• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lurar på att byta bil (personbilen). Kan detta vara något?

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ja som rubriken antyder så lurar jag på att byta bil (förmånsbil).
Eftersom företaget allt mer tightat ihop flottan så blir det mindre att välja på men samtidigt kanske bättre bilar än om folk får härja fritt.
Nu blir det nog en helelektrisk och inte en hybrid.
Valbart är Bmw ix1 4x4, Tesla Y 4x4 LR eller vw Id3.
Spretar åt alla håll..
Nu gillar jag ju suvar för att komma i och ur lite lättare.
Kör 20-25mil/dag och någon enstaka dag upp mot 30mil.
Någon gång om året blir det en längre resa men väldigt onödigt att välja en dyrare bil med större räckvidd för den enda resan.

Frågade flera kompisar, som utan att ha egna, tveklöst skulle valt Tesla.
Så en sådan provades.
Den var väldigt rapp med 0-100 på 5sek och väldigt generösa utrymmen men maken till stötig bil har jag nog aldrig kört.
Bullrig var den också och det knarrade om inredningen hela tiden.

Sedan testades en bmw.
Var som natt och dag mot Tesla.
Väl hopskruvad och gick tyst.
Nästan samma bett som Teslan men går ca 10mil kortare på en laddning.

Id3 har jag bara provsuttit men den känns något liten.

Just nu lutar det åt Bmw...

Någon som har någon input?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.881
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Ja som rubriken antyder så lurar jag på att byta bil (förmånsbil).
Eftersom företaget allt mer tightat ihop flottan så blir det mindre att välja på men samtidigt kanske bättre bilar än om folk får härja fritt.
Nu blir det nog en helelektrisk och inte en hybrid.
Valbart är Bmw ix1 4x4, Tesla Y 4x4 LR eller vw Id3.
Spretar åt alla håll..
Nu gillar jag ju suvar för att komma i och ur lite lättare.
Kör 20-25mil/dag och någon enstaka dag upp mot 30mil.
Någon gång om året blir det en längre resa men väldigt onödigt att välja en dyrare bil med större räckvidd för den enda resan.

Frågade flera kompisar, som utan att ha egna, tveklöst skulle valt Tesla.
Så en sådan provades.
Den var väldigt rapp med 0-100 på 5sek och väldigt generösa utrymmen men maken till stötig bil har jag nog aldrig kört.
Bullrig var den också och det knarrade om inredningen hela tiden.

Sedan testades en bmw.
Var som natt och dag mot Tesla.
Väl hopskruvad och gick tyst.
Nästan samma bett som Teslan men går ca 10mil kortare på en laddning.

Id3 har jag bara provsuttit men den känns något liten.

Just nu lutar det åt Bmw...

Någon som har någon input?
Va..., har du haft Impalan som förmånsbil? :cool::D:applaus:
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.889
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Samma här, hade valt Tesla alla dar i veckan.
Fast jag inte ägt/äger en elbil.
Grannen byter dock elbil som de vore gratis, han är tillbaka på en Tesla Y, började med en 3, den testa jag och den imponerade på prestanda.
Har provkört en ny X1, fantastiskt komfort, lite högt däckljud på den jag prova, gillar man sitta högt (som jag) ja då hade jag ev. valt den.
Id3 har jag inte testat (ännu).
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.764
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja som rubriken antyder så lurar jag på att byta bil (förmånsbil).
Eftersom företaget allt mer tightat ihop flottan så blir det mindre att välja på men samtidigt kanske bättre bilar än om folk får härja fritt.
Nu blir det nog en helelektrisk och inte en hybrid.
Valbart är Bmw ix1 4x4, Tesla Y 4x4 LR eller vw Id3.
Spretar åt alla håll..
Nu gillar jag ju suvar för att komma i och ur lite lättare.
Kör 20-25mil/dag och någon enstaka dag upp mot 30mil.
Någon gång om året blir det en längre resa men väldigt onödigt att välja en dyrare bil med större räckvidd för den enda resan.

Frågade flera kompisar, som utan att ha egna, tveklöst skulle valt Tesla.
Så en sådan provades.
Den var väldigt rapp med 0-100 på 5sek och väldigt generösa utrymmen men maken till stötig bil har jag nog aldrig kört.
Bullrig var den också och det knarrade om inredningen hela tiden.

Sedan testades en bmw.
Var som natt och dag mot Tesla.
Väl hopskruvad och gick tyst.
Nästan samma bett som Teslan men går ca 10mil kortare på en laddning.

Id3 har jag bara provsuttit men den känns något liten.

Just nu lutar det åt Bmw...

Någon som har någon input?

Har ingen elbil, men har hört det där med den dåliga komforten i Tesla från flera håll, dessutom svajar kvaliteten betänkligt, och dom verkar vara rejält besvärliga med att rätta till fel när det blir något. Reservdelsförsörjningen sägs också vara ett problem. Jag hade tagit BMW:n
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag skulle kunna redovisa mitt val utfrån mina preferenser, men det hjälper ju inte dig.

Vad prioroiterar du?
Räckvidd VS komfort?
Servicenätverk? (Tesla går då bort)
Kvaliet? (Tesla går bort)
osv.....
Håller helt med på service (bmw har några km hemifrån) och vad jag hört om kvalitet och Tesla så ryms dessa inte i samma mening....
Det är de två räckvidd och komfort jag väger på.
Komforten är ju otroligt svår att ändra senare.
Bmw:n var ju otroligt komfortabel och, enligt säljaren, helt beroende av vilka fälgar man väljer.
Tydligen ger de snygga 20" dålig ljudkomfort (den jag körde hade 18" som jag tyckte den gick helt ok med) annars får man ha stereon på ...

Räckvidden är ju egentligen väldigt avhängt på hur man kör.
140 på motorvägen är ju ingen höjdare för en elbil men det gör samtidigt att det går att tvinga sig köra lite lugnare för att komma längre.
De som håller 110km/h eller lägre på E4 upp till Stockholm är lätträknade men av dessa är de flesta elbilar.....

Jag har ju t.o.m. lyckats klämma ur 5mil ur min e-golf när den hade 1,2mils räckvidd kvar (fast det gick lite sakta ibland)....
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Hade valt Bmw alla dar i veckan, räckvidd är inte något större problem idag finns fler o fler laddare överallt. Komfort o körkänsla är mer prioriterat i min värld. Vart i Budapest o vänt med elbil, några mil hit o dit på räckvidden spelar ingen större roll. Det viktiga är att det laddar fort när man väl stannar o laddar.
Som arbetsgivare hade jag valt Vw p.g.a. Lägst kostnad men det är en annan femma.
 
Senast ändrad:

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
När vi köpte elbil för snart 5 år sedan provkörde jag 6 olika elbilar. Då var det Tesla m3 som gällde, den valdes snabbt bort, stötig och bullrig. Den bil som då stack ut var BMW i3, en sådan blev det och har varit kanonnöjd. Körde några nya bilar nu i höst, bla BMW i4 och om vi skulle byta bil idag är det den som ligger bäst till,
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Jag kör ca 4.000 mil om året. Skulle inte stå ut med Tesla’ s betjäning, kvalitet eller service. Samtidigt kör man soppatorsk med elbil då är det soppatorsk på riktigt. Tesla är erkänt duktiga på effektivitet och har låg förbrukning i verkliga livet - vissa andra ligger på upp mot det dubbla. 30 mil motorväg och vintertid - där närmar det sig att man måste erkänna att det bästa med Tesla är inte bilen utan laddnätverket och smidigheten att bara plugga in. Själv är jag inne på min andra BMW elbil.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
350
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Har nu kört ca 500 mil i min BMW I4 och är supernöjd. Stod och valde mellan Tesla Model X och Model S men precis som du själv upplevt känns BMWn betydligt mer väl ihopskruvad. Kan dock sakna Teslas mjukvarudel med större möjligheter till att använda fler appar m.m. Dock använder jag nästan alltid Android Auto.

Fartresurser och räckvidd trodde jag skulle vara viktigare än det faktiskt är för mig. Sedan Tesla öppnat sitt laddnätverk för alla finns det gott om laddare, så sällan jag behöver planera en långkörning. Sen visst är det kul att skrämma polarna med accelerationen första veckan, efter det kör man som med vilken slö bensin- eller dieselbil.

Komfort är det jag skulle lägga fokus på. Och där är jag väldigt nöjd med mitt val.
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
916
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Svårt att förstå varför inte KIA eller Hyundai inte finns med i företagets lista över valbara fordon.
Ioniq 6 eller EV6 är väldigt komfortabla, speciellt jämfört med Tesla Y.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.889
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Just Kia vet jag att man inte får välja hos vissa arbetsgivare, kanske Jockes arbetsgivare är en.

Hjälper min sambo som måste byta tjänstebil, vi provade ett flertal Kia, vi båda reagerade negativt på bullret speciellt från de bakre regionerna i de modeller vi testade.
Säljaren låtsades oförstående och frågade vad hon åker idag, en MB, då blev säljaren knäpptyst.
En Kia blir aldrig aktuell för min sambo, Hyundai är samma med annat namn.

(Hon letar efter en ny hybrid).
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
A
Svårt att förstå varför inte KIA eller Hyundai inte finns med i företagets lista över valbara fordon.
Ioniq 6 eller EV6 är väldigt komfortabla, speciellt jämfört med Tesla Y.
Antagligen för att leveranstiden är ca 1,5år....
BMW har 4-6v på de modeller jag kollat.



Testade lite idag när jag åkte långresa på landsväg.
Lättar man lite på gasfoten och rullar med i utförslöporna går det ganska lätt att slå bilens uppskattade räckvidd på el (betydligt bättre än på bensin).
Hade 75% el kvar och uppskattad räckvidd på 28km när testet började (70 och 80 väg där jag låg mellan 65 och 100).
När elen var slut hade jag kört 45km.
Hade man då kört elbil istället för laddhybrid borde man komma motsvarande 45mil istället för 28....
 
Toppen