• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Luftfjädring

• Startad av Startad av F.d. 59078
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 59078

Guest
Hejsan i solskenet ! Vi har en Dehtleffs Globe 4 2012 7.3 m lång 3.500 kg tot.vikt med torsionfjädring med axeln igenom rambalkarna. Har funderingar på att montera luftfjädring som komplement för att förhoppningsvis få lite tystare och mjukare gång på framförallt gropig och sönderkörd asfalt och -grusvägar, en firma som heter "Tolson maskin" i närheten av Hedemora har sådana kit för lite händiga "gördetsjälvare" Pris mellan 10.000:- - 15.000:- beroende på omfattningen av tillutrustning. Är det några som har erfarenhet av verkan av kompletterande luftfjädring ?
Hälsningar
Hasse & Ingegerd

Sv: Luftfjädring

Finns reportage i senaste nummer av HUSBILEN test angående denna sorts fjädring.

Sv: Luftfjädring

Jag har "luftfjädring" på min HB 7 m med maxichassi,totalvikt 3,8. Tidigare HB som jag haft har saknat detta och varit under 6 m. Jag upplever att det går mjukare, inte lika mycket skrammel från skåp och annat, men tusan vet om det blir stabilare. Tilläggas skall att alla jag haft är Alkovbilar, den nuvarande är längre o högre(större yta som tar sidovind) än de tidigare och det kanske påverkar sidstabiliteten.

Tillbaka
Toppen