• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lufttryck i däcken

Starcadia

HBK Medlem
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
456
Medlemskap
2025
Vad ska man ha för luft tryck när man har dubbelmontage bak bilen väger 5,3ton
vad har ni som har Boggi eller dubbelmontage

F

F.d. 58573

Guest
Sv: Lufttryck idäcken

4,5 i alla sex hjulen, men du som har en bil med betydande överhäng i aktern bör kanske ha lite högre tryck i bakhjulen?

aake

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

På däckets sida står det vilken maximal belastning däcket tål och ett lufttryck vid den belastningen. Tag reda på vilket bakaxeltryck du har och dela denna belastning på de fyra däcken. Anpassa sedan luftrycket till den aktuella belastningen du har på varje däck.

Exempel: Däcket tål 1000 kg och skall ha ett lufttryck på 5 kg vid denna maxbelastning. Om du har ett axeltryck på 2000kg så blir det ju 500 kg på varje däck. Enkel matematik säger då att du skall ha 2.5 kg i däcket (50% lägre belastning är 50% lägre lufttryck)

Jag har använt mig av denna uträkning på min bil med tvillingaxel bak och har kommit fram till ett luftryck i mitt fall på 3.8 kg och detta stämmer rätt bra med vad tillverkaren av chassiet rekommenderar.

Tipset har jag fått här på forumet och det var länkat från en däcktillverkare.

Kenneth

Senast ändrad:
F

F.d. 58573

Guest

Var ute och mätte 275cm centrum hjul till kofångare

Ett så bedrövligt väder ute att jag drar mig för att mäta, men räknar man ända bak till akterväggen så blir det nog ingen större skillnad i överhäng och totallängden torde vara större för din bil. Sannolikt ingen större skillnad på belastningen bak?
Mot V-näs 4 (Large).jpg

aake

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Vad ska man ha för luft tryck när man har dubbelmontage bak bilen väger 5,3ton
vad har ni som har Boggi eller dubbelmontage

Gokväll

Har en 5 tonnare på tre axlar och har vägt axeltrycket fram o bak.
Fram 1830 kg = 3,5 bar
Bak 3000kg = 2,7 bar
Detta enligt Michelins däcktryckstabell för agilis campingdäck 225/75-16.

Har testat detta sen i våras,( kört ca 1500 mil) funkar klockrent.

Hejs
Claes 105

Ps. väg axeltrycket o pumpa enligt respektive däcktillverkare.ds

Senast ändrad:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Gokväll

Har en 5 tonnare på tre axlar och har vägt axeltrycket fram o bak.
Fram 1830 kg = 3,5 bar
Bak 3000kg = 2,7 bar
Detta enligt Michelins däcktryckstabell för agilis campingdäck 225/75-16.

Har testat detta sen i våras,( kört ca 1500 mil) funkar klockrent.

Hejs
Claes 105

Ps. väg axeltrycket o pumpa enligt respektive däcktillverkare.ds

Hej, låter lite luft i däcken. Har en Kabe TM 750. I någon tråd här på forumet ligger en Michelininformation om däcktrycket i däcken. Enligt den skall det vara i mina däck ( 235/75x16 så skall det vara 5,5 kg och det skall vara rent farligt att ha mindre luft i däcken.
//Tommy

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Hej, låter lite luft i däcken. Har en Kabe TM 750. I någon tråd här på forumet ligger en Michelininformation om däcktrycket i däcken. Enligt den skall det vara i mina däck ( 235/75x16 så skall det vara 5,5 kg och det skall vara rent farligt att ha mindre luft i däcken.
//Tommy

Gokväll

Om du läser längst ner i Michelins tabell så står det på tyska, att husbilar med EN enkelaxel bak alltid ska ha 5,5bar på bakaxeln och enl tabell på framaxeln.

Mina rek gäller, som tråden handlar om, TREaxlade chassien. Enl bl a Alko-Kober jämställs tvillingmontage med tandemmontage när det gäller belastning på däcken, logiskt enl mig.

Jag har,som nämnts i mitt tidigare inlägg, själv provat under hela sommaren och VET att detta fungerar(ca 1500mil), då den enda stora skillnaden är att bilen går MYCKET mjukare och behagligare.

Vad som skulle kunna vara "farligt" med att följa däcktillverkarens rekommendation, kan i varje fall inte jag förstå.

Detta är i alla fall ett enkelt sätt att prova på, och kostar dessutom "gratis".
Blir man inte nöjd så är det ju bara att pumpa på igen.

Hejs
Claes 105

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Godmorgon Claes.
Jag menade naturligtvis om man kör med lägre tryck än 5,5 är det enligt Michelin direkt farligt. Jag kan tyvärr inte hitta denna text nu på forumet.
Jag håller med att bilen går mjukare med lägre tryck. Enligt Michelins tabell skall jag ha 3,75 kg fram och 4,75 kg bak. Enligt Kabes instruktioner skall det vara 5,5 kg både fram och bak. Jag tänker vart fall sänka trycket och prova.
Men hur är det med mina Nokian Hakkapelitta dubbade vinterdäck, 235/75 16, vilket tryck skall dessa ha? hittar ingen bra tabell liknande Michelins.
//Tommy :)

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Godmorgon Claes.
Jag menade naturligtvis om man kör med lägre tryck än 5,5 är det enligt Michelin direkt farligt. Jag kan tyvärr inte hitta denna text nu på forumet.
Jag håller med att bilen går mjukare med lägre tryck. Enligt Michelins tabell skall jag ha 3,75 kg fram och 4,75 kg bak. Enligt Kabes instruktioner skall det vara 5,5 kg både fram och bak. Jag tänker vart fall sänka trycket och prova.
Men hur är det med mina Nokian Hakkapelitta dubbade vinterdäck, 235/75 16, vilket tryck skall dessa ha? hittar ingen bra tabell liknande Michelins.

Hej igen

Har dubbelkollat i Michelins tabeller igen, och kom fram till följande:

Däck, Agilis camping 225/75-16.

Axeltryck framaxel=2100kg 4,0 bar

Axeltryck bak dubbla axlar=2985 kg 2,75 bar, 3200 kg 3,0 bar

Luftryck med enkelaxel bak skall alltid vara 5,5 bar, krav är då stålventiler.

Framaxel enligt tabell, dvs 4,0 bar eftersom max belastning är 2100 kg.

Själv har jag vägt axeltrycken och har 1830 kg på framaxel, vilket innebär att jag har fyllt 3,25 bar fram, enligt tabell.

Att detta skulle va farligt som du skriver kan jag fortfarande inte förstå.
Ser på din avatar att den bilen har enkelaxel bak, hoppas vi inte jämför äpplen med päron?

Angående stålventiler så behövs dessa bara ,så vitt jag vet,när däcktrycket överstiger 4,5 bar.

Hoppas jag har bringat nån reda i mitt resonomang.

Vad det gäller Nokia, så har inte jag heller lyckats hitta nån tabell, inte ens däckhandlaren som skiftade mina hjul häromdan hade en.

Han föreslog att jag skulle använda samma tryck som på michelindäcken, o va lite vaksam på ev märkligt slitage.

Så är de sagt, så får de bli.

Hejs
Claes 105

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Godmorgon Claes.

Jag kollade mina Nokian Hakapelitta 215/75-16 med Nokian, axelvikt Fram 1850Kg bak 2000 Kg jag fick 4,0 bar fram, 4,5 bar bak. Kan ju vara bra som jämförelse?! :)

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Lufttryck i däcken

Har också en 3-axlad, 5-tonnare (boggie) med Michelin däck 225/75 R16CP, dvs sommardäck med belastningsindex upp till 1.250Kg.
Har nu kört 2 säsonger och 1.500 mil med denna bil;
¤ som enligt både Fiat och Hobby ska ha följande däckstryck, framhjul 5.5kg / bakhjul 5,5Kg! Enligt denna rek är bilen otrevlig både att köra och åka med i samt att jag /som bilmänniska) lider med såväl bil, kaross som inrede!
¤ som enligt chassietillv AL-KO skall ha framhjul 5,5Kg / bakhjul 3,8Kg

Jag har "provat" mig fram på annat sätt för att få en total husbilskomfort som passar både oss och vår husbil bäst (normalt lastad och med kalla däck);
1) fyllt på med 5,5Kg i samtliga hjul
2) tömt ur luft tills boggiehjulens anläggningsprofil mot väg blivit ok i mina ögon med 4.0Kg (höjer till 4.2Kg bak vid långkörning, i högre fart och värme ... )
3) har succesivt under provkörning reducerat trycket på framhjulen från 5,5Kg till 5,2Kg (fast värde som jag inte ändrar). Styrning och manövrering fungerar då fortfarande lätt och bra/stadigt under körning, ev inredningsljud (inkl knivar/gafflar) är borta, bilen går mjukt, komfortabelt och spårar bra i kurvor etc.

Alla p-bilstillverkare kompromissar med däckstryck för att få en bra körkänsla och komfort för dem som kör/färdas i bilen samt "skydda" (= förlänga livet) på olika bilkomponenter. Däckstillverkare, verkstäder, mfl har andra syften, de kompromissar inte utan utgår gärna från däckens maxtryck och pumpar upp däcken därefter, i syfte att "spara" på däcken.

Jag har gjort som ovan för att ingen seriös hjälp funnits att få, husbilspåbyggarna går till 100% på Fiats och övriga distributionsbilstillverkares rekommendationer med alltför höga däckstryck som inte passar för husbilars komfort och bla känsligare inredning. Varför ex AL-KOs rekommendation om 3,8 kg för boggie inte nyttjas för husbilar förstår jag inte heller.

Detta är fö min 2:a 3-axlade husbil där jag tillämpar motsvarande däckstryck (men då med en äldre Michelinkonstruktion). Den första 3-axl kördes ca 6.000 mil framdäcken byttes vid 4.500mil (3 mm) bakhjulen hade ca 6 mm kvar då. Med det som bakgrund så vill jag påstå att varken däcksslitage eller förbrukning påverkas märkbart!

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Varför inte bara följa däcktillverkarens rekomendation enl deras tabell?
Dom om någon borde väl veta bäst.

Har som sagt gjort detta, och det har funkat klockrent.

Hejs
Claes 105

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Varför inte bara följa däcktillverkarens rekomendation enl deras tabell?
Dom om någon borde väl veta bäst.

Har som sagt gjort detta, och det har funkat klockrent.

Hejs
Claes 105

Har du hittat någon tabell för Nokian? Jag har inte det och ser därför ett problem.

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

Min däcktillverkare har ingen tabell som anger vad jag skall ha för tryck på just min bil, dock finns generella rekommendationer. Detta duger inte tycker jag.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Claes 105, en komplett bil är en komplicerad, sammansatt och väl utprovad(?) produkt där däcken som är en generell komponent (för många bilar, biltyper och viktsklasser), "bara" utgör en liten del av den sammansatta slutprodukten BILEN.
Av naturliga skäl kan man dra slutsatsen att de team som konstruerar, finputsar och tillverkar en viss slutprodukt då vet bäst map t.ex bilens vikt, tänkta körförhållanden, önskad komfort, handling, etc. Allt unikt för varje biltyp men som kanske nyttjar samma typ av däck men med kanske olika optimerat lufttryck för sina respektive fordon.

Toppen