• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Lyset är svagt på bilen

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Hej jag har en husbil CITROËN C25 Flak/Chassi 2.0 (78 hk / 57 kW) Bensin 1990

Problemet är att lamporna fram lyser svagt Det är bara små lamporna underst som lyser men själva H4 lampan halvljus är inte tänd på dagen när man kör men på kvällen närJag har helljus så funkar H4 lamporna.

Jag har googlat lite och har smörjt upp flera jordpunkter och känt på kontakter och så vidare men ingen lösning.

Någon som har en idé vore roligt innan jag lämnar in den på verkstaden?
IMG_20190720_111128.jpg
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja, ett sådan är jättebra, och även om det ser ut som omöjlig att använda för en del, så kan man få massor med hjälp av ett bara med att kunna använda grunderna, och kunna konstatera om det finns 12V/spänning vid en kopplingsplint, och jätteenkelt med tången kunna se om det går ström/Amp. i en kabel, eller om det är stendött.

Man bör tillägga att en del sådanahär "billigare" tångampermätare (bl.a. de som säljs billigt på LIDL ibland) bara klarar växelström/AC, så se till att det också står likström/DC på instrumentet, som det som finns på PeterK's länk.
För den intresserade så står det även True RMS på mätinstrumentet, vilket gör att man kan mäta spänningen ut från 12V/230V invertrar, vilket inte går med ett "vanligt billigt" mätinstrument, eftersom det är konstgjord 230V växelström.

:msn_thumbup: M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Ja, ett sådan är jättebra, och även om det ser ut som omöjlig att använda för en del, så kan man få massor med hjälp av ett bara med att kunna använda grunderna, och kunna konstatera om det finns 12V/spänning vid en kopplingsplint, och jätteenkelt med tången kunna se om det går ström/Amp. i en kabel, eller om det är stendött.

Man bör tillägga att en del sådanahär "billigare" tångampermätare (bl.a. de som säljs billigt på LIDL ibland) bara klarar växelström/AC, så se till att det också står likström/DC på instrumentet, som det som finns på PeterK's länk.
För den intresserade så står det även True RMS på mätinstrumentet, vilket gör att man kan mäta spänningen ut från 12V/230V invertrar, vilket inte går med ett "vanligt billigt" mätinstrument, eftersom det är konstgjord 230V växelström.

:msn_thumbup: M.v.h. JANKRO.
Jag har just det instrumentet som finns i Peters länk. Om man har dragit flera parallella matnings kablar med säkringar i båda ändar och är dessutom anslutna till en bussbar då har man stor hjälp med ett sånt instrument. Då kan man mäta varje kabel för sig utan att ta loss alla säkringarna. Bara ett exempel.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag har just det instrumentet som finns i Peters länk. Om man har dragit flera parallella matnings kablar med säkringar i båda ändar och är dessutom anslutna till en bussbar då har man stor hjälp med ett sånt instrument. Då kan man mäta varje kabel för sig utan att ta loss alla säkringarna. Bara ett exempel.
För att inte tala om att när elen är inkopplad till stolpen och solen skiner på panelerna och en del tror på fullt samarbete mellan laddarna/regulatorerna/batteri och då tror på 40Amp. laddning.
Så sätter man tångampmätaren runt kabeln till bobatteriet/batterierna och kan då konstatera att laddströmmen in till dem bara är ex. 12Amp. och dessutom sjunker vartefter.
För "vanliga" batterier håller mot och en del laddare kan inte samarbeta och där ligger förklaringen till varför strömmen sinar nästa mulna dag.
På samma sätt som man lätt kan kolla upp hur mycket 12V ström det går åt på kvällen när TV, värme, lampor m.m. är igång mitt ute i grönskan och man är utan både stolpe och sol.
Efter lite självutbildning så är det otroligt användbart och ger klara besked om många tidigare gissningar.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
För att inte tala om att när elen till stolpen är inkopplad och solen skiner på panelerna och en del tror på fullt samarbete mellan laddarna/regulatorerna/batteri och då tror på 40Amp. laddning.
Så sätter man tångampmätaren runt kabeln till bobatteriet/batterierna och kan då konstatera att laddströmmen in till dem bara är ex. 12Amp. och dessutom sjunker vartefter.
För "vanliga" batterier håller mot och en del laddare kan inte samarbeta och där ligger förklaringen till varför strömmen sinar nästa mulna dag.
På samma sätt som man lätt kan kolla upp hur mycket 12V ström det går åt på kvällen när TV, värme, lampor m.m. är igång mitt ute i grönskan och man är utan både stolpe och sol.
Efter lite självutbildning så är det otroligt användbart och ger klara besked om många tidigare gissningar.

M.v.h. JANKRO.
Tångampermeter använde jag en hel del när jag jobbade. Perfekt att använda vid felsökning i tex apparatskåp. Instrumentet i Peters länk fungerar till det mesta.
Multimetern stannar numera hemma.
 
Toppen