• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luftfjädring.

F

F.d. 52986

Guest
Vägde upp bilen till 4000 kg.Luftfjädring bak var alternativet och så blev det.
Nu är frågan hur mycket luft det skall vara i systemet för att det skall vara bra.Skall man pumpa beroende på hur mycket last man har resp släppa ut?Skall man släppa ut luft när man kör på fina släta vägar?Pumpa när det blir grusväg och hålor ?
Genom att trycka på en knapp så går kompressorn igång och pumpar upp trycket vilket avläses på "en liten klocka med visare och skala" ganska enkelt att sköta.
Montören sade till mig på frågan om tryck "ställ den på två det brukar bli bra".
Skall man växla eller skall jag köra "på två" i alla lägen???
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Luftfjädring.

Hej!
Vi har monterat Goldschmitt luftfjädring bak och vi har samma vikt på bilen som du. Enl Goldschmitt skall man aldrig ha mindre än 0,5 bar i systemet. Max tryck är ca 7,5 - 8,0 bar. Bästa tryck vid körning är 2,5 - 3,5 bar. Detta skall man sedan reglera beroende på hur mycket du lastat. Ställ dig där det är plant och kolla så du är i våg. Vi upplever att bilen är stadigare och mycket mindre vindkänslig. Även ljud i bodelen har minskat. Huruvida man kan dra nytta av att ställa den i våg vid parkering har vi inte testat så mycket ännu. För info om du har omvandling i PSI. 1 Bar = ca 14 PSI.
Hoppas jag kunnat ge dig några svar på din undran.

Hälsningar Kerstin :)
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Luftfjädring.

hejsan!

På min fabriksmonterade luftfjädring rekommenderas ett tryck mellan 1-7bar, så jag antar att det bör finnas minst 1bar i luftfjädringen
 
F

F.d. 30007

Guest
Sv: Luftfjädring.

Hej!

Jag undrar hur mycket det kostade med montering?

Med vänlig hälsning,.
Lennart
 
F

F.d. 52986

Guest
Sv: Luftfjädring.

På vår bil var vi tvugna att byta fjädrar både bak och fram.Kostnaden slutade på sånär
30.000 kronor.
 
F

F.d. 14537

Guest
Sv: Luftfjädring.

Betalade i Tyskland € 1500 mont. dragkrok + luftfjädring
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring.

Hej
Vi betala ca. 11000 med montering.På Hymer i Ängelholm.

Till Kerstin &Kenneth

Hej ,vi skall beställa luftfjädring till vår Hymer 654 SL och undrar
vilken typ ni monterade på er bil ?Har ni 6" eller 8" bälgar och
är det med en eller 2 påfyllnings ventiler ?

Mvh Tom:)
 
Senast ändrad:

kersa

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Vara
HBK-Nr
2213
Medlemskap
2026
Sv: Luftfjädring.

Hej har någon monterat Bossings luftfjädring bak med vilket resultat?
Har Carthago E51 som jag funderar på att montera i bak.
Hälsningar Lars-Inge
 

Hannibal

HBK Medlem
Inlägg
293
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030
Sv: Luftfjädring.

Hej har någon monterat Bossings luftfjädring bak med vilket resultat?
Har Carthago E51 som jag funderar på att montera i bak.
Hälsningar Lars-Inge

Vi har det på vår bil, satte dit det innan sommaren i år.

Bilen går bättre och släpar inte längre i vägbulor ody.

Har normalt 3Bar i bälgarna.
Fullastad öka vi trycket till 5Bar.

Kan höja baken med ca: 7cm mellan 0.5 -7 Bar.
Stephan
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Luftfjädring.

Det framgår inte av inläggen vilka bilar (chassier) det handlar om. I min nuvarande lilla plåtis (på MB 316 med inkopplingsbar fyrhjulsdrift) har jag Goldschmitt luftfjädring och en inbyggd kompressor. Enkretssystem, alltså inte möjlighet att reglera trycket individuellt för bakhjulen. Fungerar bra.

Om några veckor hämtar jag en bil byggd på MB 515, denna har dubbelhjul bak. Av vad jag kan se i Goldschmitts katalog på nätet (Katalog - Goldschmitt techmobil AG) så fungerar denna typ av enkla system inte på denna bil. Möjligen skulle modell 022.MB16221 (sid. 95 i katalogen) kunna passa, en modell som helt ersätter befintlig fjädring på bakaxeln, med nivåautomatik och som inte stör ESB och ABS. Helt säker på att denna, inte helt billiga, lösning fungerar till en fyrhjulsdriven bil är jag inte utan får lov att ringa till Goldschmitt.

aake
 
Senast ändrad:

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Luftfjädring.

Har kört ca 1400mil med AL-Ko Air Top luftfjädring bak. Bilen är en Adria Sonic med 43H chassie. Kör på 1,8-2,0 bar beroende på last.
Luftfjädringen är fabriksmonterad. Har fungerat bra med olika laster. Känns som att luftfjädringen styvar upp chassiet.

Bosse
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Luftfjädring.

Har också monterat Bossings grejor. De använder Dunlop. Fungerar bra. Enkelt att montera själv på nyare Fiat. Bossing gör det i och för sig bra men de har en hög timdebitering och det finns många sköna tusenlappar att spara om man gör det själv.

JC
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring.

Dom flesta inläggen i denna tråden ser ut att handla om hjälpluftfjädring, alltså inte riktig luftfjädring som trådskaparen antagligen avser.
Köpte själv Dunlop hjälpluftfjädring från Tyskland och monterade själv.
Tog c:a 4 timmar.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Luftfjädring.

Idag har jag beställt tid för montering av tillsatsluftfjädring till den fyrhjulsdrivna MB Sprinter på 5 ton som jag skall hämta om två veckor.
Goldschmitts standardluftfjädringar passar inte till detta förhöjda chassie, men Goldschmitt erbjöd "mässpris" (1.650€) för en kraftigare variant, tvåkretssystem med två manometrar och kompressor, inkluderat montering och TÜV-godkännande. Allt fixas över dagen den 2. oktober på huvudverkstaden i Walldürn.

aake
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Luftfjädring.

GTC Walldürn og GTC Polch er stedene for slike jobber! GTC = Goldschmitt Technic Center.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring.

Idag har jag beställt tid för montering av tillsatsluftfjädring till den fyrhjulsdrivna MB Sprinter på 5 ton som jag skall hämta om två veckor.
Goldschmitts standardluftfjädringar passar inte till detta förhöjda chassie, men Goldschmitt erbjöd "mässpris" (1.650€) för en kraftigare variant, tvåkretssystem med två manometrar och kompressor, inkluderat montering och TÜV-godkännande. Allt fixas över dagen den 2. oktober på huvudverkstaden i Walldürn.

aake

Är detta hjälpbälgar eller ersätts spialfjädrarna helt?

Hur mycket gör det komfortmässigt att byta till hjälpbälgar resp. fulluft?
Är mycket irriterad på Fiats stenhårda fjädring/dämpning. Har kört Mercedes transportbilar en del, både plåtis och med påbyggt skåp och de var helt ok i fjädringen. Fiat verkar inte ha någon fjädringsväg alls känns det som.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Luftfjädring.

JonasS

Tillsatsluftfjädring. Det är vad jag har även på min nuvarande lilla Sprinter (och vad jag även hade på husbilen dessförinnan). Helluftsfjädring har jag aldrig haft tillfälle att prova.

Till skillnad mot de system jag haft tidigare så har det jag nu beställt två separata kretsar (hur stor nytta jag nu kan ha av det?).

aake
 
Toppen