• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luftvärmepump/AC på en husbil

spånhyvel

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Östersund
HBK-Nr
37663
Medlemskap
2024
Hej på er!

Har idag en 230 V Dometic AC på taket och är måttligt (knappt ens det) nöjd. Visst att det är en äldre modell (2006) men den är allt annat än tyst och vi använder den extremt sällan och aldrig när vi sover. Hade gärna haft en lösning som fungerar vid fricamping och i dagsläget för vår del så innebär det sannolikt ett byte till en Maxxfan. Endera byta ut en befintlig taklucka till en Maxxfan eller byta ut AC:n. Drar mig dock lite för det senare alternativet då jag inbillar mig att det kan dra ner värdet på bilen som vi ändå troligen skall sälja inom ett år eller två. Å andra sidan kan jag bara förvara AC:n och skicka med den vid en försäljning...
Tänker


Nåväl, det var kanske ett sidospår ändå. Har läst många trådar om fläktar och AC senaste åren. Har även börjat intressera mig för möjligheten att driva en AC med solpaneler och batteri under de varmaste månaderna. Definitivt möjligt men kräver rätt tekniska förutsättningar och inget som man snyter ur sig hur som helst. Sen att det är mer "villhöver" än behöver är en annan sak. Den tekniska lösningen är det som är kul.

Det som förvånar mig lite i dessa trådar kring AC på husbilar, är hur få som diskuterar alternativet att montera en luftvärmepump i stället. Kanske inte det vackraste att ha en LVP-utedel på husbilens akter, men det är inte direkt så att de flesta husbilar vinner några skönhetstävlingar ändå.

Fördelar:
+ Tyst i drift
+ Stor kyleffekt
+ Vikten närmare backen
+ Går att köra som värmare också såklart vid behov
+ Väldigt mycket bättre SEER/SCOP än de takmonterade varianterna
+ Sparar takutrymme som kan användas för solpaner/annat
+ Har du en rejäl batterikapacitet och rejält med solpaneler så kan du driva den vid fricamping

Nackdelar:
- Numera svårt att köpa som privatperson utan att behöva betala någon annan för installationen
- Bästa placeringen av utedelen är bak i aktern på husbilen och det flyttar vikten bakom bakaxeln
- Kan vara svårt att placera innedelen på ett bra sätt
- Utedelen (och innedelen) är ursprungligen inte gjorda för montage i denna typen av rörlig miljö

Har sett ett exempel på Blocket ifjol på en Hymer (tror jag) som hade en luftvärmepump monterad, annars är det väldigt sparsmakat med information kring detta i våra svenska forum och grupper.

Börjat dyka upp en del om det på andra sidan pölen då fler och fler ser fördelarna. Söker man på "mini split+rv (eller camper)" så finner man en del olika lösningar. Till och med vanlife-rörelsen har börjat leverera diverse lösningar.

Har egentligen ingen fråga kring detta, mer än att det vore intressant att höra era tankar kring en luftvärmepump på en husbil? Främst den tekniska aspekten.



Fridens! /spånhyvel
 
Senast ändrad:

spånhyvel

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Östersund
HBK-Nr
37663
Medlemskap
2024
Kan det gå att plocka från en skrotad elbil, de ska ju ha den varianten som klarar både värme och kyla?
Mycket möjligt att det finns någon lösning som är möjlig att lyfta över från dessa. Åtminstone elbilar av mer premiummodell brukar ju ha luftvärmepump. Frågan är vilken driftspänning kompressorn går på då många bilar har väldigt hög spänning? Kul tanke som är värd att undersöka! :msn_thumbup:


Har även sett att det finns 24 VDC-modeller som är gjorda för undermontage på tex långfärdsbussar och så vidare. Men då dessa aldrig säljs till slutkund så är det svårt att hitta publik information om dem, och det verkar väldigt ovanligt i Sverige.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej på er!

Har idag en 230 V Dometic AC på taket och är måttligt (knappt ens det) nöjd. Visst att det är en äldre modell (2006) men den är allt annat än tyst och vi använder den extremt sällan och aldrig när vi sover. Hade gärna haft en lösning som fungerar vid fricamping och i dagsläget för vår del så innebär det sannolikt ett byte till en Maxxfan. Endera byta ut en befintlig taklucka till en Maxxfan eller byta ut AC:n. Drar mig dock lite för det senare alternativet då jag inbillar mig att det kan dra ner värdet på bilen som vi ändå troligen skall sälja inom ett år eller två. Å andra sidan kan jag bara förvara AC:n och skicka med den vid en försäljning...
Tänker


Nåväl, det var kanske ett sidospår ändå. Har läst många trådar om fläktar och AC senaste åren. Har även börjat intressera mig för möjligheten att driva en AC med solpaneler och batteri under de varmaste månaderna. Definitivt möjligt men kräver rätt tekniska förutsättningar och inget som man snyter ur sig hur som helst. Sen att det är mer "villhöver" än behöver är en annan sak. Den tekniska lösningen är det som är kul.

Det som förvånar mig lite i dessa trådar kring AC på husbilar, är hur få som diskuterar alternativet att montera en luftvärmepump i stället. Kanske inte det vackraste att ha en LVP-utedel på husbilens akter, men det är inte direkt så att de flesta husbilar vinner några skönhetstävlingar ändå.

Fördelar:
+ Tyst i drift
+ Stor kyleffekt
+ Vikten närmare backen
+ Går att köra som värmare också såklart vid behov
+ Väldigt mycket bättre SEER/SCOP än de takmonterade varianterna
+ Sparar takutrymme som kan användas för solpaner/annat
+ Har du en rejäl batterikapacitet och rejält med solpaneler så kan du driva den vid fricamping

Nackdelar:
- Numera svårt att köpa som privatperson utan att behöva betala någon annan för installationen
- Bästa placeringen av utedelen är bak i aktern på husbilen och det flyttar vikten bakom bakaxeln
- Kan vara svårt att placera innedelen på ett bra sätt
- Utedelen (och innedelen) är ursprungligen inte gjorda för montage i denna typen av rörlig miljö

Har sett ett exempel på Blocket ifjol på en Hymer (tror jag) som hade en luftvärmepump monterad, annars är det väldigt sparsmakat med information kring detta i våra svenska forum och grupper.

Börjat dyka upp en del om det på andra sidan pölen då fler och fler ser fördelarna. Söker man på "mini split+rv (eller camper)" så finner man en del olika lösningar. Till och med vanlife-rörelsen har börjat leverera diverse lösningar.

Har egentligen ingen fråga kring detta, mer än att det vore intressant att höra era tankar kring en luftvärmepump på en husbil? Främst den tekniska aspekten.



Fridens! /spånhyvel
Såg på Youtube när japanerna fabriksbygger husbilar. Luftvärmepump istället för gaspannor i olika former

Var en länk här i forumet...
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej på er!

Har idag en 230 V Dometic AC på taket och är måttligt (knappt ens det) nöjd. Visst att det är en äldre modell (2006) men den är allt annat än tyst och vi använder den extremt sällan och aldrig när vi sover. Hade gärna haft en lösning som fungerar vid fricamping och i dagsläget för vår del så innebär det sannolikt ett byte till en Maxxfan. Endera byta ut en befintlig taklucka till en Maxxfan eller byta ut AC:n. Drar mig dock lite för det senare alternativet då jag inbillar mig att det kan dra ner värdet på bilen som vi ändå troligen skall sälja inom ett år eller två. Å andra sidan kan jag bara förvara AC:n och skicka med den vid en försäljning...
Tänker


Nåväl, det var kanske ett sidospår ändå. Har läst många trådar om fläktar och AC senaste åren. Har även börjat intressera mig för möjligheten att driva en AC med solpaneler och batteri under de varmaste månaderna. Definitivt möjligt men kräver rätt tekniska förutsättningar och inget som man snyter ur sig hur som helst. Sen att det är mer "villhöver" än behöver är en annan sak. Den tekniska lösningen är det som är kul.

Det som förvånar mig lite i dessa trådar kring AC på husbilar, är hur få som diskuterar alternativet att montera en luftvärmepump i stället. Kanske inte det vackraste att ha en LVP-utedel på husbilens akter, men det är inte direkt så att de flesta husbilar vinner några skönhetstävlingar ändå.

Fördelar:
+ Tyst i drift
+ Stor kyleffekt
+ Vikten närmare backen
+ Går att köra som värmare också såklart vid behov
+ Väldigt mycket bättre SEER/SCOP än de takmonterade varianterna
+ Sparar takutrymme som kan användas för solpaner/annat
+ Har du en rejäl batterikapacitet och rejält med solpaneler så kan du driva den vid fricamping

Nackdelar:
- Numera svårt att köpa som privatperson utan att behöva betala någon annan för installationen
- Bästa placeringen av utedelen är bak i aktern på husbilen och det flyttar vikten bakom bakaxeln
- Kan vara svårt att placera innedelen på ett bra sätt
- Utedelen (och innedelen) är ursprungligen inte gjorda för montage i denna typen av rörlig miljö

Har sett ett exempel på Blocket ifjol på en Hymer (tror jag) som hade en luftvärmepump monterad, annars är det väldigt sparsmakat med information kring detta i våra svenska forum och grupper.

Börjat dyka upp en del om det på andra sidan pölen då fler och fler ser fördelarna. Söker man på "mini split+rv (eller camper)" så finner man en del olika lösningar. Till och med vanlife-rörelsen har börjat leverera diverse lösningar.

Har egentligen ingen fråga kring detta, mer än att det vore intressant att höra era tankar kring en luftvärmepump på en husbil? Främst den tekniska aspekten.



Fridens! /spånhyvel
Hittade länken


 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Ja om jag som har coop 5 vid+7grader så borde man ju om man normalt behöver 1kwh räcka med 200watt och det är fullt möjligt att klara med en batterbank och solpaneler.
Fast om man kunde spara värmen från solen direkt i ett värmelager skulle man hamna på helt andra siffror. solpaneler har ganska dålig verkningsgrad batterier har förluster och sen har ju värmepumpen förluster . Den instrålade effekten från solen om den tas tillvara i en luftsolvärmefångare är säkert 5 gånger större än solpaneler som omvandlar till el lagrar i batterier för att sen värma i en vanlig kamin.
Att först göra el av solen för att kunna lagra i batterier som sen ska avge värmen med en elkamin. är en lång resa. Kan man lagra värmen i vatten över natten så blir det inte bara billigare utan man får bättre verkningsgrad i varje steg. Problemet är egentligen att slippa ta omvägen via el och kunna gå direkt på lagring av värme, jo det finns metoder men inga färdiga lösningar.
 

spånhyvel

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Östersund
HBK-Nr
37663
Medlemskap
2024
Hittade länken


Kul med japanska husbilar, såg många roliga modeller på vägarna på Hokkaido när vi var där. Framförallt små modeller. Den på filmen hade varit gigantisk mot de flesta andra. :cool:

Snygg lösning med luftvärmepumpen på sidan. Skulle man bygga en ny husbil från grunden kanske den lösningen vore mest fördelaktig så man endera slipper bygga på längden, eller lämnar aktern öppen för andra förvaringslösningar.

 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ja om jag som har coop 5 vid+7grader så borde man ju om man normalt behöver 1kwh räcka med 200watt och det är fullt möjligt att klara med en batterbank och solpaneler.
Fast om man kunde spara värmen från solen direkt i ett värmelager skulle man hamna på helt andra siffror. solpaneler har ganska dålig verkningsgrad batterier har förluster och sen har ju värmepumpen förluster . Den instrålade effekten från solen om den tas tillvara i en luftsolvärmefångare är säkert 5 gånger större än solpaneler som omvandlar till el lagrar i batterier för att sen värma i en vanlig kamin.
Att först göra el av solen för att kunna lagra i batterier som sen ska avge värmen med en elkamin. är en lång resa. Kan man lagra värmen i vatten över natten så blir det inte bara billigare utan man får bättre verkningsgrad i varje steg. Problemet är egentligen att slippa ta omvägen via el och kunna gå direkt på lagring av värme, jo det finns metoder men inga färdiga lösningar.
Det finns solfångare som cirkulerar vattnet mellan panel och tank.
Dock åtgår det en hyfsat stor tank för den värmemängden som ska kunna avges under en natt.

Som jämförelse hade jag i förra huset (bra isolerat och inte jättestort) 3x 750liter....

Jag byggde en värmepump till en husvagn jag hade.
Eller egentligen skulle jag bygga en ac men monterade en växelventil så den kunde köras som vp.
Hade dubbla 12V kompressorer parallellt som stegades in efter behov.
Det var innan litiumbatteriets födelse och det gick åt väldigt mycket batteri.
Det funkade men användes aldrig i verkligheten då det drog ur batteriet direkt.
Men som vanligt, roligare att bygga än nyttja....

Hela paketet monterades under ett säte och gick väldigt tyst.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag har funderat i dom banorna, fanns/finns en ålänning som hade en scania husbil med en värmepump blir ju betydligt billigare och komfortablare när man står på el och med den bilen körde man ju bara fram och tillbaka till camping med förbokad plats. Min värmepump kapade halva totala elkostnaden jämfört med tidigare ägare. synd att det inte finns mindre med växelventil, tror jag sett något märke av flyttbara rums AC som haft en möjlighet att värma.
Men verkningsgraden sjunker ju med en sån anordning. En helintegrerad lösning ihop med motorn skulle kunna bli en bra lösning. Sen har jag många gånger undrat över varför man inte idag kan sätta dit en växelströmsgenerator i en husbil då kan man ha allt på 230V och en inverter med batteri när man står still. men jag har inte räknat på det.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Du har ju redan en växelströmsgenerator i husbilen. Det gäller bara att anpassa elektroniken runt omkring.

Produkten fanns redan på 1980-talet, och hette AutoArc. Övertogs av Electrolux. Kanske någon på Dometic minns mer...

Pålle
 
Senast ändrad:

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Ja det är många år sedan det kom växelströmsgeneratorer men gjorda för 12 volt skam man höja spänningen krävs det helt andra lindningar och elektronik eftersom en bilgenerator inte kan hålla varken spänningen eller frekvensen i ordning får man använda en krets liknande den som används i elverk eller varför inte inverter. Man får många problem med att använda 12 v som systemspänning, redan 24v blir bättre eftersom finns massor med fördelar att höja spänningen
 
Toppen