• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lyfta bilen vid hjulbyte

viggoboy

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Detta gäller AL-KO chassi
När jag köpte bilen frågade jag var man skulle lyfta bilen vid hjulbyte.
Bakaxel och vid de speciella anordningar precis bakom framhjulen.
OK

Lämnar in bilen till däckfirman och ser att de lyfter bilen där också.

MEN!! jag hade inget att göra idag så jag började lusläsa instruktionsböckerna och där står:
OBS!
Lyft aldrig fordonet i bakaxeln, framaxeln, oljetråget eller i transmissionen

BAK:
Domkraften i får placeras vid de båda undre stötdämparfästena till vänster och höger framför bakaxeln. På fordon med tre axlar placeras domkraften i tredje axelns stötdämparfäste.

Hur många visste detta?

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Lyfta bilen vid hjulbyte

Tack men jag fick reda på det genom en fråga till ALKO!
Pass upp för bilbesiktningen, de var på gång att lyfta i axeln. Jag fick stoppa dem och de hade inte utrustning för att lyfta där de skulle, därmed avstod de lyftet i bakvagnen.
Vid smörjning av axeln, för de som har den axelvarianten, ska det lyftas så att hjulen hänger fritt, där hade verkstaden lite lyftproblem vi förra servicen.
Bengt

viggoboy

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024

Jag har en egen fettspruta
Vet du KarinoBengt hur mycket fett det skall tryckas i?
Skall det var så som på gamla bilar - tills det kommer ut vid någon packning.

kejo20

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2025

Hej
Var kan man få denna info på papper, har ingen instruktionsbok till min gamla hymer.

MVH KEJO20

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Har man luftfjädring och lyfter på fel ställe så går bälgen sönder. Hände min fd Burstner Solano.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Dessutom måste luftfjädringen stängas av/inaktiveras innan man lyfter.

Fam Pettsson

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025

När däckmontören skulle lyfta för däckbyte kände jag en oro.
Tänk om han lyfter fel.
Något i bakhuvudet sa att jag hade läst något om att man inte kunde lyfta hur som helst.
Sa till honom, du vi tar och lyfter med de hydrauliskastödbenen i stället.

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025

Hej
Var kan man få denna info på papper, har ingen instruktionsbok till min gamla hymer.

MVH KEJO20

Jag ställde en fråga till ALKO Sverige om service och hur ofta jag skulle smörja. Kontakten mailade tillbaka och ville ha registreringsnummer på bilen. Därmed så kollade han chassinummer, om jag hade husbil med krav om årlig smörjning eller smörjningsfri.
Tyvärr så var min Alkoaxel försedd med smörjnipplar och ska smörjas varje år.
Minns inte om hur mycket som ska smörjas och instruktionen ligger i avställd husbil. Går säker att goggla på.
Bengt

coe

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2025

Angående mängd fett som behövs i bakaxeln: Jag fick av ALKO-representant på Elmia besked om att 5-6 pumptag räcker med handspruta.

viggoboy

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024

Kan tillägga att det fettet som rekommenderas i bruksanvisningen finns inte.
Jag har har skrivit till Shell och frågat var man kan köpa det och här är svaret:

Vi har haft ett fett som hette Retinax LX 2
Detta fett har bytt namn sedan flera år tillbaka till [FONT=&quot]Shell Gadus S3 V220C 2 [/FONT]

[FONT=&quot]Vi har vårt lager i Jönköping.Vi har en återförsäljare i Malmötrakten och det är Ikaros i Oxie. Telefon 040-542275

[/FONT]
[FONT=&quot]Med Vänliga Hälsningar[/FONT]
Gull-Britt Sköld
[FONT=&quot]Customer Service Nordics[/FONT]
[FONT=&quot]Univar [/FONT]

S

Sören-6830

Guest

Funderar lite på hur det fungerar med hydrauliska stödben. Vid ett tillfälle för ett par år sedan stod vi parkerade centralt i en mindre stad i Tyskland.
Vid 23-tiden kom ett öldrickande gäng som slog sig ner ganska nära oss. Vi tyckte det började kännas obehaglig och bestämde oss för att göra en snabb sorti.
Hur fungerar de hydrauliska stödbenen i ett sådant fall, går de upp väldigt snabbt och ljudlöst om man skulle behöva ge sig av snabbt?
Och kan man använda dem överallt, om man t ex står på en parkering över natten, är det camping då?

Toppen