• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Luftfjädring till Alkochassi

Macke83

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
30169
Medlemskap
2022
Hej
Undrar om någon har monterat luftfjädring på alko chassi? Var kan man köpa det o vad kostar det?
Är det någon som har monterat själv?
Har en Hymer Ex 644 2013 som jag hade velat montera det på
Tacksam för svar
Mvh Marcus
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Luftfjädring är det bästa du kan skaffa dig!
Det där med gummibollar i bakfjädringen kan du glömma!
4-kanalig luftfjädring är det som gäller.

Hymer Center har premiumavtal med Goldschmitt
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag tror ni blandar ihop luftfjädring med de bollar man kan hjälpa upp den ordinarie fjädringen med, vid tung last eller dåliga fjädrar.

Riktig luftfjädring är outstanding övriga system, men dyrt till husbil, vet inte varför, troligen dålig konkurrens i Europa.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
For riktig luftfjæring så må en bygge om hjulopphengingen om chassiet ikke er bygget med luftfjæring fra fabrikk. Spesiellt komplisert er endringene foran. Faktisk kan Fiat Dukato være enklere å bygge om enn Iveco Daily, nytt fjærbein til dukato - finne plass til luftfjæringen foran på Iveco er ikke enkelt. N+B løftet førerplassen opp og frem da de sammen med Goldschmitt bygget full luftfjæring på Flair - bak modifiserte de Iveco orginal luftfjæring til å støtte 4 kanal kontroll. Biler med spiralfjærer foran er noe enklere å bygge om.
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Har du ALKO bakaxel tror jag inte det går att eftermontera luftfjädring. Jag har tror mig ha förstått att det är en helt annan axel. Skulle innebära byte av bakaxel i så fall. Men jag kan mycket väl ha fått detta om bakfoten.

" Unsere Vollluftfedersysteme sind auch für Fahrzeuge mit AL-KO-Tiefrahmenchassis (Einzel- oder Tandemachse) erhältlich."

 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag tror ni blandar ihop luftfjädring med de bollar man kan hjälpa upp den ordinarie fjädringen med, vid tung last eller dåliga fjädrar.

Riktig luftfjädring är outstanding övriga system, men dyrt till husbil, vet inte varför, troligen dålig konkurrens i Europa.

vadå bollar? Det är väl likadana luftbälgar som används bak i eftermonterade luftfjädringar?
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Vid hjälpluftfjädring monteras "bollarna" ovanpå bladfjädrarna!
Luftfjädring har INGA bladfjädrar alls bak. De plockas bort för att få fulluftfjädring på fordonet!

Kolla med Goldschmitt som är ganska duktiga på detta med luftfjädring!


 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vid hjälpluftfjädring monteras "bollarna" ovanpå bladfjädrarna!
Luftfjädring har INGA bladfjädrar alls bak. De plockas bort för att få fulluftfjädring på fordonet!

Kolla med Goldschmitt som är ganska duktiga på detta med luftfjädring!


Alco chassin är inte bladfjädrade,däremot FIAT
 

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Vi monterade Karnag 4-kanals luftfjädring för 4 år sedan. Fantastisk åkkomfort! Den var inte dålig innan heller med Al-Ko chassit men efter bytet så behöver man inte fundera på vägkvalitet i Italien eller Sloveninen längre. Den går mjukt och sväljer alla ojämnheter. Dessutom kan man sänka hela bilen vild parkering och även autonivellera så vi står alltid i våg inom rimliga gränser. Höjbart bak också om man vill ha marginal vid färjeramper o dyl. Dyrt ja men absolut värt det. 90 000 kr hos en verkstad i Örebro. Eftersom det är torsionsfjädring i originalbakaxeln så tas några av stålstavarna bort men inte alla. En kompressor med ackumulatortank sköter trycket så att den alltid har rätt inställd höjdnivå.
 
Toppen