• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Luftfjädring-ALB-ventil

Brittmarie & Sune

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Svedala
HBK-Nr
648
Medlemskap
2025
Bakvagnen på vår Fiat-Bürstner kändes vek. Jag köpte luftfjädring från A-Linnepe i Tyskland. Fungerar bra men problem vid registringsbesiktningen.
Bilen har inte ABS-bromsar: Det medför att om bakhjulsfjädringen höjs kan detta påverka den lastkännande vetilen (ALB-ventilen) så att full bromsverkan inte uppnås. Ventilen tror att bakaxeln är olastad eller lite lastad. Därför föreskriver Tyska TÜV att ventilen ska spärras i läge fullast. Jag har gjort detta men fick ändå nobben av Bilprovningen trots uppvisade intyg. Bilprovningens beslut är överklagat och jag väntar på besked från Transportstyrelsen.
Nu till frågan:
Någonstans har jag läst att när bilens tjänstevikt är mer än 75% av totalvikten anses bakaxeln vara så belastad att ventilen ska stå i läge fullast.
Känner någon av er till var jag kan hitta detta ?
Jag har frågat A-Linnepe men dom uppger att dom inte känner till detta. Dom nöjer sig tydligen med TÜV:s krav
Man kan även hitta en liknande skrivning i AL-KO:s anvisning för sin utrustning där man då ersätter ALB-en med en fast ventil som motsvarar läge fullast.
TÜV har alltså godkänt fjädringen men kräver att ALB-en spärras i läge fullast. Alltså samma verkan som AL-KO:s ventil.
Vet någon något om detta?
Sune
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Luftfjädring-ALB-ventil

Tur att Du överklagade,dessa maktfullkomliga herrar på Svensk Bilprovning är inte alltid så klyftiga som man kan fodra .
Egen erfarenhet från direktimport av tungtrailar från Frankrike,som var godkända i hela värden ,även TYV besiktade i Tyskland ,men SBP,tittade ej åt dessa papper.
Bernt
 
Toppen