Sv: lufttrycket igen
Ja det med lufttryck i husbilar verkar ju inte vara någon vetenskap precis! T.ex ser men stora skillnader mellan påbyggarna som allihop verkar rekommendera 5,5 kg i alla däck (avsedda för husbilar), medan chassietillverkare som AlKo har en helt annan uppfattning för motsvarande fordon och laster än vad påbyggarna har.
För vår del som har en Hobby 75TL med 3-axlar och 5 ton, rekommenderas 5,5 kg för samtliga hjul av Hobby, vi har ändrat till 5,0 fram och 4,0 på bakaxlarnas hjul (obs skillnad i tryck om enkel/dubbelaxel)! Egentligen har vi trots detta säkerligen högre tryck än vad vi borde behöva ha på vår husbil.
Hur vi kommit fram till vad vi vill ha för tryck? Jo enklast tänkbara;
1) med 5,5 kg är komforten undermålig, bilen blir stötig och nästan hoppar fram på vägen ... !
2) 5,0 resp 4,0 kg har vi provat fram genom att nyttja en urgammal metod att när bilen står på en plan yta, så ska däcken ha en viss utpekad form vid anliggning mot underlaget (finns idealbilder att utgå ifrån i lektyren)!
3) tror att många ifrågasättande husbilister av många anledningar har sänkt sitt rekommenderade hjultryck 5,5kg.
4) inom personbilsvärlden är "rätt hjultryck" en kompromiss för att erhålla acceptabel åkandekomfort, säkerhet, slitage, mmm. Dvs det man som helbilstillverkare angett i sin instruktionsbok = noggrant uttestat för det aktuella fordonet.
Liknande tester/utprovning av t.ex lufttryck för bästa kompromiss av komfort/säkerhet sker uppenbarligen inte hos de olika husbilspåbyggarna de tycks bara acceptera - ja vad då och varför kan man undra, men det är väl billigast att inte bry sig.