• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lubuntu?

F

F.d. 52943

Guest
Försöker hitta alternativ till XP när pyttemjuk drar in supporten i veckan.
Har installerat Lubuntu på den gamla stationära trotjänaren som vi bara använder för bankärenden.

Är lika vilsen som när jag startade Androidplattan första gången. Fler Linuxnybörjare här?

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Lubuntu?

Jag har Lubuntu på två av våra datorer och tycker att det fungerar mycket bra.
Men i början var det en del att lära sig eftersom det skiljer sig lite från windoxs xp

Dalton

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2030

Använder Linux Mint på en gammal dator. Liknar Windows och är inga problem att använda.

F

F.d. 52943

Guest

Nu har jag installerat Lubuntu och ska ge den en chans. Om jag ger upp ska jag titta på Linux Mint.

Uppsalaanders

FD HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
5556
Medlemskap
2024

Använder Linux Mint på en gammal dator. Liknar Windows och är inga problem att använda.

Har också installerat Linux Mint på en stationär. Fungerade jättebra och var enkelt. Är ju ganska datorvan men har inte prövat Linux på allvar förut, bara testat lite tidigare och inte fattat ett dugg.

/Anders

F

F.d. 52943

Guest

Installationen var enkel. Där jag hittills kört fast är när jag ska installera Handelsbankens kortläsare. Drivrutinen gick att ta hem utan problem, men sedan....?

På Handelsbankens hemsida säger dom att man ska packa upp "BISP*" och sedan skriva en del kommandon i terminalen i biblioteket "BISP..........". Kommandospråket är grekiska förstås men jag bara skriver av exakt som det står i Handelsbankens instruktion (kan kommandon verkligen börja med "." ).
Problemet är att den inte känner igen bispmappen som ett giltigt Biblioteksnamn, när jag försöker gå dit i terminalen, trots att jag kan se sökvägen/mappen i fönstret där jag packat upp filerna.

Handelsbanken pratar om Linux och Ubuntu. Kan det vara Lubuntu som strular? Ska ringa Hbs support om det innan jag fortsätter testa.

(Detta är första gången jag är ute på nätet med Firefox i Lubuntu)

F

F.d. 52943

Guest

Löste Handelsbanksproblemet - instruktionen var inte riktigt korrekt.
Återkommer förmodligen med fler frågor nästa gång jag kör fast.

Toppen