• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Karosseri Luftfjädring

Elisabeth.n

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
25014
Medlemskap
2026
Hej,

Då har vi gjort premiär turen i vår bil.
En carthago s-plus med luftfjädring fram
Vi provade allt från 0,5 till 3 bar under körning men vid ojämnheter så slår den i botten.
Samt båda sidor fram är tomma på luft efter natten.
Så idag kröp jag under bilen och tänkte läcksöka.
Körde i 4 bar båda sidor fram.
Då ser det ut som på kortet.
Det är väldigt nära det övre gummi stoppet.
Med 4 bar borde det inte vara närmare det undre gummit för att ha någon chans till fjädringsväg ?
 

Bilagor

  • 20230504_170640.jpg
    20230504_170640.jpg
    2,5 MB · Visningar: 173
Jag kan inte mycket om luftfjädring. Men jag kan en del om konsumenträttigheter. Här har vi en nästan ny premiumbil. Att den skulle vara behäftad med den här typen av fel är en solklar reklamation. Oavsett hur köpekontraktet ser ut ska det åtgärdas av säljaren, på garantin. Finns det okända detaljer som talar emot detta så hör av er. Inte fan ska man ligga och krypa under en bil i den här prisklassen för att få rätt fjädring. Var har ni köpt den?
 
Här kommer några antaganden, baserade på att jag haft en Iveco med luftfjädring.

Detta är ett hjälpluftfjädersystem, menat att arbeta tillsammans med stålfjädrarna.

Någon har slackat torsionsstavarna till den grad att fjädringen inte fungerar. Detta med den orealistiska förhoppningen att luftbälgarna skall ensama stå för att bära axelvikten.

Lösning.
Spänn upp torsionsstavarna till fjädringen fungerar igen.
 
Här kommer några antaganden, baserade på att jag haft en Iveco med luftfjädring.

Detta är ett hjälpluftfjädersystem, menat att arbeta tillsammans med stålfjädrarna.

Någon har slackat torsionsstavarna till den grad att fjädringen inte fungerar. Detta med den orealistiska förhoppningen att luftbälgarna skall ensama stå för att bära axelvikten.

Lösning.
Spänn upp torsionsstavarna till fjädringen fungerar igen.
 
Senast ändrad:
Jag är ingen specialist på luftfjädring men har en Ducato med helluftfjädring. Något som är viktigt är att stänga av luftfjädringen, om man har automatisk nivellering av systemet, vid lyft av kaross där hjulen hänger fritt exempelvis på Bilprovningen. Bälgarna måste vara trycksatta vid lyft. Risken är annars att de "knycklar" ihop sig som på bilden och blir då förstörda när karossen sänks.

Detta gäller kanske inte för Iveco med hjälpluftfjädring fram!
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen