• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Luftning av kylare

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026
Hej..
Jag har bytt termostad då den gamla inte fungerade.. Jag har nu förstått att jag nu måste lufta systemet, Hur gör jag det, var sitter luftningsskruvarna.. Knaus 640 2.8 itd..
Temp 130 och vandrar, men motorn, exp.kärl och slangar ljumma..
Tack så länge
Libom

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Luftning av kylare

Vandrar tempmätaren så har du luft i motorn som du allaredan skrivit.
Undvik att anstränga motorn när du inte fått ut all luft. Du kan få sk "hot spots" d v s lokala överhettningar i cylindrarna som kan orsaka skärningar på kolvarna.
Var luftningarna sitter vet jag inte, men i värsta fall kan du försöka att lossa klammerna till slangarna till kupévärmaren och lufta där. Helst på högsta stället om det går.

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026

Hej..

Under de få km jag körde sen bytet, stannade jag ofta och kände på slangar och behållare, Intrycket var att de var ljumma trots att tempmätaren vid ngt tillfälle stod på 130 grader, kände t.o.m på oljestickan vilken även hade normal temperatur.
Gogglade och så att ngn rekommenderade att ta av locket till vattenbehållaren. Men hade hoppats på bättre tips här i HBK.
Libom

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025

Hej 2,8 l motorn brukar inte ställa till några problem vid luftning,kör motorn på ca 2000- 2500 rpm en liten stund tills motortempen är normal och släpp ner den tillbaka till tomgång och kylvätskan börjar cirkulera.Jag kör alltid tills kylfläkten startar då jag
luftar en motor ,då är jag säker att allt är som det ska va.
Du kollade väl upp den nya termostaten att den ser lika ut som den gamla före monteringen.
Tom

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026

Hej..
Tack för svar.. termostaten var exakt lika, köpes på reg.nr. Kyl-fläkarna startar inte..
Vilket ju kan tolkas i riktningen att motorn inte blir överhettad, eller..?
Jag ringde Lasse och Marianne här på HBK han bytte termostat 2010 utan att lufta systemet och hade inte mina problem. Jag tror därför att felet finns hos min temp. givare, eller om det finns två, någon av dem. En sitter vid termostathuset kanske sitter den andra nera vid kylare.. Det är bara så kallt att ligga under Husbilen nu, men ska iallafall kolla idag. Just nu -2 här i Malmö men soligt och fint.
Tack så länge
Libom

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Hej!
Jag hade problem med att temperaturen vandrade i min Cheva v8 diesel. Detta berodde på att kylarlockets ventil som skall öppna vid ett visst tryck och släppa ut övertrycket till expansionskärlet öppnade för tidigt varvid det uppstod undertryck(vacum) i kylsystemet och nedre kylarslangen trycktes ihop med dålig cirkulation som följd och att kylaren sög in luft när motorn kallnade. Jag bytte kylarlock och kylsystemet fungerade som det skulle.
//Åke

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025

Hej på årsmodellerna 2001-2006 2,8 JTD ( chassietyp 244) brukar ibland tempmätaren
få spader och då hjäper det med att bryta strömmen från batteriet en stund!
Tom

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026

Tack för alla svar, tipset att bryta strömmen fungerade på min tankmätare, nu står den där den ska.. Tempmätaren vandrar lite fortf. men enl t.ex Bossings så luftar systemet sig själv.. Ska nu leta efter ett jordfel, ena slingan på pos.ljusen är det kortslutning på. kan ev. ha ett samband. annars byter jag temp.givare.

Libom.

Toppen