• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Louis Pasteur och bakterieteorin

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
måste erkänna att här har jag en del att hämta ur!

Svenska magasinet:

"Delade meningar om vägen till hälsa
Vårt västerländska samhälle blir mer och mer ohälsosamt med fler och fler kroniska sjukdomar. Och detta trots att vi spenderar mer och mer pengar på sjukvård. Samtidigt finns det en ökande trend där man överger traditionella läkemedel och spenderar mer på alternativ medicin. Orsakerna för detta ökade intresse för de alternativa eller komplementära medicinen är många. Men vad som är tillfredställande för mig personligen är att en större del beror på det ökade intresset bland människor att själva ta kontroll över sitt hälsotillstånd. Hur alternativ medicin kan erbjuda lösningar där traditionell medicin inte kan. Jag anser att det går tillbaka till de två grundläggande teorierna om att bota sjukdom.


Av Doktor Mark Lane

Teori 1

Grunden till konventionell medicin är uppbyggd runt bakterie teorin vilket blev populärt av Louis Pasteur, och som även etablerade honom som grundare av modern medicinsk historia. Bakterieteorin säger att det finns bestämda externa bakterier vilka invaderar kroppen och orsakar en mängd olika definierbara sjukdomar. För att bli frisk, identifieras och dödas bakterien som gör dig sjuk. Det används läkemedel, kirurgi, strålning och cellgifter för att utplåna den oönskade bakterien. Förebyggande åtgärder inkluderar såväl vaccinering som läkemedel vilket teoretiskt sett fungerar, för att hålla bakterier borta.

Teori 2
Pasteur hade en intelligent motståndare, Antoine Beauchamp vilket fullständigt förkastade Pasteurs ideér. Beauchamp menade att bakterier och parasiter bara kunde överleva i kroppen om förutsättningar var gynnsamma. Att endast exponeras mot bakterier inte är tillräckligt för att bli sjuk. Hans forskning visade att de flesta sjukdomar är resultat av ohälsosamma vävnader. Bakterier och virus är mestadels efterverkningar och inte orsaker för sjukdom.

Historien berättar att allmän medicinen valde Pasteurs bakterie teori, kanske på grund av ett gott resultat genom användadet av mediciner. Hade Beauchamps upptäckter införlivats i den medicinska läroplanen att eliminera orsakerna för sjukdom, vad hade då hänt med den mångmiljardmarknaden som är dagens läkemedelsindustri. Det är intressant eftersom bakterieteorin står i skarp kontrast mot 1000-tals år, då människa vänts sig till naturen för näring och botemedel. Uråldrig kinesisk medicin behandlade hela kroppen istället för bara symptomen. Hippokrates, läkekonstens fader, sa “lämna medicinen i kemistens grytor om du kan bota patienten med mat”.

Behöver vi då modern medicin? Det gör vi. Medicinska doktorer spelar en oerhört viktig roll i akuta situationer med fenomenala resultat. Däremot är deras förmåga att förbättra individens hälsa, inte fullt lika imponerande. Det värsta exemplet är USA, där 50 % av världens läkemedel används och man spenderar mer pengar på medicin per person än någon annan nation i världen. Ändå har man ett av den industrialiserade världens sämsta hälsotillstånd.

Idag läggs alltför stor vikt på läkemedelsmodellen vilket under de senaste årtiondena gjort att människan tappat kontroll över sin egen hälsa och vi har sett en stark uppgång av kroniska sjukdomar. Orsaken? Läkemedel kan inte bota sjuk terräng. Problemen uppstår när man efter att ha räddats till livet och agerar som om man är helt återställd när man egentligen har fått ett kort uppskov. Man är fortfarande sjuk och resan mot full läkning och hälsa måste påbörjas. För att kroppen skall kunna botas och återfå full hälsa, är det nödvändigt med bästa möjliga neurologiska funktioner, korrekt kost tillsammans med detox plan och en balanserad livsstil.
Thomas Edison måste ha haft insikt om hälsa när han sa “Framtidens doktor kommer inte att ge medicin utan intressera sina patienter i att vårda människokroppen genom diet, se till orsaker och förebygga sjukdom”.

Tänkvärda meningar som borde göra tanken till handling.

Fincan
 
T

Teddi

Guest
Sv: Louis Pasteur och bakterieteorin

hej,,är de på detta viset??eller gammal historia?? eller dagens allvar??
ja väger 115kg,,ja har inga som helst åkommor,,hade högt blodtryck innan,, inte nu,,

min läkare sen många år är trådsmal,,runt 60kg,,han propagerar för ett starkt #lev sunt# liv,,ja har haft honom som läkare sen 1978,,
hur sunt han lever har ja inget uns om,,

kanske tanken om här ock nu blir mer relevant om man råkar ut för nåt,,det kan ju även han göra,,

ett roligt liv är också en positiv leverne,,kanske inte alla har samma grundförutsättningar?? så klart inte,,

precis där kommer medecin in,,vi har ju olika förutsättningar,,

förlåt om ja e ute på hal is,,men ja tror de inte,,
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Louis Pasteur och bakterieteorin

hej,,är de på detta viset??eller gammal historia?? eller dagens allvar??
ja väger 115kg,,ja har inga som helst åkommor,,hade högt blodtryck innan,, inte nu,,

min läkare sen många år är trådsmal,,runt 60kg,,han propagerar för ett starkt #lev sunt# liv,,ja har haft honom som läkare sen 1978,,
hur sunt han lever har ja inget uns om,,

kanske tanken om här ock nu blir mer relevant om man råkar ut för nåt,,det kan ju även han göra,,

ett roligt liv är också en positiv leverne,,kanske inte alla har samma grundförutsättningar?? så klart inte,,

precis där kommer medecin in,,vi har ju olika förutsättningar,,

förlåt om ja e ute på hal is,,men ja tror de inte,,


Jag läste någonstans någongång att Berberin skulle hjälpa mot mycket.
Tror faktiskt jag skall testa det.

Mvh
Fincan
 
T

Teddi

Guest
Sv: Louis Pasteur och bakterieteorin

vad är berberin?? har ingen aning,,


flåt,,visste inget om denna medicin,,har nu läst om den,,

ove,,
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Louis Pasteur och bakterieteorin

Behöver vi då modern medicin? Det gör vi. Medicinska doktorer spelar en oerhört viktig roll i akuta situationer med fenomenala resultat. Däremot är deras förmåga att förbättra individens hälsa, inte fullt lika imponerande. Fincan

Det värsta är överutskrivning av antibiotika vilket leder till att allt fler bakterier blir resistenta. Annars behövs säkert modern medicin om medellivslängden inte skall bli 45 år igen.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Louis Pasteur och bakterieteorin

Även jag håller med om att HELA människan ska tas om hand, men det ska finnas nåt att ta hand om också

Moderna mediciner behövs för många av oss ÄVEN långsiktigt och inte bara akut!!!

Från en som inte kunde ha skrivit detta utan mediciner i stor mängd och troligen (om inte forskningen kommer på helt nya saker under min livstid) för resten av livet.

Mår gott i det jag kan och det är en hel del!!!:)
.
 
F

F.d. 8538

Guest
Sv: Louis Pasteur och bakterieteorin

...." Tänkvärda meningar som borde göra tanken till handling"

Den medicinska forskningen har gjort så enorma framsteg att det praktiskt talat inte finns några friska människor längre. (Aldous Huxley föddes den 26 juli 1894 och dog den 22 november 1963 - brittisk författare)

En del mediciner är värre än sjukdomen. (Publilius Syrus föddes 85 f.Kr och dog 43 f.Kr - latinsk författare och romersk filosof)

Vi stoppar mediciner, om vilka vi vet mycket lite, i kroppar som vi vet mindre om för att bota sjukdomar, som vi inte vet någonting alls om.
(François-Marie Arouet de Voltaire föddes den 21 november 1694 och dog den 30 maj 1778 - fransk filosof och författare)

och om att tillämpa goda hälsoråd:

"Doktorn sade att jag skulle vara lite försiktig med spriten. Så nu har jag skaffat mig en madrasserad väska." :)

Swerik
 
Toppen