• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lufta koppling

F

F.d. 52943

Guest
Kopplingspedalen på vår Renault Master dci120 2004 hänger sig halvvägs ner ibland och måste lyftas upp manuellt. Enligt märkesverkstaden kan det vara så enkelt som luft i systemet. Tänkte försöka testa att lufta själv innan vi lämnar in den för reparation.

Nån som vet hur man gör när man luftar hydralkopplingen på Renault?
:confused::confused::confused:

Kingen

HBK Medlem
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2025
Sv: Lufta koppling

Tyvärr tror jag att ni har samma fel som vi hade, om oljan försvinner.
Kör inte för långt med bilen så att ni blir stående med den.
Försvinner det inte någon olja så är det nog samma problem som killen från Kalmar. Huvudcylindern.
Kolla denna länk

F

F.d. 52943

Guest

Ingen olja försvinner. Enligt Renaultverkstaden börjar man med att lufta innan man felsöker kopplingscylindern.
Verkligen ingen som vet hur man luftar en koppling på Renault bland alla tekniker här??
:wideeyed::wideeyed::wideeyed:

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Jag luftar genom att någon trycker ner pedalen i botten och hållerkvar. Sen öppnar jag luftnippeln på slavcylindern (den som påverkar själva kopplingen) och stänger innan pedalen släpps upp. sen samma sak igen tills det kommer ren vätska och ingen luft.
Jag använder en plastslang på luftnippeln så ser man lätt och dräller mindre med vätskan.
Det är viktigt att kola så nivån inte går under min, utan återfyller under tiden.
Har aldrig luftat renault, men det borde funka lika på dom.
bosse b

F

F.d. 52943

Guest

OK, det låter rimligt, så gjorde vi när vi luftade bromsar på gamla bilar som vi mekade själva med i ungdomen. Fast där satt luftnippeln ute vid hjulen.

Nästa fråg: Nån som vet var kopplingens cylinder sitter på Renault?

F

F.d. 940

Guest

Efter att jag läst det Peder ( Kingen ) skrev om sin trasiga koppling,han skrev "Urtrampningslagret läcker bromsvätska" så verkar det som kopplingscylindern sitter ihop med urtrampningslagret.(gissar bara).
Arne.

F

F.d. 17147

Guest

Du har en huvudcylinder som påverkas direkt av kopplingspedalen,sen har du slavcylinder som kan sitta utvändigt på vxl lådan och påverka kopplingen med en gaffel in till urtrampningslagret eller så sitter den direkt vid lagret.

Chrilla

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1224
Medlemskap
2022

Du har rätt

Artikelnr: 05-510011610
Benämning: Hjälpcylinder med integrerat urtrampningslager, 2 hål