• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Luftfjädring-ALB-ventil

Brittmarie & Sune

HBK Medlem
Kommun
Svedala
HBK-Nr
648
Medlemskap
2025
Bakvagnen på vår Fiat-Bürstner kändes vek. Jag köpte luftfjädring från A-Linnepe i Tyskland. Fungerar bra men problem vid registringsbesiktningen.
Bilen har inte ABS-bromsar: Det medför att om bakhjulsfjädringen höjs kan detta påverka den lastkännande vetilen (ALB-ventilen) så att full bromsverkan inte uppnås. Ventilen tror att bakaxeln är olastad eller lite lastad. Därför föreskriver Tyska TÜV att ventilen ska spärras i läge fullast. Jag har gjort detta men fick ändå nobben av Bilprovningen trots uppvisade intyg. Bilprovningens beslut är överklagat och jag väntar på besked från Transportstyrelsen.
Nu till frågan:
Någonstans har jag läst att när bilens tjänstevikt är mer än 75% av totalvikten anses bakaxeln vara så belastad att ventilen ska stå i läge fullast.
Känner någon av er till var jag kan hitta detta ?
Jag har frågat A-Linnepe men dom uppger att dom inte känner till detta. Dom nöjer sig tydligen med TÜV:s krav
Man kan även hitta en liknande skrivning i AL-KO:s anvisning för sin utrustning där man då ersätter ALB-en med en fast ventil som motsvarar läge fullast.
TÜV har alltså godkänt fjädringen men kräver att ALB-en spärras i läge fullast. Alltså samma verkan som AL-KO:s ventil.
Vet någon något om detta?
Sune

Senast ändrad:
Sv: Luftfjädring-ALB-ventil

Tur att Du överklagade,dessa maktfullkomliga herrar på Svensk Bilprovning är inte alltid så klyftiga som man kan fodra .
Egen erfarenhet från direktimport av tungtrailar från Frankrike,som var godkända i hela värden ,även TYV besiktade i Tyskland ,men SBP,tittade ej åt dessa papper.
Bernt

Tillbaka
Toppen