• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Luftfjädring

I

ingjo

Guest
Funderar på att montera Karnag fulluftfjädring på bakaxeln på Hymer S 790
5300kg. Är det någon som har erfarenhet eller synpunkter på detta?

MVH
Ingjo

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Sv: Luftfjädring

Har haft Karnag på en bil men tycker att Goldschmitt har bättre gummibälgar.
Annars inga problem med Karnag

Toek

HBK Medlem
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
4805
Medlemskap
2025
Sv: Luftfjädring

Monterar luftfjädring bak på Ford 08 - 2012-10-30, 16:04

Nu är det dax att montera Luftfjädring bak på en Ford 08 med kaross Hobby 6,75 l som är framhjulsdriven och efter en 1000 mila resa 2012 bl.a till Norrland och Österrike lessnade jag på den obefintliga fjädringen enär det inte finns något som kallas fjädring bak då genomslagsgummina ligger konstant mot axeln.
icon8.gif

Bilen har totalvikt 3500 kg och när vi kom från Tyskland med full vikt vad det 3410 kg på vågen.
Skall försöka visa lite med bilder på monteringen där materialet är Alkos luftbälgar.

Bild 1 Lyfte med domkraft vid fjäderbladet infäsning.
Bild 2 Avänd en pallbock under axeln.
Bild 3 Genomslagsgummit.
Bild 4 Lyft chassit och vrid loss dämparen (sitter med små hulligar)
Bild 5 Lossa koppen som höll dämparen (Bult i mitten av koppen)
Bild 6 Där koppen satt skrapar vi bort gammal tjock underredsmassa och sprejar på lite nytt lagom tunt.
Bild 7 Vi slipar bort lite ojämnheter efter svetsningen från fab och underredsbehandlar för där skall bälgen stå.
Bild 8 Här är delarna som togs bort.
Bild 9 Tar bort stötdämparna. (Byter till bättre)
Bild 10 Här har vi slipat bort den fula svetsen.
Bild 11 Här är alla delar som skall moteras.
Bild 12 Dra ihop bälgen med ett spännband så blir det lite lättare att montera.
Bild 13 Innan bälgen sätts på plats så montera den lösa plattan först med påsvetsade vinkeln uppåt och utanför chassit mot hjulet och texten utåt
2 bultar bör monteras i underkant på bälgens nedersta fäste först. (svårt att få dit när bälgen sänks ner)
Bild 14 Sätt bälgen på plats och motera det avlånga fästet enl bilden och använd en pollygrip så går det lättare
Bild 15 Dra fast bultarna så var det klart här bak så länge.

Resterande grejor har jag ej fått ännu. Det gäller kompressor och manometer samt knappsats. (använder ej alkos)

Toppen