• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Luftfjädring till Alkochassi

Macke83

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
30169
Medlemskap
2022
Hej
Undrar om någon har monterat luftfjädring på alko chassi? Var kan man köpa det o vad kostar det?
Är det någon som har monterat själv?
Har en Hymer Ex 644 2013 som jag hade velat montera det på
Tacksam för svar
Mvh Marcus
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vid hjälpluftfjädring monteras "bollarna" ovanpå bladfjädrarna!
Luftfjädring har INGA bladfjädrar alls bak. De plockas bort för att få fulluftfjädring på fordonet!

Kolla med Goldschmitt som är ganska duktiga på detta med luftfjädring!



Men fortfarande inga "bollar" utan helt vanliga luftbälgar i bägge fallen, inte en på något sätt märkvärdig maskinkomponent varken i den ena eller andra användningen, men att försöka nedvärdera det ena systemet med konstiga beteckningar det tycker jag bara är missledande!
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Tar och gör ett seriöst försök att röra till det lite mera. På vanliga person bilar som modifieras ofta amerikanska. är det ganska vanligt att man monterar luftbälgar istället för spiralfjädrar. Är det bladfjädrar plockas det bort blad och monteras luftbälgar.
Men huvudbladet måste vara kvar det håller axeln på plats.
Men som det konstaterats tidigare i tråden , vi vet inte vad trådstartaren söker, luftbälgar som kompletterar ordinarie fjädring (hjälp luftfjädring) eller fjädring med enbart luftbälgar.
Göran i Björnarbo
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tar och gör ett seriöst försök att röra till det lite mera. På vanliga person bilar som modifieras ofta amerikanska. är det ganska vanligt att man monterar luftbälgar istället för spiralfjädrar. Är det bladfjädrar plockas det bort blad och monteras luftbälgar.
Men huvudbladet måste vara kvar det håller axeln på plats.
Men som det konstaterats tidigare i tråden , vi vet inte vad trådstartaren söker, luftbälgar som kompletterar ordinarie fjädring (hjälp luftfjädring) eller fjädring med enbart luftbälgar.
Göran i Björnarbo
O.T
På min Ford Lightning sitter bakaxeln i ett 4-linksystem samt ett panhardstag, så är det gjort på min, inga bladfjädrar kvar som begränsar höjdrörelser, så det skiljer på vad man valt för system att bygga.
 

zakke

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
7768
Medlemskap
2024
Tar och gör ett seriöst försök att röra till det lite mera. På vanliga person bilar som modifieras ofta amerikanska. är det ganska vanligt att man monterar luftbälgar istället för spiralfjädrar. Är det bladfjädrar plockas det bort blad och monteras luftbälgar.
Men huvudbladet måste vara kvar det håller axeln på plats.
Men som det konstaterats tidigare i tråden , vi vet inte vad trådstartaren söker, luftbälgar som kompletterar ordinarie fjädring (hjälp luftfjädring) eller fjädring med enbart luftbälgar.
Göran i Björnarbo
Då hakar jag på har funderat på att ta bort bladfjädrar på min sprinter och montera
lufthjälpbälgar frågan är hur det
går på bilprovningen
Behåller förståss huvudfjädern
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Ja vad jag menar är varför ska bilar som kostar över miljonen behöver byggas om för att de ska funka att åka i, vilket faktiskt är meningen.
Har tyvärr dåliga erfarenheter med köp av ny bil från hymer.
Man får väl vad man betalar för, vill du ha det annorlunda så bara å påtala och betala?? Ingen som nekar det väl??
 
Toppen