• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lutar din husbil?!?

Svahnarna

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Aneby
HBK-Nr
177
Medlemskap
2024
Vi har köpt en ny Adriatik (Fiat-chassi) och efter några turer började vi tycka det var konstigt att bilen alltid stupar framåt, hur plant än underlaget verkat vara. För att vistas behagligt i bilen måste man ställa den i en uppförsbacke, kilarna räcker inte. När vi mätte upp kunde vi konstatera att bilen är cirka 15 cm högre bak än fram.

Det här känns inte kul på en sprillans ny husbil. Är det någon mera som har varit ute för samma sak? Är det vanligt förekommande på Fiat-chassin?

Vill gärna få synpunkter från andra husbilsåkare och kanske i synnerhet Adriatik-ägare: lutar din husbil också? Har det med Fiat-chassit att göra? Vilka krav skulle du ställa på leverantören?

Svahnarna HBK 177
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Lutar din husbil?!?

Jag för känslan utan att ha mätt våran bil att den också lutar framåt, fast vi tycker det är bra för oftas så lutar ju marken åt ena eller andra hållet, o antingen så kan vi köra eller backa så att vi står rakt,
:)
LMC med Fiat under
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Lutar din husbil?!?

Vi har en Mc Louis med Fiat-chassie 2007, och det är alldeles uppenbart att den lutar framåt. Vi har inte haft stora besvär med uppställning men när man står på jämt underlag är det inte särskilt bra när det regnar för vattnet stannar på taket då ju hopmonteringen vid hytten har en förhöjning.
Ska vattnet rinna av bakåt måste man köra upp bilen på klossar eller annan upphöjning.
Som det nu är rinner vattnet åt ena eller andra sidan med fula svarta ränder som följd.
Hemma har jag tänkt ornda en ramp så avrinningen sker bakåt.
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Lutar din husbil?!?

Samma här, vår 07-a lutar också framåt men vi gör precis som dotorparn, kollar hur det lutar och anpassar oss efter det. Jag tror inte att lutningen är så stor som 15cm för vi kan stå på helt plant underlag utan att använda klossar.

//Kicki
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Lutar din husbil?!?

Det finnes fra Goldschmitt andre fjører som kan settes inn foran for å oppnå 2 saker: 1. Øke maks aksellast foran med 200kg. 2. løfte nesen ca 5 cm.

Byttet til disse stivere fjørene på vår forrige bil, en Flair på Fiat ALKO chassi og den fikk bedre komfort under kjøring også.
 

Svahnarna

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Aneby
HBK-Nr
177
Medlemskap
2024
Sv: Lutar din husbil?!?

Vi är väldigt förtjusta i vår nya husbil, den har många fördelar, men...... ska man verkligen bara acceptera skevheter på en produkt som kostar mer än en halv miljon? Jag vill gärna höra vad flera tycker!

Hjördis
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Lutar din husbil?!?

Ja och vet ni varför??!!, JO så här ligger det till ,det ska vara lågt insteg och tydligen en modegrej med sänkt framända, enligt tillverkaren är den medvetet monterad med en kort fjäder??? Idiotiskt vi måste sätta i en högre och styvare framfjäder för att den slår igenom (bara 6,5 cm, till genomslag ) ,sedan är det problem med farthinder att underredet skrapar i.Detta är vilseledande marknadsföring av Husbilshandlarna, detta skulle upplysas om vid ev, köp så det gick att välja, standard eller EXTRA med normal fjädring,då skulle det kosta en spottstyver emot nu ca, 10 000:-.
Detta fenomen med låg front går igen på ett flertal märken tydligen , har talat med många om detta problem ,det är så vanligt att Lesjöfors bilfjäder och Bossings har slut på förstärkta Fiatfjädrar.
Nästa gång vi köper ny bil så skrivs inget kotrakt förren det är klara besked om framfjädraringen!!
Detta är vår bittra erfarenhet
MVH Bernt
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Lutar din husbil?!?

Vår CI byggd på Ford chassi är jämn hög men istället ser det nästan konstigt ut fram för det blir en stor glipa mellan hjulhus och däck fram. Antar att det kanske är för att det är en större fjäder där?

Jag såg dock på CI bilarna som inte hade alkov och var byggda på Fiat Chassi att även de lutade framåt. Det såg ju lite sportigt ut men kanske inte så smidigt ur användar synpunkt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Lutar din husbil?!?

Problemet kommer av at eurochassiet er konstruert for varetransport hvor nesten all last legges på bakakselen, fjærene er dimmensjonert for vekten av motor og fører (ingen passasjer!). Selv en halvintegrert og 2 personer i stedet for 1 trykker ned fjærene foran med flere cm. Alkover og integrerte ligger helt opp mot grensen for maks aksellast selv med tom alkove.

Ved kjøp av nye biler lønner det seg å få inn at forfjærene skal være stivere enn standard. Hvis mange nok sørger for å kreve dette så finnes det mulighet for at dette kan bli det normale.
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Lutar din husbil?!?

Våran Dethleffs - 02 är byggd på fiatchassi och lutar ganska kraftigt framåt. Lite tråkigt att alltid behöva använda klossarna och att alltid vara tvingad att stå på ett visst håll när det lutar. Jag ser dock inte detta som ett stort bekymmer.

/Per
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Lutar din husbil?!?

Exempel vår Burstner men sk,5 tonschassi och långt axelavstånd 4,60 m,med 3 axlar är det ett stort bekymmer, skrapar i,sedan urusel fjädring som följd.
Bernt
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Lutar din husbil?!?

Att bilen lutar framåt syns redan i försäljningshallen där bilarna visas. Att då i efterhand ställa krav på handlaren tycker jag verkar svårt.

Nuvarande och förra bilen lutade framåt men jag har inte upplevt det som något problem. Antingen utnyttjar vi markens lutning eller använder kilar, ibland både och.

Möjligen kan det vara lite trist när bilen står uppställd hemma. Jag har löst det med en ramp av tryckta reglar.

En fördel med att bilen luta framåt är om man, som vi, har ett rejält överhäng. Mindre risk att bakänden skrapar i. Detta går visserligen att åtgärda med luftfjädring och kompressor som åtminstonne någon Renault-ägare har gjort (eller håller på att göra när kuddarna kommer).
 

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Sv: Lutar din husbil?!?

Vi har också en bürstner med boggie och 5 ton.
Jag har bytat fjädrarna fram för att få bättre åkkomfort,högre frigång och en "rak bil".

Har pratat om problemet med Östgöta i Mantorp.

Alla bilar byggs på Fiats original schassi med original fjädrar.
Problemet är att nästan alla husbilar kör med max totalvikt alltid, så det är därför framvagnen ligger lågt. Detta märks ju ännu mer på en bil med dubbla bakaxlar eftersom vikten fördelas på bägge axlarna.

Enligt Mantorp ska dom försöka få Bürtnerfabriken att montera kraftigare fjädrar i kommande modeller, i allafall i de större bilarna.

Kan inte tänka mig att någon husbilsbyggare skulle lägga ner tid och pengar på att byta till en mindre fjäder bara för att få en lägre framvagn. Det är ju alla märken som har denna lutning.

M.V.H.
Hi life
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Lutar din husbil?!?

Trots att ögat signalerat om ev. "framtunghet" har vi inte upplevt, eller kanske inte tänkt på, att det skulle kunna innebära någon form av problem.

Som nybörjare bland husbilsägare har vi nu kört 1200 mil sedan i påskas med vår Adriatik.
Min bedömning är att vi behövt använda klossar vid max 10 % av samtliga uppställningstillfällen.
Och då har vi, även i de "värsta fallen " alltid haft åtminstone del om inte hela libellen i vattenpasset inom ritsarna.

Vi har varken upplevt problem med gastillförsel, vattenavrinning eller "sned" sömn förorskad av dessa små lutningsavvikelser.

Däremot spann framhjulen loss då vi en gång i tämligen låg fart och med jämt gaspådrag klättrade uppåt på en mycket brant väg som vår kära navigatorröst lurade in oss på.

Hälsningar Kjell
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Lutar din husbil?!?

Vår Burstner 530 Active låg vågrätt när vi passerade vågen i Krängsberg på väg hem från Tyskland, jag hade med andra ord lyckats lasta rätt:D efter vägning såg jag att det hade gått in 130 kg till:mad:

Då kommer frågan menar ni att bilarna lutar framåt även lastade inför resan ??
Tänkte mest på nyare bilar med garage bak och stort överhäng.
Diseltanken sitter ju rätt långt fram ävenså 130 literstanken för vatten i vår bil, tanken
är kanske av tillverkaren att lasten skall lägga bilen i våg:confused:


Gurra
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Lutar din husbil?!?

En tanke slog mig ägare av alkovbilar brukar lasta bord,stolar mm i alkoven under färd det blir kg det som tynger ner framdelen:wink:

gurra
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Lutar din husbil?!?

Problemet med garage bilarna är nog att lastvikten är för liten i förhållande till hur mycket
man borde lasta för att få den ivåg ,iomed att jag har sängen på tvären tycker jag att det
blir viktigare att få huvudsidan lite högre omöjligt å sova med tårna i luften försöker göra den lilla justeringen med hjälp av orginaldomkraften i fjäderfästet har funkat 9 av 10 ggr


;)
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Lutar din husbil?!?

Sängen på tväre?:confused: Då måste du ju ligga på tväre i sängen för å få tårna i luften om bilen lutar framåt :D

Gurra
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Sv: Lutar din husbil?!?

Hej
Har en Adriatik 660 SP-2007a den lutar också framåt när den inte är lastad,men när vi är fullastade(ca 150kg i garaget) och redo för utfärd lutar vi bara mimimalt framåt.
Så vid stopp på camping brukar vi köra upp på två gula klossar fram beroende på lutning.
på vår förra Adriatik hade vi 2 orginal domkraftar som vi använde fram och på köpet fick en stabilare sovkomfort med stödben bak och domkraft fram.

Mvh Per
 
Toppen