• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lurad

F

F.d. 3088

Guest
På förekommen anledning !!:mad:

ett tips inför service av bil
Fyll på spolarvätska till locket, kolla och fyll glykol
Om du vill, kolla eller byt torkare om det behövs
kolla samtliga lampor innan du lämnar bilen särskilt zenox
kolla även oljenivån före och efter servicen
Detta gör man medans en eller två vittnen ser på.:D

Risken är annars att du får betala för spolarvätska, glykol, torkarblad mm
som hamnar någon annanstans det blir ett antal hundralappar varje service :rolleyes:
Nu inte sagt att det är så överallt.

Mvh/Gurra
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Lurad

Verkar vara vanligt .

En bekant slog ett körnslag på nyckelgreppet på tändstiften samt gjorde han ett litet märke på det skitiga oljefiltret .
När han fick tillbaka bilen efter service så var stiften renborstade och oljefiltret tvättat .
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Lurad

Undrar hur många som blir lurade :swoon::mad:
En tanke oljan kanske ser fin o ren ut vad frestas meken att göra då:confused:
Egen bil eller :confused:

:D
 
F

F.d. 52929

Guest
Sv: Lurad

Tar alltid ledigt och finns med i verkstan hela tiden, föga uppskattat men servicen blir utförd som den ska. dessutom kan jag låna lite verktyg och göra andra grejer under tiden som jag håller ett öga på dom. till saken hör att jag känner vederbörande mycket väl och litar på den samme, men det är bra att passa på att fixa och dona lite när bilen ändå är upplyft. sen får man ju också en massa goda råd på köpet, och kaffe, kakorna brukar jag stå för
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Lurad

När gjorde service på min merca så ville jag titta på men blev utkörd ifrån verkstaden pga mekanikern blev så nervös. Jag väntade den timmen det tog och hoppsan mot utlovade 2 timmars arbetstid så tog det bara 1 timme.
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Lurad

Jag upprepar det jag sagt tidigare på andra platser i forumet!

Tag kontakt med fordon-, el- eller det gymnasieprogram som kan göra det arbete som ni efterfrågar på närmaste gymnasieskola. De hjälper er till (oftast) bara materialkostnaden och de gör ett bra jobb. Underskatta inte deras kapacitet. De har bra yrkeslärare som "håller i trådarna"

//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Lurad

Hej Roger Håller fullständigt med dig, ingen stress när arbetet utförs.
Gurra
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Lurad

Hej.
Min svärfar (80+) skulle lämna in sin vw golf 93a på service på en VAG-verkstad. Detta gör han en gång om året trots att bilen bara körs 150 mil/år. Bilen står alltid i varmgarage så ni förstår vilket skick det är på den bilen.
Detta hände för ca 3-4 år sedan och mycket riktigt in på service. När svärfar skulle hämta ut bilen så sa kundmottagaren att servicen hade gått som vanligt men svärfar behövde boka en ny tid för att byta frambromsar (ok+skivor+belägg) samt hjullager bak. Kostnaden för kalaset var då ca 6000kr.
Svärfar ringde då till mig som brukar titta till hans bil och jag hade bara ett par månader innan gått igenom bromsarna fram och smort upp dem. Jag blev då förbannad och blev tvungen att överbevisa svärfar att bromsarna var i ett 100% skick genom att plocka bort hjulen och visa att att gick lätt och fint. Jag tog även bort hjulen bak och lät dessa snurra fritt så att han kunde se att de rullade lätt och fint utan missljud. när vi satte fart på bakhjulen så rullade de lika länge innan de stannade och även detta är ett bevis på att det inte var något fel på hjullagren.
Så jag tog kostnadsförslaget och åkte upp till verkstaden med jävligt svart sinne. Jag fick dock ingen förklaring trots att jag nästan slet kundmottagaren över disken.
Hur i h...e kan man försöka lura en människa på detta sätt!

Historien slutar på detta sätt; VAG-verkstaden i våran ort är nedlagd och ersatt av en Toyotaverkstad och svärfars vw Golf rullar fortfarande utan att renovera frambromsar eller byta hjullager.

Anders som inte gillar folk som försöker blåsa andra.
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Lurad

När jag lämnar in någon av våra bilar på verkstad för service, kräver jag alltid att de inte får åtgärda spolarvätska, torkblad, ringtrycket och sådant som hör till den dagliga rutinen. Det är mycket enklare än att fylla upp och byta innan i vittnens närvaro.
Det fungerar bra och servicen blir alltid till belåtenhet.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Lurad

Det är ju just såhär det inte ska vara att man ska behöva åka till yrkesskola för å få gjort arbete riktigt och humant prisatt,man kan ju fortsätta hur långt som helst ,dyr snickare åk till yrkesskolan,dyr å slarvig elektriker åk till yrkesskolan snart har vi inga hantverkare kvar å då faller yrkesskolerna också,tycker också det är tråkigt när man blir uppskjörtad farsan hade en ford sierra som han alltid förbesiktade på Ford aukverkstad
varje år så var spindellederna slut enl, meken ,men jag sa till han åk in å besikta ändå
tror dom klarade 5 besiktningar efter första påpekandet tror inte dom är bytta än detta var tio år sen.
 
F

F.d. 17999

Guest
Sv: Lurad

Som man tror på andra, tror man på sig själv!
Gammalt ordspråk! :twitcy:

Med andra ord, litar du inte på andra, så litar du inte på dej själv.
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Lurad

På biltema kostar 4 liter spolarvätska ungefär samma som den liter märkesverkstaden häller på. ändå köper de sin på 200 L fat, konstigt.

Peter.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Lurad

Även Willys säljer sådan spolarsprit billigt!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Lurad

Trevlig tråd som hoppar på en hel yrkeskår bara för några röttägg .
Om du får betala för torkarblad som inte blivit monterade är det ju stöld men att tro att sånt förekommer i alla verkstäder är rent skitsnack .
Jag är också jävligt säker på att inget behövd betala 60 kr för en liter spolarvätska utan mer rimliga 30 kr .

Bilprovningen har sina riktlinjer och bilmekaniker sina.
Exempel var jag nu i somras för skojs skull och besiktade våran volvo innan jag reparerade (läs hade inte hunnit innan besiktnings tiden gått ut ) och fick blank papper .
Till min förvåning åkte jag hem och kollade till bilen igen och visst var alla felen kvar .
1 . Spindelled glapp höger sida (det här hade ja ju kunnat skita i men däck är dyra och köpa pga snet slitage )
2. dåliga bromsar bak . Vänster bromsskiva rostskador pga fastrostat bromsok och höger var det bara typ 1/5 av bromskivan som var friskt .
Av att dom var likvärdigt dåliga vart bromsresultatet bra .
Detta hade jag också kunnat låtit bli och fixa men jag tycker om min fru och barn .

Jag skulle aldrig anlita någon om jag inte litade på honom till 100 % .
Och dom jag anlitar bryr jag faktisk inte vad det kostar för jag vet att det blir bra så jag unnar honom dom pengar han ev "tjänar" på min bekostnad .
Det ska inte vara "fult" att tjäna pengar .

Annars kan vi hänga upp alla yrkesgrupper , För det finns rötägg överallt och dom är och förblir tjuvar .
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Lurad

Trevlig tråd som hoppar på en hel yrkeskår bara för några röttägg .
Om du får betala för torkarblad som inte blivit monterade är det ju stöld men att tro att sånt förekommer i alla verkstäder är rent skitsnack .
Jag är också jävligt säker på att inget behövd betala 60 kr för en liter spolarvätska utan mer rimliga 30 kr .

Bilprovningen har sina riktlinjer och bilmekaniker sina.
Exempel var jag nu i somras för skojs skull och besiktade våran volvo innan jag reparerade (läs hade inte hunnit innan besiktnings tiden gått ut ) och fick blank papper .
Till min förvåning åkte jag hem och kollade till bilen igen och visst var alla felen kvar .
1 . Spindelled glapp höger sida (det här hade ja ju kunnat skita i men däck är dyra och köpa pga snet slitage )
2. dåliga bromsar bak . Vänster bromsskiva rostskador pga fastrostat bromsok och höger var det bara typ 1/5 av bromskivan som var friskt .
Av att dom var likvärdigt dåliga vart bromsresultatet bra .
Detta hade jag också kunnat låtit bli och fixa men jag tycker om min fru och barn .

Jag skulle aldrig anlita någon om jag inte litade på honom till 100 % .
Och dom jag anlitar bryr jag faktisk inte vad det kostar för jag vet att det blir bra så jag unnar honom dom pengar han ev "tjänar" på min bekostnad .
Det ska inte vara "fult" att tjäna pengar .

Annars kan vi hänga upp alla yrkesgrupper , För det finns rötägg överallt och dom är och förblir tjuvar .




Jag besiktigade grabbens bil och efter 14 mil så kollapsade fjäderbenet och tallriken skar in i däcket och det blev ju punktering .
Visst är det lätt hänt att det missas i SBP och många vill ju även ha igenom all möjlig "skit" till bilar , jag vill hellre ha reda på så allt är okay .
Jag har ju även en A4 och dess berömda framvagn med all leder och det ruskas rejält när jag besiktigar den och det är ju bra för att skulle det glappa och det medför ju konstig väghållning samt onödigt däckslitage .
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Lurad

På förekommen anledning !!:mad:

ett tips inför service av bil
Fyll på spolarvätska till locket, kolla och fyll glykol
Om du vill, kolla eller byt torkare om det behövs
kolla samtliga lampor innan du lämnar bilen särskilt zenox
kolla även oljenivån före och efter servicen
Detta gör man medans en eller två vittnen ser på.:D

Risken är annars att du får betala för spolarvätska, glykol, torkarblad mm
som hamnar någon annanstans det blir ett antal hundralappar varje service :rolleyes:
Nu inte sagt att det är så överallt.

Mvh/Gurra


JamoSwe

Som du kan läsa i mitt inlägg hoppar jag inte på en hel yrkeskår utan tipsar om hur man på ett enkelt sätt undviker att betala för mycket.:D
Vad bilprovningen har med tråden att göra fattar jag inte:confused:

Gurra
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Lurad

Om verkstäderna är så¨bedrövliga som skrivs (även jag) byt verkstad alla är inte "kassa" långtifrån men de är ju typiskt att man aldrig får höra nått bra utan bara när det gått åt h-e eller hiskligt dyrt .det är klart att man ska kunna lita på sin verkstad.
ps jobbar själv med bilar i egen verkstad tröttnade på den stora verkstan pg av tempot.

apropå hantverkare har en granne som anlitade en snickare förra sommar (en sk kompis) nu har han fått vattenskador och krigar med bolag och snickaren så som en skrev rötägg finns i alla brancher men det verkar bara vara i våran bransch som dem märks och skrivs om,nu går kompisarna på varsin sida på trottoaren å svär åt varandra mindre kul eller hur
Ni förstår säkert hur jag menar;)

Kan tillägga att efter ha mekat med bilar sen -74 fortfarande tycker det är det roligaste man kan göra trots lite smolk i bägaren då och då.
 
Toppen