• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Luftfjädring

F

F.d. 5217

Guest
Vid uppställning på en lutande plan fick jag väldigt bra insyn under bilen då konstaterade jag att luftbälgarna ser lite torra ut. Finns det något sätt/medel att vårda dessa så att de fungerar länge de är 11 år nu. Tips!

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Luftfjädring

Försök att få tag i "syrafri vaselin". Applicera detta på gummit. Det är ett bra medel som ofta användes på gummipackningarna i de tätande lastluckorna på fartyg, samt också på gummipackningar i fartygens övriga skrovöppningar.. Vaselinet håller gummit mjukt och följsamt.

F

F.d. 55451

Guest

Försök att få tag i "syrafri vaselin". Applicera detta på gummit. Det är ett bra medel som ofta användes på gummipackningarna i de tätande lastluckorna på fartyg, samt också på gummipackningar i fartygens övriga skrovöppningar.. Vaselinet håller gummit mjukt och följsamt.

Bör rostbehandling tas bort - och med vad ?
(Dinitrol typ)

F

F.d. 5217

Guest

Tackar! Har du någon ide´var man köper vaselin.

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Finns på apotek, Volvo hade tidigare i 1 kilosburk, numer i tub med beteckningen "Plast och Gummismörjmedel"

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Goldfinger - tack för tippet'

Tycker du inte att silikonfett är bra?
Prova att läsa Biltema beskrivning.

Silikonfett - Biltema

Genom åren har jag använt silikon på gummi dör-listor.
(Listskydd, silikon - Biltema)

Jag har ingen erfarenhet av siliconfett, men däremot över 30 års god erfarenhet från vaselin som vi använde till gummipackningarna på fartygens lastluckor och andra skrovöppningar. kanske någon annan på forumet kan verifiera för siliconfett!
:rolleyes:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Silikonfettet har et par bra egenskaper, brukes i ren form som termisk kontaktmiddel for elektronik - det smelter ikke når det blir oppvarmet. I andre sammenheng er fordelen at smøreevnen er på topp i svært tynne skikt, her kan en da sprøyte det på i et løsningsmiddel som fordamper - super løsning på dørlister. Listene blir etter kort tid klebefrie og glatte.

For preservering av gummibelgene ville jeg ikke benytte silikonspray eller silikonolje (fett i løsningsmiddel - oftest nacknafta), gamle hederlige vaselin eller en syrefri grease (hovedsaklig vaselin, men ikke så sterkt rafinert) tørker ikke ut og det blir ikke så varmt at en trenger silikonfettets høye smeltepunkt.

F

F.d. 55451

Guest

Tror inte rostskydd kan tas bort utan användning av lösningsmedel.
Men det har varit där sedan 2000.

diniluft.jpg, ,diniluft2.jpg

Toppen