• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luktar ruttna ägg

F

F.d. 25214

Guest
Hej har stora problem när jag kör med bilen så luktar det ruttna ägg efter ett tag så blir lukten mindre men inte borta någon som har vari med om det MVH Janne
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Luktar ruttna ägg

Spontant tänker jag på bränd koppling.
Men då borde det bli värre efter hand.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Luktar ruttna ägg

Har du inga vattenlås på diskhon och tvättho på toaletten/duschen ?
Om det finns och ni inte använder duschen så slå i vatten i vattenlåset om det har avdunstat efter den goda sommaren.

Prova med att sätta i pluppen till disk/tvätthoarna = du får något baksug från gråvattentanken.


Ps: Gick allt bra med regbesiktningen med den Engelska bilen sedan?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Luktar ruttna ägg

Hej
Samma drabbade oss och då var det bodelsbatteriet som läkte batterisyra.
Varje gång vi svängde lukta det ruttna ägg.

Gun
 

tombyske

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2727
Medlemskap
2024
Sv: Luktar ruttna ägg

Håller med Palle, kolla gråtanken genom att proppa avloppen! Försvinner lukten vet du att det kommer från gråtank eller vattenlåsen!
Det bildas lätt en illaluktande stank i gråtanken! Vi slår ibland ner 1dl ättika i gråtanken. Är det vattenlås, pyttsa lite i varje avlopp och skölj efteråt med vatten. ;)
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Luktar ruttna ägg

Hej har stora problem när jag kör med bilen så luktar det ruttna ägg efter ett tag så blir lukten mindre men inte borta någon som har vari med om det MVH Janne
Med stor sannolikhet är det kortslutning i något av blybatterierna och därför kokar vid laddning, detta ger denna välbekanta odör!

Kolla vätskenivån i batterierna!
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Luktar ruttna ägg

Det är med stor sannolikhet ACn
Bildas bakterier i värmeväxlaren.
Finns medel på AC verkstäder mot det.
Själv använde jag 10%ig klorinblandning på min förra HB

Jojje
 
F

F.d. 25026

Guest
Sv: Luktar ruttna ägg

Jag har varit med dålig lukt några gånger men jag minns inte vilken av lukterna som var mest lik ruttna ägg.

En gång var det baksug från gråvattentanken, det osade i några minuter efter påbörjad körning varje gång bilen stått stilla några timmar. Med takluckor öppna vid färd blev lukten mer intensiv men mattades av snabbare. Med proppar i avloppen och oftare tömning av gråvattentanken försvann det mesta av lukten.

En annan gång var det en död mus i bilens ventilationsfläkt. Vid kall väderlek kom lukten först när motorn blivit varm och den frusna musen börjat tina av varmluften. Vid varmare väderlek stank det som mest under regniga och fuktiga dagar. Lukten försvann efter att ha rensat bort resterna av mus, bo, nötskal med mera i fläktkanalen.

En tredje gång var det toalettens tätning mot kassetten som kärvade. Varje gång bilen fick upp farten blev det baksug i toalettens sog-avluftning och då stank det riktigt illa av outhärdlig avgrundskloak. Hehe... Lite silikonfett på tätningens gummiringar och länkarmar gjorde susen.
 

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Sv: Luktar ruttna ägg

Säkert ett kasst batteri. Har känt den lukten från en grannes husvagn när vi var på en camping för några år sen. Batterilådan var väldigt sunkig av gammal syra och luktade som en blandning av ruttna ägg och död råtta. Han bytte batteri och låda sen var lukten borta.
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Luktar ruttna ägg

knallgas från batteriet luktar precis som ruttna ägg,tänk på att den är ruggigt explosiv bara
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Luktar ruttna ägg

Knallgasen, vätgas + syrgas, luktar nog inte. Men man kan tänka sig att det bildas svavelväte, eftersom batterier innehåller svavelsyra H2SO4. Svavelväte H2S är en giftig gas vars lukt brukar beskrivas som "ruttna ägg".
Jag har annars fått avloppslukt i bilen, efter tömning av gråvattentanken. Det har blivit undertryck och vattenlåsen har tömts, varvid lukten från tanken via dessa har gått upp i bilen. Men det har inte luktat ruttna ägg precis. Så troligen är det laddnings eller batterifel. Har man parallellkopplade batterier, så måste man koppla isär dom , och testa var för sig.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Luktar ruttna ägg

Knallgasen, vätgas + syrgas, luktar nog inte. Men man kan tänka sig att det bildas svavelväte, eftersom batterier innehåller svavelsyra H2SO4. Svavelväte H2S är en giftig gas vars lukt brukar beskrivas som "ruttna ägg".
Jag har annars fått avloppslukt i bilen, efter tömning av gråvattentanken. Det har blivit undertryck och vattenlåsen har tömts, varvid lukten från tanken via dessa har gått upp i bilen. Men det har inte luktat ruttna ägg precis. Så troligen är det laddnings eller batterifel. Har man parallellkopplade batterier, så måste man koppla isär dom , och testa var för sig.

Tack Gotand! Som jag ser det har du gjort en fullkomligt korrekt analys.

Johan K.
 
Toppen