• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lyssna på radio i Norge

F

F.d. 58689

Guest
Det finns en och annan FM-kanal som fortf funkar, upptäckte jag på min resa längs sydkusten i augusti.
 
F

F.d. 58689

Guest
Ja, de har ju gått över till DAB-radio i Norge, men jag kunde lyssna på en och annan FM-kanal på bilradion, som jag nyss skrev. Mest lokala kanaler dock.
Eller köpa en DAB-radio. Gäller f ö även i Danmark.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Många har kanske DAB i sin bilradio redan parallellt med analoga radion.
Exempelvis Kenwood har haft det några år.
Vi har det i vår bil från 2016
 

nica

HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Ånge
HBK-Nr
28054
Medlemskap
2024
Vi fick inte in en enda station under vår resa i norra Norge i somras. Såg när vi kom hem att Biltema i Norge säljer en DAB-adapter men den säljs inte i Sverige av nån konstig anledning! Är det nån som kan rekommendera nån adapter som säljs här till bra pris?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Vi fick inte in en enda station under vår resa i norra Norge i somras. Såg när vi kom hem att Biltema i Norge säljer en DAB-adapter men den säljs inte i Sverige av nån konstig anledning! Är det nån som kan rekommendera nån adapter som säljs här till bra pris?

DAB adaptrar säljs på fler andra firmor. Biltema tycker väl inte att utbudet av DAB i Sverige är tillräckligt stort för att ta hit den.
Sverige har ju inte hängt på DAB trenden som våra grannar har gjort men DAB utsändningar finns på flera platser i landet.
Mellan Stockholm och Gävle är det full fart. Dock är ju kanalutbytet lågt ännu.
Tror att det är 16kanaler i dagsläget. Men man kan ju bara lyssna på en i taget så för mej är det okej. :)
Jag tror att Malmö / Göteborg har DAB också men är osäker.
Sök på DAB sverige så hittar man nog info om detta.
Jag har DAB i bilen. En Kenwood med glas antenn. Fungerar jätte bra och inhandlades i Ullared på radiofirman medans gumman var i det stora gula varuhuset. :)
Hemma har jag DAB klockradio. Underbart ljud av sin favorit kanal på morgonen. :)
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Man har sänt DAB radio i landet på dom stora sändarna sedan 1995, två år före man började med DVB-T sändningar för TV.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Ja på försöksbasis. Men man kan undra om inte bolagen själva börjar driva på detta eftersom dom nu gör reklam för det här i Gävle. Dom har ändrat utbudet och troligen också räckvidden. Det var tyst på DAB några dagar, sedan kunde man söka om stationerna och vipps så fanns där fler kanaler att välja på. :)
 

tomhoff

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2024
Måste väl vara enklast att skaffa sig en radio med Bluetooth och streama från sin mobiltelefon. Så gör vi och när vi reser i Europa kan vi lyssna på Radio Skaraborg om vi vill.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Det var längesedan vi använde bilens radiomottagare... Vi använder bara telefonen som ändå sitter där i sin hållare. Www.sr.se. Radio Göteborg är alltid med oss, via Bluetooth till bilens ljudsystem. I Augusti besökte vi Lofoten med flera veckor i Norge. Aldrig några problem med Internetradio, det buffrar i tunnlarna. Funkar kanonbra
 
Toppen