harley01
HBK Medlem
Är det bara jag som inte får Locus till att följa med vid navigering jag får flytta kartan manuellt, det kan väl inte vara meningen
annars så ser jag ju inte vart jag är.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Vi ser Locus pro som ett planeringsverktyg, snarare än som en navigator.
Det finns bättra navigatorer än Locus pro, men få bättre planeringsverktyg, om man vill hitta ställplatser etc.
Locus kopplar upp sig mot de navigatorer man har på datorn/plattan, när man väl bestämt vart man vill åka.
Jappes konklusion: Gillar du skrivbordsnavigering, använd appar. Gäller det verklig navigering ute i trafiken så använd en vanlig GPS!
Jappe
Vi använder också Locus pro som planeringsverktyg, men tycker den är suverän när du har åkt klart för dagen. Då stannar man och kollar vad det finns i närheten.
Men denna semester fungerade inte Locus som vanligt. Jag fick inte fram kartan annat än att jag var uppkopplad på nätet. Jag fick fram en liten kartbild där vi var men inte mer. På kartan stod det på flera ställen "not Connection" tror jag.
Är det någon inställning jag har glömt att ändra eller??
Gäller det verklig navigering ute i trafiken så använd skallen med inbyggt sunt förnuft och se appar och gps:er som bra hjälpmedel, men glöm inte bort vem som är kapten på skutan!
mvh jocke
Men denna semester fungerade inte Locus som vanligt. Jag fick inte fram kartan annat än att jag var uppkopplad på nätet. Jag fick fram en liten kartbild där vi var men inte mer. På kartan stod det på flera ställen "not Connection" tror jag.
Är det någon inställning jag har glömt att ändra eller??
Det vore ju bara toppen med en kurs. Kommer direkt, varsomhelst. Betalar gärna en ordentlig slant för en sådan.Du har rätt Jappe, navigeringsdelen i Locus kräver normalt internet, det går att ladda hem tillägg för att ordna så det fungerar utan internet, men vill man göra det enkelt för sig så skippar man den inbyggda navigatorn och använder någon av de andra navigeringsapparna.
Mitt förslag Jappe om du vill använda locus helt utan krav på internet:
När du letat fram en lämplig plats på kartan i Locus och vill åka till den, tryck på andra knappen från höger i nederkant, därefter map apps, då kommer det upp en lista på dina andra navigeringsapparna som du har i telefonen och du väljer någon av dem istället.
Nån gång borde vi ha en kurs i Locus!
mvh jocke
Du har rätt Jappe, navigeringsdelen i Locus kräver normalt internet, det går att ladda hem tillägg för att ordna så det fungerar utan internet, men vill man göra det enkelt för sig så skippar man den inbyggda navigatorn och använder någon av de andra navigeringsapparna.
Mitt förslag Jappe om du vill använda locus helt utan krav på internet:
När du letat fram en lämplig plats på kartan i Locus och vill åka till den, tryck på andra knappen från höger i nederkant, därefter map apps, då kommer det upp en lista på dina andra navigeringsapparna som du har i telefonen och du väljer någon av dem istället.
Nån gång borde vi ha en kurs i Locus!
mvh jocke
Det låter som du har appen inställd på att använda online-karta.
Det kan man ändra om du har laddat hem och importerat kartor tidigare:
1. Tryck uppe i högra hörnet på något som ser ut som en världskarta i miniatyr.
2. Högt upp står det på en rad: Online Offline Wms, det appen är inställd på har ett blått streck under ordet och det jag tror är att det är blått under online för dig och skulle det stämma så trycker du på Offline.
De kartor du tidigare hämtat hem borde nu finnas i en lista och du väljer den som du behöver.
mvh jocke
Du måste köpa kartor, gå in på Store och välj världsdel och land