• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luftfjädring

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Hejsan i vintersolen ! Med risk att jag tar upp en gammal tråd (lite mycket att läsa igenom i bygga/renovera) för att hitta om så är fallet, hur som helst min fråga är om det finns någon/några som har erfarenhet av Dunlop luftfjädring som säljs av en firma i Dalarna (Sätertrakten) som heter "Tolson Maskin" dom har även hemsida Tolson Maskin - Skylift - Varningsljus - Luftfjädring - LED Belysning Tacksam för tips & råd
Hasse & Ingegerd :wideeyed:
 

Joffe

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Klippan
HBK-Nr
12378
Medlemskap
2025
Sv: Luftfjädring

Jag köpte tillsatsluftfjädring (krångligt ord) till min Hymer -08 från Tolson 2014. Jag är normalhändig och följde monteringsinstruktionen och efter ca. 2 timmar satt allt på plats. Jag valde varianten utan kompressor, har man pumpat i rätt tryck en gång så räcker det ju.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Luftfjädring

Jag köpte tillsatsluftfjädring (krångligt ord) till min Hymer -08 från Tolson 2014. Jag är normalhändig och följde monteringsinstruktionen och efter ca. 2 timmar satt allt på plats. Jag valde varianten utan kompressor, har man pumpat i rätt tryck en gång så räcker det ju.

Hej och tack för svaret, vad har Du för bakaxel blad/torsion-fjädring för jag utgår från att Du köpte till bakaxeln, var har Du satt påfyllningsnipplarna (också krångligt ord) eller har Du någon panel med manometrar ???
Ha det bra :wideeyed:
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring

Hej , jag köpte Al-Ko hjälpluftfjädring från Kama. Lättmonterad o manometer med nipplar sitter vid handbromsen. Monterade själv. Sedan blev det ACS fjäderben fram men det är en annan historia. Fjädringsmässigt är nu bilen som ny.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring

Jag har Dunlops hjälpluftfjädring på bakaxeln sedan något år och är mycket nöjd med det. Tolson maskin levererade snabbt effeketivt till en verkstad som hjälpte mig med monteringen. Säkert kan man göra monteringen själv, men jag köpte detta då jag är lite för klen. Vad jag förstår skall det svåraste vid monteringen vara att få bort de gamla gummikonerna.

Jag valde att komplettera med en kompressor som monterades i motorutrymmet. Manöverenheten sitter i panelen snett bakom förarstolen. Dock finns möjlighetern att montera den i intrumentpanelen vid ratten. Med kompressorn kan man variera trycket och därmed höjden på husbilens bakparti och hårdheten i fjädringen.

Johan K.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring

Ni som har monterat vanlig hjälpluftfjädring, hur mycket går det att höja fjädringen ungefär?

Jag ska sätta dit det i vår på min knaus på Fiat x230 chassie med bladfjädrar, jag tänkte samtidigt byta till starkare fjädrar fram och hoppas kunna få justermöjligheter så att jag kan få bilen i våg på planmark. Men framförallt för att slippa åka på genomslagsgummina när vi åker i Norrlands inland!

Styrsystemet har jag tänkt att bygga själv mel elventiler och elektriska mätare för att slippa eldragning in i hytten

//Peter
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Luftfjädring

På våran förra bil hade vi Dunlops luftkuddar bak....bilen hade Fiats eget lågbyggda chassie med bladfjädrar!
Bilen var en Eriba 698 och den gick helt plant även utan "kuddarna".

Orsaken till att "Bossing i Linköping" fick jobbet att montera hela paketet var att bilen hade ett långt överhäng och det var ibland mycket nära skrap vid färjepåfarter o.dl.

Skall man sätta dit luftkuddar skall man gå hela vägen med kompressor, manometrar och regleringsmöjligheter lätt åtkomligt, tycker iaf jag:)

Kanonsmidigt t.ex. vid uppställning på en ojämn rastplats (reglera bara en sida t.ex.), påfarter vid färjor, stor last, samt en bra mycket stadigare och mjukare gång, det bästa tillbehöret enl. mig.

Våran "luftkudde" lyfte bilen vi bakaxeln ca 8cm(minst) och då överhänget var bra långt så gjorde det säkert minst 20cm där!

Jag kommer absolut inte ihåg det exakta priset men runt tio tusen kronor klappat och klart:rolleyes:
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring

Tack för svaret, min bil lutar lite framåt men inte värre än att man kan leva med det, men om man höjer 4-5cm fram med starkare fjädrar så känns det ju som om man kan lösa det mesta med bälgar bak. Jag har även dragkrok och den sitter lite lågt så det känns som att det också kan bli bra med möjlighet att justera höjden trots att jag inte har sånlångt överhäng

Men framförallt är det för att skona bilen och öka komforten då det är som att åka epatraktor som det är nu!

//Peter
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring

Ni som har monterat vanlig hjälpluftfjädring, hur mycket går det att höja fjädringen ungefär?

Jag ska sätta dit det i vår på min knaus på Fiat x230 chassie med bladfjädrar, jag tänkte samtidigt byta till starkare fjädrar fram och hoppas kunna få justermöjligheter så att jag kan få bilen i våg på planmark. Men framförallt för att slippa åka på genomslagsgummina när vi åker i Norrlands inland!

Styrsystemet har jag tänkt att bygga själv mel elventiler och elektriska mätare för att slippa eldragning in i hytten

//Peter

Hej min bil kan höjas 8 cm bak räknat från gamla utgångsläget med genomslagsgummit o fullast.. Men oftast väljer jag höjd efter behov o körkomfort.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Luftfjädring

Hejsan i vårsolen ! Har nu tillbringat en dag i solen och under husbilen för att montera hjälpluftfjädring som för övrigt var tämligen enkelt, bra beskrivning och bra support (tolsonmaskin.se) Hoppas nu på en stabilare körupplevelse och möjligheten att höja vid olika hinder/nivåskillnader skickar med ett par bilder för dom som är intresserade
Ha det bra i vårsolen önskar
Hasse & Ingegerd
 

Bilagor

  • 20160311_120043.jpg
    20160311_120043.jpg
    417,2 KB · Visningar: 125
  • 20160311_115435.jpg
    20160311_115435.jpg
    497,8 KB · Visningar: 112
  • 20160311_115403.jpg
    20160311_115403.jpg
    503,4 KB · Visningar: 109

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Luftfjädring

Hejsan i vintersolen ! Med risk att jag tar upp en gammal tråd (lite mycket att läsa igenom i bygga/renovera) för att hitta om så är fallet, hur som helst min fråga är om det finns någon/några som har erfarenhet av Dunlop luftfjädring som säljs av en firma i Dalarna (Sätertrakten) som heter "Tolson Maskin" dom har även hemsida Tolson Maskin - Skylift - Varningsljus - Luftfjädring - LED Belysning Tacksam för tips & råd
Hasse & Ingegerd :wideeyed:

Hej igen ! Ursäkta att bilderna blev lite på sniskan (kom inte an på starka drycker) bara att jag inte är nån it/data-snille Ni löser det säkert
Ha det bra
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring

Hej igen ! Ursäkta att bilderna blev lite på sniskan (kom inte an på starka drycker) bara att jag inte är nån it/data-snille Ni löser det säkert
Ha det bra

Bra med "hjälpluftfjädring", men jag tolkar på bilderna som manövreringen sitter i typ garaget (?) = svårmanövrerat.
Jag har monterat liknande utr. på ett flertal fordon men satt manöverdelen vid förarplatsen så man kan ställa trycket under färd.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.613
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Luftfjädring

Hej igen ! Ursäkta att bilderna blev lite på sniskan (kom inte an på starka drycker) bara att jag inte är nån it/data-snille Ni löser det säkert
Ha det bra
----------------------------------------------------
Hejsan, det gör inte ett dugg hur bilderna hamnar, det är bara att vända upp och ner på datorn eller sig själv :D.

Det är enbart roligt när det efter ett tag kommer positiv respons från en frågeställare. På frågor som fått svar, länkar och förslag till åtgärd. Då märker man att svaren man skrivit har hjälpt och gett en genväg till någon som varit lite vilsen i djungeln av delar, tillbehör eller problem.

Ibland finns det frågor som får massor med respons och bra förslag på åtgärd................ Och sedan händer det ingenting alls ???
Det känns lite snopet när kanske femton medlemmar har gett förslag på åtgärder och motfrågor på ett problem och absolut ingenting händer efter det.
Då uppstår frågan. Hade vi rätt... Hade vi fel... eller brydde sig inte ens frågeställaren om att titta på svaren.

Så bry dig inte om hur bilderna hamnar.
Tack för "slutplederingen" och resultatet av tråden i stället.

M.v.h. JANKRO.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Luftfjädring

Bra med "hjälpluftfjädring", men jag tolkar på bilderna som manövreringen sitter i typ garaget (?) = svårmanövrerat.
Jag har monterat liknande utr. på ett flertal fordon men satt manöverdelen vid förarplatsen så man kan ställa trycket under färd.

Hej Peter K ! Jo Du har sett rätt manometrarna och påfyllningen sitter i garaget detta det enkla skälet att jag anser att man inte behöver så många inställningar på trycket, sen blev detta billigare då jag köpte kompressor på Biltema (349:) om jag minns rätt ? Och att koppla kompressorn före avfärd och pumpa är inte så komplicerat, men valet är fritt
Med soliga vinterhälsningar från Kungsör till Dig i Köping och alla andra förstås önskar
Hasse & Ingegerd
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring

Jag fick hem min sats från Tolson igår, jag har bara hunnit kolla lite snabbt men det jag han titta på såg mycket bra ut.

Hur lång tid tar det med biltemakompressorn att fylla 3-4bar?

Jag tänkte använda den kompressorn och bygga lite styrning från förarplatsen.

Just nu sitter jag på väntar på ett hotell i Amsterdam, senare i eftermiddag ska jag göra ett studiebesök på ett biltransportfartyg som använder elmekaniska cylindrar som jag konstruerat, det ska intressant att se det i verkligheten!

//Peter
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Luftfjädring

Jag fick hem min sats från Tolson igår, jag har bara hunnit kolla lite snabbt men det jag han titta på såg mycket bra ut.

Hur lång tid tar det med biltemakompressorn att fylla 3-4bar?

Jag tänkte använda den kompressorn och bygga lite styrning från förarplatsen.

Just nu sitter jag på väntar på ett hotell i Amsterdam, senare i eftermiddag ska jag göra ett studiebesök på ett biltransportfartyg som använder elmekaniska cylindrar som jag konstruerat, det ska intressant att se det i verkligheten!

//Peter

Hejsan Peter ! Vad spännande med såna besök, att fylla tog bara några sekunder per sida och som Du kanske såg har jag valt en lite enklare installation med kontrollpanelen i garaget och en lös kompressor som jag ansluter till ett 12v uttag som sitter sedan tidigare på utsidan av husbilen jag anser nog att man inte behöver fylla/tömma särskilt ofta det gäller tror jag att hitta idealtrycket sedan är det nog bara att justera vid speciella tillfällen höga hinder/ramper o likn. det var dessutom kort väg att dra ledningar från bälgarna till garaget, jag köpte även "flexslang" från Biltema som skydd för luftslangarna. Lycka till med arbetet
Med soliga vårhälsningar
Hasse & Ingegerd
 
Toppen