• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

lufttrycket igen

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025
Läste husbilen test nummer 4,,nytt rekomenderat lufttryck 3,5k bak 2,8 fram på transport bilar med full last, varför skall man köra med 5,5 rekommenderat på husbil, jag har 4,5 i min bil ,det är stor skillnad mellan verklighet och rekommendationer, mvh Håkan

ERIKPER

FD HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: lufttrycket igen

För varje däck finns en tabell med rekommenderat minsta tryck som funktion av belastning. I michelins rekommendation står dock 5,5 Bar för husbil med enkelmontage, men ingen har förklarat hur däcket kan skilja på lastbil och husbil, så jag förstår inte rekommendationen och följer den inte utan pumpar efter belastning.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Läste någonstans att med för lågt lufttryck ökar risken för vattenplaning bla annat. Och regnar gör det ibland.:)
Kommer ej ihåg vart jag läste det.

/Pelle

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Ja det med lufttryck i husbilar verkar ju inte vara någon vetenskap precis! T.ex ser men stora skillnader mellan påbyggarna som allihop verkar rekommendera 5,5 kg i alla däck (avsedda för husbilar), medan chassietillverkare som AlKo har en helt annan uppfattning för motsvarande fordon och laster än vad påbyggarna har.

För vår del som har en Hobby 75TL med 3-axlar och 5 ton, rekommenderas 5,5 kg för samtliga hjul av Hobby, vi har ändrat till 5,0 fram och 4,0 på bakaxlarnas hjul (obs skillnad i tryck om enkel/dubbelaxel)! Egentligen har vi trots detta säkerligen högre tryck än vad vi borde behöva ha på vår husbil.

Hur vi kommit fram till vad vi vill ha för tryck? Jo enklast tänkbara;
1) med 5,5 kg är komforten undermålig, bilen blir stötig och nästan hoppar fram på vägen ... !
2) 5,0 resp 4,0 kg har vi provat fram genom att nyttja en urgammal metod att när bilen står på en plan yta, så ska däcken ha en viss utpekad form vid anliggning mot underlaget (finns idealbilder att utgå ifrån i lektyren)!
3) tror att många ifrågasättande husbilister av många anledningar har sänkt sitt rekommenderade hjultryck 5,5kg.
4) inom personbilsvärlden är "rätt hjultryck" en kompromiss för att erhålla acceptabel åkandekomfort, säkerhet, slitage, mmm. Dvs det man som helbilstillverkare angett i sin instruktionsbok = noggrant uttestat för det aktuella fordonet.
Liknande tester/utprovning av t.ex lufttryck för bästa kompromiss av komfort/säkerhet sker uppenbarligen inte hos de olika husbilspåbyggarna de tycks bara acceptera - ja vad då och varför kan man undra, men det är väl billigast att inte bry sig.

S

Sören-6830

Guest

Här är en tabell som Jonas S tagit fram i en tidigare tråd:
file:///Users/sorenfingal/Downloads/225%2075%2016%20Betriebsanleitung_optimiert%20(1).pdf

F

F.d. 50340

Guest

Har 4,5 fram och 4 på vardera bakaxlar....bak räcker 3,6 enligt Michelin....men bilen går så mjukt att jag låter det vara kvar på 4kg.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Har ni testat undanmanöver, typ viltolycka med lågt tryck? Sidostabiliteten är väl minst lika viktig?
Näe, men yrkesmässigt under utveckling av nya personbilar, har du själv testat med en husbil eftersom du frågar?

Är förvissad om att du skulle få stora problem med en högbyggd, framtung, stort överhäng, eller t.ex friktionsdäck på sommaren som troligen skulle skapa "större problem i samband med din tänkta manöver".

Nyhlen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2025

Har 15 tums hjul och räknar med max 1;6 ton fram och 1,9 ton bak
Detta ger för Continental CP däck 4,1 bar fram och 5,3 bar bak
Känns som en bra kompromiss mellan comfort och stabilitet
/Thomas

Ce-eN

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2026

Hej! Har suttit och läst igenom många inlägg ang. lufttryck i däck för husbil.
Blev till sist yr av alla olika rekommendationer som fanns att läsa. Gjorde som så, att jag skrev upp fem olika rekommenderade för framaxel och fem olika rekommendationer för bakaxel. Tog först de fem "rekommenderade" för framaxel och delade detta med fem. Fick fram att jag skulle ha 4,8 kg fram. Gjorde likadant med bakaxel och fick fram att där skulle jag ha 5,0 kg. Så får det bli..........
Hälsn......... Ce-eN ! :)

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Hej! Har suttit och läst igenom många inlägg ang. lufttryck i däck för husbil.
Blev till sist yr av alla olika rekommendationer som fanns att läsa. Gjorde som så, att jag skrev upp fem olika rekommenderade för framaxel och fem olika rekommendationer för bakaxel. Tog först de fem "rekommenderade" för framaxel och delade detta med fem. Fick fram att jag skulle ha 4,8 kg fram. Gjorde likadant med bakaxel och fick fram att där skulle jag ha 5,0 kg. Så får det bli..........
Hälsn......... Ce-eN ! :)

Kolla bara först vad max. godkänt tryck i däcket är, står på däcksidan.

Toppen