• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LTC 22"TV startar inte CA-modul

Holonen

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
9885
Medlemskap
2025
Försöker få min 1 år gamla LTC 22"T V att acceptera boxerkort. Har köpt boxers original CA modul för CI+ ( TV med DT2).

När jag placerar modulen i TVn så kommer det en text som säger "CAM isatt".
Efter det kommer en meny upp som säger "Autentisiering pågågår, vänta".
I det läget stannar TVn i minst 5 minuter, sedan avbryter jag.

Har provat att sätta i modulen både med och utan boxerkort med samma resultat.

Kanalsökning är gjord precis innan och jag har kollat att DTV är input i TVn.

Vad gör jag fel?:confused:
Tacksam för all hjälp jag kan få.

F

F.d. 50661

Guest
Sv: LTC 22"TV startar inte CA-modul

Jag köpte en begagnad 60 tummare det gick inte att få in några kanaler den stod i två månader hemma I vardagsrummet ingen kunde få igång den sedan kom en kompis han började med att nollställa alltid i teven han börja med att sätta in språk område och sånt efter 3 minuter så började ha få in kanaler så nollställt TV börja om från början, då kan du få in alla kanaler

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan, det brukar funka rätt snart. Men för att vara säker på att något verkligen bråkar så stoppa i modulen och kortet. Sätt sedan TV'n på en kodad kanal, femman brukar vara ok.
Låt den sedan stå på i alla fall en eller två timmar innan du ger upp.
Förr så fick man ofta låta en nyinstallation stå i alla fall en halv timme. Det brukar nog funka fortare nu, men prova i alla fall.

Du kan väl se de okodade kanalerna utan att det blir protest antar jag ?? TV1, TV2, fyran, sexan m.m.
Kan du inte det så är det något annat grundfel.

M.v.h. JANKRO.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Tänkte på en grej till.
Även om du inte får bild så borde du kunna få upp och se EPG listan på alla kanaler den hittat.
Om du får upp den, kan du då se att TV'n har hittat och lagt in HD kanaler i listan, typ TV1HD m.m.
Du verkar ju ha koll på DVB-T2 o.s.v. men det är bara för styvt något år sedan LTC apparaterna kom med möjlighet att se HD-TV, så din måste höra till de första, annars kan en nyare kortläsare C+ krångla.

M.v.h. JANKRO.

Holonen

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
9885
Medlemskap
2025

Tack för svaren.

Utan modul kan jag se alla okodade kanaler.
Har haft modulen i 1 timme utan att den hoppar vidare.
I EPG listan hittar jag inga HD- kanaler just där jag är ( Hittar delar av Boråsantennen) men väl ett antal kodade kanaler.

Det står inte i specifikationerna att TVn har DVB-T2 utan det står Full HD.
Jag antog att CI+ modul skulle vara rätt val då.

Kan det vara felet?
Är inte CI+ moduler bakåtkompatibla?

Med vänlig hälsning,
Krister

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej igen, du kan ha blivit lurad av uppgifterna om TV'n (du är inte ensam i så fall).
De har länge skrivit HD-TV och FULL HD-TV på apparater av alla fabrikat, men som vanligt ljuger de rackarna för att få sälja äldre kanalväljare och utan att skämmas dessutom.
Om man har en Blu-Ray DVD kopplat till en HD TV eller en Full HD TV så får man HD bild i TV'n. Men om man skall kunna se HD TV från en marksänd sändare så måste kanalväljaren innehålla Mpeg4, vilket förhoppningsvis alla gör nu för tiden.
Dels måste de också innehålla DVB-T2 för att kunna ta mot HD sändningar, annars är enda alternativet en lös HD box från BOXER, och då använda TV'n som bara skärmmonitor.

Jag är tyvärr inte helt säker, men jag vet att man kan ha en gammal modul i en nyare DVB-T2 TV, men jag TROR tyvärr inte att en nyare C+ modul funkar i en äldre TV utan DVB-T2 (obs TROR inte).

Kolla upp det innan du fortsätter att strida med TV'n och kort.

M.v.h.JANKRO.

larason

FD HBK Medlem
Kommun
Boden
HBK-Nr
20697
Medlemskap
2022

Kollat så du inte kröka några stift till ca modulen?alltså inne i tv'n?syns om man kikar in i hålet där du stoppar in modulen

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

kolla så du sätter i kortet rätt vänt.
Sedan skriver du att du gjort kanalsökning innan, du ska göra en kanalsökning med kortet i annars hoppar den över de kanaler som finns tillgång till på kortet. Prova också som det står i något av inläggen, låt tv,n stå på en stund på kanal 5. Min brukar slockna efter ca 30 minuter men det är bara att påt igen.

svensei

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2025

Jag har haft liknande problem. Kort sagt, det var fel på CA-modulen. Enligt Boxer så är det ojämn kvalitet på modulerna.

Holonen

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
9885
Medlemskap
2025

Klart:):):)

Tack för alla förslag.
Detta var en rad faktorer som motverkade.

Efter kontakt med LTC fick jag en fil för att uppdatera TVn så den klarar CI+ modulen. Strike one

Precis som Tommy och Elisabeth skriver så ska kanalsökningen göras med kortet i och inte som killen på Elgiganten hävdade, före. Strike two

Eftersom jag fortfarande inte fick in kanalerna så flyttade jag in TVn i huset och dess fasta antenn. Då kom alla kanaler- tillbaka ut i bilen- inga kanaler:twitcy:
Hämtade då husets antennsladd och då kom alla kanaler. Strike three

Happy happy happy:)

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Klart:):):)

Tack för alla förslag.
Detta var en rad faktorer som motverkade.

Efter kontakt med LTC fick jag en fil för att uppdatera TVn så den klarar CI+ modulen. Strike one

Precis som Tommy och Elisabeth skriver så ska kanalsökningen göras med kortet i och inte som killen på Elgiganten hävdade, före. Strike two

Eftersom jag fortfarande inte fick in kanalerna så flyttade jag in TVn i huset och dess fasta antenn. Då kom alla kanaler- tillbaka ut i bilen- inga kanaler:twitcy:
Hämtade då husets antennsladd och då kom alla kanaler. Strike three

Happy happy happy:)

Var det kabeln eller antennen som var boven i dramat?

Holonen

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
9885
Medlemskap
2025

Det var antennsladden.
Kom ihåg att jag hade läst om en liknande situation här på forumet, annars hade jag aldrig tänkt på att byta den.

Toppen