friskluft i stedet for kyla om luften fra utsiden er bare litt over den ønskede innetemp.

kejo20

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2025

Hade detta problemet i en personbil, då berodde det på isbildning, så fort isen smält när man var inne och handlade en halvtimme så funkade allt igen.
Man ser hur det droppar vatten när den smälter.
MVH KEJO

F

F.d. 50069

Guest

Märkligt i alla fall:confused:
Grejen är att jag alltid har kört i "full auto" läget! Det enda som vi har rört på apparaten är egentligen tempvalet.

Detta med avfrostning har jag lurat på om det kan vara, men det var ju inte så förskräckligt varmt någon av de två tillfällen det hände.

Iofs så hade vi solen rakt i rutan båda gångerna, men .......det skall väl inte vara nåt hinder för funktionen?
Den andra gången det hände så gjorde vi några bergspassager i lågt tempo, undrar om ACC`n slog ifrån tack vare lågt varvtal och krav på kyla??

Lustigt är det, men skönt att den funkade efteråt iaf.....:p:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Kan det vara så att du har som på Audisarna en liten ventil/luftinsug på instrumentbrädan som suger in luft för att kolla temperaturen i kupen och den i sin tur reglerar kyla/värme på utblåsen .
Är utblåsregleringen även elektrisk så kan ju ställmotorerna kärva även på nya bilar .

saxnäs

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2025

Hej
Du har troligtvis någon spjällmotor som kärvar. Fläkthastigheten regleras automatiskt så den kan du glömma. Att det skulle ha något med avfrostningen att göra, inte troligt. Har du kollat gasmängden? trycket på låg resp. högtrycksidan ? Om inte så kan jag hjälpa dig en dag med det.

// Göran

F

F.d. 50069

Guest

:spinny:Hej Mjölbybo!
Man tycker ju att det vore konstigt om ACC`n skulle faller med gasen redan efter 2000 mil, men allt kan ju hända:wink:.

Håller du på med AC pryttlar? Kan i så fall vara bra med en Mjölbykontakt:rolleyes:.
Jag har en Merca 300ce 87a som endast gått 6000mil där AC`n skulle behöva lite "handpåläggning".

Du kan ju kontakta mig via ett privat meddelande om du inte vill vara officiell på denna sida!

MVH
Anders på Bockarpsvägen

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025

Tar upp tråden igen för att fråga hur det gick med ACC.n.
Har en Carthago 2013 med en Fiat- ACC som idag strulade till det, men då gäller det värme.
Under 2014 så hände det en gång att den slutade att ge kyla. Då stannade vi en stund och sedan har det gått felfritt och nu har vi kört 2200 mil utan problem till idag.
Vi körde idag en resa på 25 mil. Efter 15 mil så blev det kyligt fram i bilen och kände att värmeutblås ej fungerade!
Vi har försökt med det mesta på hemvägen och kan bara få värme o fläkt att fungera manuellt. Så fort man slår på full auto, så stannar fläkt och värme uteblir. Det verkar nästan som spjäll stänger helt!?
Displayen visar att fläkten går, men det kommer ingen värme ur intagen.
Finns det någon som har en ide om vad det är för fel, så är jag tacksam.
Bengt

F

F.d. 50069

Guest

Detta hände bara vid denna Norgeresa, sen aldrig mer:oops:
Nu har vi köpt en ny husbil med tyvärr manuell AC.....funkar men saknar ACC'n!
Har haft flera husbilar med manuell AC och aldrig några problem, fast jag har aldrig tidigare läst om några problem med den automatiska heller!

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025

Kollat med husbilslandet idag. Niklas hade inget fall med Fiat-acc men berättade att Iveco har ett filter som kan täppa sig, som man ska blåsa ur vid behov. Samarbetet med Fiat kan ju göra att det finns något liknande på deras ACC?
Ska kolla vidare.
Bengt

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025

Söker fortfarande på problemet med ACC.n. Troligen är manöverenheten trasig säger Fiat. Ingen förlängd garanti. Bilen var 2 år i maj! Kostnad 3200 kr + 1/2 tim arbete.
Blåste filteringången i enheten igår, eftersom Iveco rekomenderar det på sina bilar.
Provade sedan och det konstiga är att allt fungerar normalt på "full auto", när jag sätter temperaturen så att kyla behövs. Då blåser det in kyla i spridarna mot mig.
När jag vrider upp så det ska in värme så stänger spridarna mot mig, men på golvet o framrutan kommer värmeblås.
Vi har inte kört mycket under kalla årstider, så det kanske är så att värme ej ska blåsa framåt utan endast på golv o ruta? Låter konstigt i så fall!?
Allt går ju att köra med reglage mot s.k. "auto", men med "full auto" så går det ej vid värmebehov.
Avvaktar till våren, eftersom Fiat i alla fall inte ställer upp.
Bengt

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Det är fullt normalt att en ACC inte blåser varmluft i panelmunstyckena, lika lite som att det blåser kalluft till fötterna.
Så är alla (de flesta?) ACC programmerade, vill man ändra på detta får man köra anläggningen manuellt.
Varmluft i ansiktshöjd gör att man blir sömnig och kalluft till fötterna tycker de flesta inte är komfortabelt.

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025

Tack för upplysningen! Det var bara den delen som jag trodde fattades.
Det kom ju ingen värme alls först och då blåste jag i de små gallren, ifall det satt damm där och sedan började jag fundera varför det ej blåste varmt ur alla intag.
Ditt besked gjorde att jag slipper fundera, utan kan ställa in för vintern och invänta en ny vår.Bengt

Toppen