Hejsan, måste varna lite för Biltemas vakuumsugsbromsluftare (vilket ord).
Man kan bli lurad som sjutton av den vid vissa omständigheter.
Man sätter den ju på luftningsnippeln och lossar nippeln samt tryckluften skapar ju då ett vakuum som drar bromsvätskan ur oket/bromscylindern.
Om den lossade nippeln är glapp i gängorna så kan det komma in lite luft den vägen samtidigt som bromsvätskan kommer ut genom systemet........
Resultatet blir att det hela tiden verkar som det kommer med lite luft genom systemet från något oförklarligt håll, fast sanningen är att den bara smiter in vid nippelns gängor och går ut direkt med bromsvätskan i den genomskinliga slangen.
Jag hade dragit ett helt nytt bromssystem på min JEEP med ABS och andra finesser som mest är onödigt på en gammal JEEP

och inte ens går att lufta med med en avancerad OBD-läsare/programmerare för systemet är för gammalt, vilket gjorde luftbubbelproblemet större, och jag höll på att få anfall på var f... luften kom ifrån hur mycket jag än luftade och kollade upp skarvar och kopplingar.
Med andra ord så föredrar jag tryck i bromsvätskebehållaren med något som Mats S bild visar eller liknande.
En åtgärd som delvis hjälper mot glappa nipplar och vakuumsug är att linda gängtejp på gängan så nippeln blir tät i gängan fast den är lossad. Kan hjälpa och hjälper troligen till viss del även mot den eviga plågan med fastrostade luftningsnipplar. Med gängtejp på gängan så kryper det inte in vatten, och med tejpen inklämt i gängorna så borde nipplarna kunna lossas även efter åtskilliga år under bilen och den skadliga miljön.
M.v.h. JANKRO.
Ps. Jag
tror att det även kan komma in luft genom tätningen vid bromskolven med vakuum om bromsvätskan är trögsugen, då tätningsringen ev. inte tätar helt när den inte jobbar med tryck bakom kolven utan vakuum och utrymmet bakom kolven är helt tomt på bromsvätska när man börjar.
Detta skrivet för att någon annan inte skall behöva slösa bort timmar på lite oförklarliga luftbubblor som kan komma ut ur ett bromssystem vid vakuumsugning.