• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LPG jämfört med Propangas

F

F.d. 25023

Guest
Hej,

Vi har nu haft Alugas LPG-gasbehällarna (2 x 11kg) i bilen under hösten. Fungerar jättefint och enkelt att tanka i hela Europa, Mätarna i flaskorna verkar visa rätt så allt borde vara bra.

Men, vi båda är övertygade att LPG-gasen tar slut mycket, mycket snabbare än Propanet tog förr, fast innehållet var precis detsamma 2 x 11 kg. Vad kan detta bero på? Våra gas-användningsvanor i bilen är precis som förr.

Förr räckte gasen i två flaskor utan flaskbyte hela hösten till januari här i Spanien, nu har vi redan tankat flaskorna 3 gånger, inte helt 100% men haft kvar c:a 30% i sista flaskan.

Har gasen sämre energi-innehåll? Eller är den av sämre kvalite? Något annat som jag borde känna till eller undersöka... Finns det någon anna i klubben med samma erfarenhet?

hälsning
anita&jyrki
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: LPG jämfört med Propangas

LPG, GPL, LP Gas, är förkortningar av Liquefied petroleum gas.
Den består av endera Propan eller Butan eller en blandning av dessa. Blandgasen 50/50 Propan och Butan är vanlig söder ut i Europa pga lägre pris men har sämre köldegenskaper (Butan avger ingen gas vid temperaturer under -4 grader.
Förklaringen ligger i att ur Propan 95 (den gasol vi köper i Sverige) ger 497 liter gas per kg vätska medan motsvarande för Butan är 369 liter per kg vätska.
Har du 50/50 blandgas blir ändå gasmängden betydligt lägre.

Värmevärdet är ungefär det samma för båda kvaliteterna ca: 12,8 kWh/kilo gas, densiteten är också jämförbar.
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: LPG jämfört med Propangas


Den består av
endera Propan eller Butan eller en blandning av dessa. Blandgasen 50/50 Propan och Butan är vanlig söder ut i Europa pga lägre pris men har sämre köldegenskaper (Butan avger ingen gas vid temperaturer under -4 grader.
Förklaringen ligger i att ur Propan 95 (den gasol vi köper i Sverige) ger 497 liter gas per kg vätska medan motsvarande för Butan är 369 liter per kg vätska.
Hej Olle.
Har en fråga angående vikten.
Svenska flaskor har volym på 11 kg.
I utlandet tankar vi i liter . Relation 1kg till 1 liter ? , får för mig att 1 liter väger mindre är 1 kg , men hur lite.

Tack för svaret

Mvh

 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: LPG jämfört med Propangas

Ikke eksakt, men normalt ligger 1 liter på rundt 0,5 kg. En 11 kg flaske rommer brutto 26 liter, men fyller bare 80% det blir 22 liter. Med ren butan fyller de 100% som er ca. 13 kg.

Hej,

En liter butan ger 7,34 kWh värme.
En liter propan ger 6,55 kWh värme.
Ett kg butan ger 12,72 kWh värme.
Ett kg propan ger 12,89 kWh värme.

Altså:
En flaska butan ger 191 kWh värme.
En flaska propan ger 144 kWh värme.

Liter gäller i vätskeform.
(Data hämtade från preem produktinformation).

Tackar Olle Jonsson för påpekandet!
Har infört rättelse.

Mvh Bengt
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29876

Guest
Sv: LPG jämfört med Propangas

Hej,

Jag vill komma med en rättelse till mitt förra inlägg.

Jag kontrollerade idag med Repsol hur mycket Butan en flaska innehåller, det rätta värdet är 12,5 kg vilket blir 22 liter (spec vikt 0.577).

Värmevärdet i en flaska blir då:
Butan 159 kWh.
Propan 141 kWh.

Idag var priset för en flaska:
Butan 13.80 euro.
Propan 12.80 euro.

Räknat på värmevärde och pris är propan (bara) 4% dyrare.

Mvh Bengt
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: LPG jämfört med Propangas

Detta motsäger vad Anita & Jyrki upplever
Butan har 18% högre värmevärde medan gasmängden är 35% högre för propan.
Får ej ihop det :confused:

Jojje
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: LPG jämfört med Propangas

Vår erfarenhet av att flaskan tar slut mycket snabbare med oändrat användning kan inte förklaras av sämre eller bättre energivärde. Skillnaden är alltför stor, flaskan tar slut minst under två-tre gånger kortare tid än den gamla vanliga P11 med propan.

Jag börjar undra om alla anslutningar mellan gastanken och ledningarna är täta... Gasvarnaren inomhus i bilen varnar inte, ingen gaslukt heller.

Skall köpa lite täthets-test-spray och testa alla slanganslutningar i gasluckan.

hälsning
jyrki
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.425
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: LPG jämfört med Propangas

Jyrki! Har du ett gasfilter (LPGfilter) monterat på din installation, dessa har en förmåga att helt eller nästan helt ta bort gaslukten. Det låter faktiskt som du har en läcka och den behöver inte nödvändigtvis lukta om läckan finns efter filtret.
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.425
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: LPG jämfört med Propangas

Tillägg!
Gasvarnare aktiveras av gasen oavsett om det luktar eller inte men gasvarnare monteras oftast i närheten av där människan vistas. Kanske inte så dumt att montera en gasvarnare även i gasolskåpet?
Julian
 
Toppen