• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luft tryck Renault

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Renault
Årsmodell Chassie: 2005
Husbilsfabrikat: Burstner
Årsmodell Husbil: 2005
Ämnesområde: Fram o bakvagn
Hej! Läser i manualen att det ska vara 5,5 i bak och 4,5 kg i framhjulen. Är detta verligen riktigt. Vid en eventuell däckexplosion lär man hamna på månen. En bekant som kör långtradare ifrågasatte mitt lufttryck. Alldeles för hårt enligt honom? Finns det några åsikter om mitt spörsmål?
Vi syns i Floby, Bill.
 
F

F.d. 4879

Guest
Står det så i manualen så stämmer det säkert. Det är stor skillnad på ett långtradardäck och ett däck till en lätt lastbil. Själv kör jag med 3,5 fram och 4,5 bak men då har jag dubbelmontage av hjul bak.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Tryckangivelsen är det nog inget fel på men se till att du har metallventiler och inte gummi. Gummiventiler är inte avsedda för mer än 4,75 kg/cm2, metall betdligt högre.


Häsln EssoJ
 

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Har kollat lite fram och tillbaka.
Jag var till en gummifirma för att kolla ringtrycket. De kollade på däcket vad det stod i Psi. Översatt så kunde jag köra med max 5,5 kg, Har nu provat det och 5.5 kg är vad som fungerar bra på min bil. 16 tum däck och max 3500 kg. Natuligt vis så går det väl med några kilo mera som för alla andra. Men efter slitaget på däcken så ser det bra ut.
Hej och ha det!
Frank med Klara :wink:
 

Ess-Ge

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
14569
Medlemskap
2025
Hej

Har också en Renault med angivet lufttryck 4,5 resp. 5,5. Däcken tycks inte hålla trycket. Är lösningen bättre ventiler? Om så är fallet kan man undra varför sådana inte monterats från start.
 
F

F.d. 55257

Guest
Delfin skrev:
Hej! Läser i manualen att det ska vara 5,5 i bak och 4,5 kg i framhjulen. Är detta verligen riktigt. Vid en eventuell däckexplosion lär man hamna på månen. En bekant som kör långtradare ifrågasatte mitt lufttryck. Alldeles för hårt enligt honom? Finns det några åsikter om mitt spörsmål?
Vi syns i Floby, Bill.


Hej!
På min Eura. 2002 och med Fiat Maxi- chassi. skall det vara 5.5 runt om! Jag är noga med att hålla det trycket även om det verkar vara lite "stötig gång". Anledningen är att det annars kan bli explosion om trycket hålls för lågt. För en vecka sedan träffade jag en Eura - ägare som hade råkat ut för en ringexplosion på ena bakhjulet. Han hade haft för "lågt" ringtryck dvs 4,5. Alltså bör man nog hålla det ringtryck som rekommenderas för sin husbil.
Hälsn
;)
Dahinda
 
Toppen