• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Luft i värmesystem

morsan

HBK Medlem
Kommun
Kumla
HBK-Nr
745
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: ?
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 2,8 TDI
Årsmodell Chassie: 2000
Husbilsfabrikat: Knaus
Husbilsmodell: Knaus 710
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2000
Ämnesområde: Värme
Hej kamrater! Jag har vattenburet värmesystem Alde 3000 och jag får lufta systemet när bilen har stått och blivit kall. när jag väl har luftat blir det bra värme och då värkar det inte komma in mer luft. men om bilen står ett par dagar och ingen värme används så blir det luft igen. Vad kan det bero på? är det någon som har samma problem eller vet vad det kan bero på?
MVH. Morgan
......:mh4::swoon::mh:.......:santa1: GOD JUL!

F

F.d. 7172

Guest
Kolla om du har något skruvbart klammer på något ställe, om så är fallet dra det när systemet är kallt eller byt ut det mot fjäderklammer, då rören blir kalla så krymper dom och det kan dels läcka vatten eller komma in luft i systemet.

Folke & Karin

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1280
Medlemskap
2026
Hej!
Har du kollat att det är tillräckligt med vatten i systemet!
När vattnet kallnar, minskar ju volymen, och då kan det komma in luft genom det öppna expansionskärlet!
God Jul & Gott Nytt År!
önskar Folke:santa-2-icon:

F

F.d. 50058

Guest
Hej morsan
Se om du kan sänka hastigheten på pumpen. Expansionskärlet får inte ligga för lågt då kan pumpen suga ur kärlet, då kommer det luft i systemet. Om du luftar systemet skall cirkulationspumpen varan avstängd. kör pumpen i två minuter och lufta igen. Detta kan du få göra ett par gånger Försök med detta::::
MVH
RONNY:santa-2-icon:

F

F.d. 50058

Guest
Hej
Vissa pumpar är utrustade med en knapp på sidan på pumpen som reglerar pumpens hastighet.Prova att lufta i både varmt o kallt. När du luftar skall pumpen vara avstängd
MVH
Ronny:santa1:

Tor H

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Alde har dessverre en mulighet for å produsere luft i systemet og siden du har en 00 vil jeg tro at det ikke er montert automatisk lufteventil i ditt system. Det virker som ble standar fra ca 02 og mange har fått det ettermontert. Koster ca 500kr og monteres på S røret ved brenneren.

morsan

HBK Medlem
Kommun
Kumla
HBK-Nr
745
Medlemskap
2025
Hej glömde skriva att installation av automatisk avluftare genomfördes och det hjälpte.
Tack Tor H för hjälpen.
Nu har jag bytt husbil med luftvärme.

Toppen