Helena&Rolf
HBK Medlem
Är det någon som själv köpt och monterat hjälpluftfjädring på husbil, helst boggie??
Var köpte ni??
Var köpte ni??
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Hej!Är det någon som själv köpt och monterat hjälpluftfjädring på husbil, helst boggie??
Var köpte ni??
Varför det, Goldschmitts helluftfjädring fungerar alldeles utmärkt på vår Arto med Alkochassi?Som jag ser det verka det vara svårt med luftfjädring på ALKO-axlar.
Varför det, Goldschmitts helluftfjädring fungerar alldeles utmärkt på vår Arto med Alkochassi?
Varför det, Goldschmitts helluftfjädring fungerar alldeles utmärkt på vår Arto med Alkochassi?
Jo visst men nu ville ju trådskaparen ha hjälpluftfjädring.
Helluftfjädring är ju inga problem men en helt annan prislapp.
Jodå, min lilla passus var bara en kommentar till Deckers inlägg. Förresten, i Tyskland kostar Goldschmitts helluft på tvåaxlat chassi € 6500 inkl montering.Jo visst men nu ville ju trådskaparen ha hjälpluftfjädring.
Helluftfjädring är ju inga problem men en helt annan prislapp.
Helt rätt. Om då originalfjädringen bak är tillräcklig kanske lite hård så hjälper väl inte en hjälpluftfjädring. Denna är väl bara till för de bilar som har för "klen" fjädring bak, eller jag har missuppfattat det hela??
// Tommy
Helt rätt. Om då originalfjädringen bak är tillräcklig kanske lite hård så hjälper väl inte en hjälpluftfjädring. Denna är väl bara till för de bilar som har för "klen" fjädring bak, eller jag har missuppfattat det hela??
// Tommy
Hej.
Enl. uppgift är bakfjädringen avpassad för en belastning som är c:a 70% av max tillåten belastning på bakaxeln. Förklaras med att bilarna sällan har fullt lass. Det stämmer på en paketbil eller mindre lastbil på samma chassie som en husbil. En husbil däremot har ju mestadels max belastning (eller lite till) på bakaxeln. Detta innebär att fjädringen ligger så gott som i botten hela tiden och fjädringsvägen är så liten att man går mot ändstoppen en stor del av tiden. Om man byter ändstoppen mot luftbälgar som i hjälpluftfjädringen så ökar man fjädringsvägen och får en komfortablare körning. Som grädde på moset blir också bilen tystare eftersom vägljudet som tidigare fortplantades via ändstoppen upp i bodelen elimineras till stor del av gummibälgarna. Detta är vad en representant från Karnag upplyste mig om och jag måste ge honom rätt för så upplever jag effekten av att eftermontera hjälpluftfjädring på vår bil.
Att man kan knäcka ramen pga en sådan montering (som tidigare varnats för i tråden) finner jag osannolikt eftersom genomslagen mot ändstoppen helt försvinner. Trots allt så är bälgarna betydligt mjukare än ändstoppet/genomslagsgummit som är originalmonterat.
Mvh / Roland