• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lpg

Hejknekt

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
32451
Medlemskap
2025
Hej. Tacksam för några tankar kring montering av tankbara lpg-flaskor, Ungefärlig kostnad för sådan montering. Tips på var man kan få sådan montering utförd, gärna i nordvästra Skåne.
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Hej!
Jag köpte hela kittet för 2st 27 liters Alugas flaskor (27 * 0.8 = ca 22liter) inklusive fästen + hydralisk slang för tanksidan + filter + tank-anslutning + 4st adaptrar som ska täcka in hela Europa + 1st Dimes sensor med blåtands avläsning, se https://rotarexsrg.com/dimes_products_en.php, + installation (2.5 timmar) av JR Larmcenter i Lindome => summa 14000kr

Fick det installerat 6 oktober förutom Dimes sensorn (halvledarbrist), o kände mig nöjd när jag även hade kollat upp att jag kunde sälja/byta in mina stål-flaskor från 2020 hos gasoltankarna i Stenungsund (finns även bl.a. i Fjärås, men onsdagen den 6 oktober var det Stenungsund som var öppet) Fick bra betalt för flaskorna och han hjälpte mig att fylla då upptäcker vi att det läcker rejält, och han hittade 2 läckage som fanns på den yttre av mina 2 flaskor, en koppling var ej åtdragen alls och saknade gäng loctite, upptäckte vidare att de stela tankslangarna var dragna i väldigt tvära vinklar som gjorde att de låg emot pol-koppling, så den kunde kanske rörts sig när man öppnade dörren, så då kändes det riktigt tråkigt, o jag tappade förtroendet helt för JR (speciellt den unge killen i verkstaden) hur mycket läckage kunde det inte vara på den inre flaskan som sitter väldigt trångt till. Ringde o klagade på Niklas på JR, som tur var behövde jag ej husbilen tills höstlovet förra helgen, fredagen innan hade han fått hem Dimes sensorn, och jag var med när den unge killen gjorde om dragningen av slangarna + läck sökte ordentligt.

Och nu har jag använt husbilen en del, förra helgen tog vi en lång helg i Danmark + nu i helgen tävlade min son i badminton i Trollhättan. Appen till Dimes sensorn funkar bra och man får en prognos graf på hur länge det ska räcka. Men när den visar noll är det fortfarande ca 10% kvar, se nedan mail svar från Rotarex

Mvh
Anders

Hello Anders,

thank you for contacting us.

Actually you have a point – which is caused by the specifics of LPG.

Our system works with a mechanical float gauge – so we cannot measure the full content, there is a certain degree (10%) we cannot see.

So you will still have 10% LPG left when our unit shows “REFILL”. Moreover, the Truma Duo Control will “only” switch when the complete liquid LPG is consumed (ZERO) and only vapor is left (this is when the pressure in the cylinder will drop, and the Duo Control will switch.


image001.jpg

Our system is considered to give early and clear visibility – without the need to constantly, manually check the cylinder content.

Let me know if this sounds feasible.

Thank you.

Mit freundlichen Grüßen,
Kind regards,

Ingo WEINERT
ROTAREX I SRG
 
Senast ändrad:

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
För ett och ett halvt år sedan lät jag installera två fasta AluGas-flaskor (vardera på 14 kg) i stället för de två lösa P11 vi hade tidigare. Kostnaden blev 15.949 kronor, vari ingick allt; flaskor, alla tillbehör, montering och gas.

Installationen gjordes av Bilservice i Kyllinge och har fungerat helt klanderfritt och till stor bekvämlighet under den tid vi haft den. Kyllinge ligger förvisso inte i nordvästra Skåne, men jag kan rekommendera dem.

13C3BC27-5CF0-4E61-AF5A-53D2ED9C6559.jpeg
 

Kenneth Göteborg

HBK Medlem
Inlägg
204
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14616
Medlemskap
2024
För ett och ett halvt år sedan lät jag installera två fasta AluGas-flaskor (vardera på 14 kg) i stället för de två lösa P11 vi hade tidigare. Kostnaden blev 15.949 kronor, vari ingick allt; flaskor, alla tillbehör, montering och gas.

Installationen gjordes av Bilservice i Kyllinge och har fungerat helt klanderfritt och till stor bekvämlighet under den tid vi haft den. Kyllinge ligger förvisso inte i nordvästra Skåne, men jag kan rekommendera dem.
Hej ser fint ut men om det är regulatorn som skymtar längst in med eventuella filter och crash sensor är jag inte nöjd.
 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Då får du nog förklara, jag ser inget fel med installationen, förutsätter att regulator och filter är rätt monterat,möjligen svårt att byta filter längst in.
Eftersom jag dessvärre inte begriper mig på sådant här lät jag kolla direkt efter påpekandet, och det är rätt monterat. Ja, det är trångt, men det är delvis självförvållat eftersom jag ville ha så stora flaskor som möjligt. Allt servicearbete överlåter jag av lättförklarliga skäl till de som begriper bättre än jag.

J Peter
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Eftersom jag dessvärre inte begriper mig på sådant här lät jag kolla direkt efter påpekandet, och det är rätt monterat. Ja, det är trångt, men det är delvis självförvållat eftersom jag ville ha så stora flaskor som möjligt. Allt servicearbete överlåter jag av lättförklarliga skäl till de som begriper bättre än jag.

J Peter
Det ser bra ut, men filterbyte ska du inte behöva göra på verkstad,antar att det är små svarta filterhållare, dom bör man byta filter oftare tex. varje gång du fyller.
 

Kenneth Göteborg

HBK Medlem
Inlägg
204
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14616
Medlemskap
2024
Då får du nog förklara, jag ser inget fel med installationen, förutsätter att regulator och filter är rätt monterat,möjligen svårt att byta filter längst in.
Hej Olof
Det jag inte är nöjd med är placering av regulator och ev filter,crashsensor (syns inte på bild) finns de är de minst sagt svåråtkomliga,antar att regulator och övrigt satt där det sitter från början själv hadde jag valt att placera detta på höger sida så långt ut mot öppning som möjligt.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej Olof
Det jag inte är nöjd med är placering av regulator och ev filter,crashsensor (syns inte på bild) finns de är de minst sagt svåråtkomliga,antar att regulator och övrigt satt där det sitter från början själv hadde jag valt att placera detta på höger sida så långt ut mot öppning som möjligt.
Det kan jag hålla med dig om,men verkstäderna väljer snabbast/billigaste lösning om man inte själv pekar med hela handen,dessutom
förväntas man vara väl insatt i problematiken,vilket inte alla är.
 
Toppen