• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luftkylare

F

F.d. 13414

Guest
Har ingen ac i varken bildel eller bodel i vår husbil
Funderar på att sätta in en luftkylare som jag sett
På campnets hemsida, en "travel-L-cool"
Är det någon som vet något om denna.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Luftkylare

Hej joxy 21. Ämnet Travelcool har varit uppe flera gånger förr. Det satt en på min bil när jag köpte den så jag har lite koll på den.
Konstruktionen är gammal och inte särskilt effektiv. Den bygger på att vatten pumpas upp på en skiva som snurrar runt ihop med fläkten och kastar ut en vattendimma som luften passerar genom. Funkar sådär i svensk sommarvärme, men om det är mycket varmt och fuktigt och man använder den så har jag läst att det blir bara ännu fuktigare och mer olidligt. Den pumpar dessutom runt vatten hela tiden och läcker det så får man vatten i bilen, för man måste ha en 10 Liters vattendunk och en cirk.pump med slangar upp till takdelen någonstanns i bilen m.m.
Kort sagt, har du ingen så köp ingen, i alla fall inte till fantasipriset som de kostar, över 12.000:- och man får heller inte mycket för pengarna, en cirk.pump en fläktmotor lite metall delar och mycket plastdelar. Helt allvarligt så borde de inte kosta mer än kanske 3200:-. Jag har dessutom läst att tillverkningen av dem har slutat men vet inte om det stämmer.

M.v.h. JANKRO.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Luftkylare

Principen i den typ av kylare kallas för desert cooler (ökenkylare) och fungerar bäst i ökenklimat med mycket låg luftfuktighet, men fungerar bra då.
Några sådana höll behaglig temperatur i en verkstad på 500 kvadratmeter i Phoenix, Arizona.
//W
 

Sillpatte

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
4884
Medlemskap
2024
Sv: Luftkylare

Jag gjorde som Roland, med skiva i fönstret och allt. Hittade en portabel AC på Blocket för 500:-. Den var med i 5 veckor i Kroatien i fjol. Som varmast hade vi 38 grader utomhus och inne i husbilen hade vi 23.
Fugerade kanonbra!
 
Toppen