• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Luftskruv

D

Danne54

Guest
Nån som vet hur många varv luftskruven ska vara.2.0 1990
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej, MonKen.
Jag var husbilsintresserad under en tid och läste mycket matnyttigt på dessa sidor.
Jag blev så imponerad av information och viljan att hjälpa, vänligheten man möter som totalt okunnig är fantastisk. Alla mina frågor har bemötts seriöst. Jag kunde inte annat än ansluta mig till klubben, något som jag har nytta och glädje av.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Hej,

Har nu rivit bort mitt gamla luftfilter för att undersöka saken och inser att det ju är fullt av prylar...
Det går en liten stång rakt igenom som jag antar styr spjället till det fyrkantiga förvärmingshuset?
Hur mycket kan man rensa bort egentligen och hur brutal måste man vara? Jag kör inte på vintern så någon förvärming känns inte aktuell.
Först var jag inne på den enkla varianten: bort med originalet och ersätta med slang, sportfilter och rör men inser att det finns massor med andra slangar som ansluter till luftfiltret som man måste lösa på annat vis så det enklaste är nog ändå att behålla originalfiltret men i rensad form.
OK, man köper en fläns och byter ut förvärmingshuset mot en slang och på den sätter man sportfiltret. Antar att originalfiltret plockas bort helt.
Men hur mycket rensar man bort i filterhuset? Ska det vara helt tomt, typ? Det ser inte ut som om man kan plocka bort den inre delen utan den sitter ihop med hela rasket.

Och...behövs slangen alls förresten? Kan man inte montera sportfiltret direkt på nya flänsen - ser ut att kunna rymmas.

2vjqs7b.jpg
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej, jag kör med bussen året runt och kör med öppet luftfilter.
Går utmärkt, men lite känslig på choken är den. Så lite skjutande ut och in, men inget problem.
Förvärmning har jag inte kvar.
Innan du bygger om den gamla kan du prova med bara att ansluta ett öppet filter.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Hur menar du? Du har bara plockat ut själva luftfiltret och inte gjort nåt mer?
Att bara ansluta ett sportluftfilter kräver lite slangar och rör och det finns ju en del andra anslutningar till diverse enheter som går till insuget, hur gör man då?

På sätt och vis skulle det vara bra att ha bort originalfiltret för då blir det plötsligt gott om svängrum där på ovansidan motorn.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Jag har kvar gummi bälgen som sitter på förgasaren, och som förut gick till gamla luftburken.
I änden har jag anslutit ett rör och på det röret satt fast det öppna luftfiltret.
Det är bra om du kan få röret att ta in luften i fronten, så motorn får kallare luft än ovanför motorn.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
OK, jag förstår. Är inte hemma nu, tänkte svänga förbi Biltema på hemvägen. Passar deras 3" rör direkt på denna bälg? Finns tre versioner; rakt och två olika böjningar.
Kan man rikta intaget rakt framåt så får man vad som brukar kallas "luffarturbo", fartvinden trycker in lite extra luft i insuget. Om det sen är märkbart tvivlar jag på men att försöka ta in luft så långt ifrån själva motorn är nog en bra idé.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Törs inte säga det, men du får mäta.
Helt klart lättare att byta tändstift och ställa ventiler, utan gamla luftburken.
Men viktigast tycker jag är att det blev något mer driv i motorn. Det finns nog vissa som tycker att man skall behålla gamla luftburken, bäst är att bilda sig en egen uppfattning. Jag har lyssnat på JANCRO i det fallet, och tycker han har helt rätt. Att få ut det mesta möjliga ur motorn är ett +.
Vet inte som du skriver själv om det blir så mycket mer tryck på luftintaget, med placering i fronten. Men det borde vara mer syre i kall luft emot varm, helt egna tankar jag är inte vetenskapsman.
Att bygga ett avgassystem som jag skrev om tidigare att jag gjort, är inte så svårt. Jag köpte delar på biltema och kapade lite och pysslade en del. Den enda svets det blev var vid anslutningen till extraktorgrenröret, det blev fel vinkel på ankommande rör. Det går att lösa med en flexibel avgasslang.
Upphängningen blev ett hemma bygge, med universal delar till avgassystem. Mitt system var ändå sönderrostat, och jag hittade inget att köpa.
Bilen låter lite mer så klart, så är man känslig för ljud bör man nog isolera hytten bättre, vilket nog är bra att göra ändå. Men jag upplever ändå att det gjorde effekt att göra ett nytt system, men skulle nog inte ha gjort det om det inte behövdes.
Men jag tror att alla "bäckar små" har betydelse.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Ja nästan en tusenlapp för ett filter sved bra...men du kan ju knappast ha fått in detta i luftburken utan att rensa den helt på innehåll? Originalfiltret är ju inte mer än drygt en dm högt eller så.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jodå, läs i länken, Det är ju ett ersättningsfilter, bara att lyfta ur originalfiltret & in med det nya. Nu är ju detta filtret till min HB men du kan ju söka på ett som passar din. K&N filter finns till de flesta bilar, både nya & gamla, Ersättningsfiltret kostar bara lite mer än dubbelt mot ett originalfilter, lika effektivt men släpper igenom mer luft.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
OK, men problemet som Jankro har påtalat tidigare är att luftburkens dimensioner, hål och inre konstruktion omöjliggör det luftflöde som motorn kräver så det krävs en modifiering (rensa eller borra hål) så att man kommer förbi denna bokstavligt talat: flaskhals.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Ja det där var ju inte så svårt. Köpte ett sportfilter och ett 90-gradigt rör samt ett slangklammer och en kvart senare så satt allt på plats.
Det som nu återstår är att staga filtret så det inte svajar så mycket men det blir nog tillfälligt för jag tänker nog förlänga slangen och dra fram alltihopa så att filtret sitter närmare fronten. Tyvärr går det inte använda slangen som sitter där original då den bara är 70mm och den nya är 75mm (3")

Tycker inte insugsljudet blev så pass mycket högre i kupén, då är det värre utanför.
Ska bli intressant att testa hur det blir i trafiken.

5yyxaq.jpg
 
Senast ändrad:

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Har just varit ute på en mindre tur, typ 10 mil. Utan att tanka fullt eller kolla förbrukningen. Min första reaktion är att det känns som det finns mera bottenvrid och kraft på låga varv; tidigare ville man alltid växla upp till 5:an först när man närmade sig 75-80, nu är det inga problem att ligga och puttra i 60 med 5:an.... Visst hörs insugningsljudet men jag kan leva med det.
En mindre bra grej är att jag förnimmer en distinkt bränslelukt när bilen är nystartad. Men jag kan inte se nåt läckage.
Sen undrar jag: är detta (Biltemas sportfilter) den typen som ska oljas in med en speciellt olja emellanåt och är det gjort från början? Manualen sa inget om detta mer än att man ska använda en speciell "olja" när man ska tvätta det.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej, bra att det gjorde skillnad.
Men du ska nog vara försiktig med att köra i 60 på femman. Om du letar runt lite, kommer du att hitta många kommentarer om svaga växellådor.
Vad det gäller filtret, så ska väl Biltema kunna svara på dina frågor.
Men visst är det bra att få lite mer ork i motorn? Men det är ju lätt att gasa lite mer då, så förbrukningen går upp.
Jag kör med väldigt lätt gasfot, men det är klart att ibland får man gasa på.
Backarna är väl fortfarande sega, men jag ökar farten inför backarna. Om det inte är så stora backar märks det inte.
Men vid höga kusten blir det att växla och ta sig upp runt 70 - 75. Helt ok för mig. Innan mina åtgärder så var jag nere på 55 - 60. Men bensin förbrukningen har mycket att göra med geografin. Numera kan jag åka på i 90-100, men jag tycker att det går åt mycket bensin. Så stannar på 85 - 90.
Man ska ju inte ha bråttom när man är ledig.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Glömde, kolla alla bensin ledningar.
Retur slangen på min var sprucken och jag hade också en lukt av bensin.
Den försvann när jag bytte slangen, förbrukningen kanske minskade med bytet. Men det var obehagligt att känna bensin lukt, man vill ju inte ha brand.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Jag vet att man inte ska plåga dem på 5:an men jag förstår inte riktigt varför. Vet också att växellådan är en svag punkt och att den påbyggda 5:an inte är någon speciellt lyckat konstruktion. Har en gammal tråd om just detta då förra ägaren trodde att 5:an lagt av - men det var inte så. Jag ser ingen anledning att växla ner om man ligger på 5:an och sänker farten till 60; man märker på motorn om den plågas eller låter konstigt men jag kan inte känna eller upptäcka nåt sånt och efter att ha kört bil i över 40 år så bör man väl ha fått en viss känsla för detta ändå.

Biltema kunde inte svara på mina frågor. Butiken var osäker så jag har mailat dem men inte fått nåt svar.

I fjol hade jag läckage i bränsleslangen som går från pumpen upp till förgasaren. Hände när jag skulle starta upp den från vinterförvaringen; det var hål och sprutade rätt ut så det var enkelt att se och åtgärda men här kan jag inte se nåt sånt men det verkar logiskt om det skulle finnas en dålig returledning, ska kolla det.
Å andra sidan: finns det ens en returledning? Det är ju bara en mekanisk pump och förgasare.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Å andra sidan: finns det ens en returledning? Det är ju bara en mekanisk pump och förgasare.
bkv22
----------------------
Hejsan igen, jag tror inte att det är tänkt att ha olja på Biltemas luftfilter men jag brukar spraya på lite K&N olja på mina. De håller dock för en rejäl tvätt trots att de kanske anses som engångs.
Skall bli roligt att höra vad Biltema säger.

Ja det skall finnas en returledning. En bit före förgasaren så sitter det en T koppling i plast, ledningen som går ner från den är en återledning till tanken, gummislangen brukar övergå till en hård plastslang nere vid växellådan.
Inne i T kopplingen så är den utgången strypt till endast ett litet hål. Är nog inte så vanligt, kan vara till lite jämnare flöde till förgasaren eller kanske för att få lite flöde hela tiden så bränslet i slangarna inte värms upp för mycket, vet ej :(.

Det blir sämre vacuum i insugets slangar/rör med den här varianten av filter och kan lukta lite från motorns andning (dock inte bensin). Om man tar bort plåtanslutningen i insugningsslangen som motorns ventilation går till och med hjälp av en morakniv (har jag för mig) hugger några slitsar runt sughålet så man kan bända upp det till en större diameter så kan det hjälpa till att öka suget så att ev. lukt försvinner. Jag kommer inte ihåg... men det kan vara ett stålullsfilter inne i den plåthylsan som behöver tvättas ur ev. och sedan sitter det stålullsfilter både i locket uppe på ventilkåpan och även i locket där man fyller på olja nedanför och vid sidan om förgasaren, båda filtren behöver säkert tvättas ur. Båda locken är likadana.
Det nedre som man fyller olja i kan sitta fast så man inte tror att det går att lossa men det är bara oringarna som tätar som har kladdat fast. Att det sitter fast beror oftast på att det inte har använts för att fylla olja i motorn fast det är tänkt till det.
Många tror att man fyller motorolja uppe vid ventilkåpan.... Trångt. Men man skall fylla vid det andra locket och då behövs bara en tratt för att lyckas.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Når det gjelder 5an på de eldre fiat kassene så ble dette drevet smurt ved at olje ble slengt opp i en renne i hovedkassen og rant ned over drevet. Ved for lavt turtall fra motoren så forsvant smørningen. Kortere strekninger er da ikke skadelig, men litt lengre og det blir slitasje på drevet så grensen for lengre kjøring på 5an bør ligge et sted mellom 70 og 80. Selv praktiserte jeg 80 som grense og etter over 10 000 mil var det ikke slitasje på drevet.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Tack!
Nä jag kan inte hitta någon sådan T-koppling. Det kommer ett styvt plaströr bakifrån ungefär mellan växellådan och motorn och den slangen slutar vid bränslepumpen (som syns på bilden). Sen går det en slang från den upp till förgasaren (det var den som jag fick byta i fjol) och på den sitter det ett vanligt enkelt bränslefilter. Jag har följt slangarna hela vägen för att verifiera detta.

2dvjxuu.jpg


Så var det ja...smörjningen av 5:an blev sämre på låga varv.

Biltema säger att ingen olja behövs när filtret är nytt.
 
Toppen