Brittmarie & Sune
HBK Medlem
Bakvagnen på vår Fiat-Bürstner kändes vek. Jag köpte luftfjädring från A-Linnepe i Tyskland. Fungerar bra men problem vid registringsbesiktningen.
Bilen har inte ABS-bromsar: Det medför att om bakhjulsfjädringen höjs kan detta påverka den lastkännande vetilen (ALB-ventilen) så att full bromsverkan inte uppnås. Ventilen tror att bakaxeln är olastad eller lite lastad. Därför föreskriver Tyska TÜV att ventilen ska spärras i läge fullast. Jag har gjort detta men fick ändå nobben av Bilprovningen trots uppvisade intyg. Bilprovningens beslut är överklagat och jag väntar på besked från Transportstyrelsen.
Nu till frågan:
Någonstans har jag läst att när bilens tjänstevikt är mer än 75% av totalvikten anses bakaxeln vara så belastad att ventilen ska stå i läge fullast.
Känner någon av er till var jag kan hitta detta ?
Jag har frågat A-Linnepe men dom uppger att dom inte känner till detta. Dom nöjer sig tydligen med TÜV:s krav
Man kan även hitta en liknande skrivning i AL-KO:s anvisning för sin utrustning där man då ersätter ALB-en med en fast ventil som motsvarar läge fullast.
TÜV har alltså godkänt fjädringen men kräver att ALB-en spärras i läge fullast. Alltså samma verkan som AL-KO:s ventil.
Vet någon något om detta?
Sune
Bilen har inte ABS-bromsar: Det medför att om bakhjulsfjädringen höjs kan detta påverka den lastkännande vetilen (ALB-ventilen) så att full bromsverkan inte uppnås. Ventilen tror att bakaxeln är olastad eller lite lastad. Därför föreskriver Tyska TÜV att ventilen ska spärras i läge fullast. Jag har gjort detta men fick ändå nobben av Bilprovningen trots uppvisade intyg. Bilprovningens beslut är överklagat och jag väntar på besked från Transportstyrelsen.
Nu till frågan:
Någonstans har jag läst att när bilens tjänstevikt är mer än 75% av totalvikten anses bakaxeln vara så belastad att ventilen ska stå i läge fullast.
Känner någon av er till var jag kan hitta detta ?
Jag har frågat A-Linnepe men dom uppger att dom inte känner till detta. Dom nöjer sig tydligen med TÜV:s krav
Man kan även hitta en liknande skrivning i AL-KO:s anvisning för sin utrustning där man då ersätter ALB-en med en fast ventil som motsvarar läge fullast.
TÜV har alltså godkänt fjädringen men kräver att ALB-en spärras i läge fullast. Alltså samma verkan som AL-KO:s ventil.
Vet någon något om detta?
Sune
Senast ändrad: