• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lock till vatten/el

F

F.d. 50069

Guest
Är det nån mer som har dessa f.....e loch till vattenpåfyllning samt elkontakt som fladdrar som ett par hundöron?
Sån skit, rent ut sagt!

Våra gick sönder första året och byttes på garantin, men nu är det fladder igen:mad:

Finns det någon uppfinnarnisse/nissa som har fixat detta utan att bygga om bilen totalt?

Vi har tryckt in en plasttandpetare i springan i uppkant för att luckeländet inte skall lyfta bilrackarn till väders med sitt envetna flaxande, men det är ju lit halvdant på en nästan ny bil:rolleyes:

Anders

F

F.d. 10098

Guest
Sv: Lock till vatten/el

Jag borrade ett millimeterstort hål genom luckans kant och in i ramen. (Parallellt med bilens vägg). Skruvade sedan i en ca 15 mm lång plåtskruv med krysspår. Detta hindrar luckan från att blåsa upp. Nackdelen är att skruven måste skruvas ut en bit varje gång jag fyller på vatten med det är det värt.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Luckan sitter på många fabrikat av bil även våran. Jag blev ombedd att värma tappen lite så den greppar och det har fungerat. Fick den givetvis utbytt om jag ville men ibland vill man inte att någon klåpare ska mecka med bilen.

Har tittat på den för ev annan lösning om problemet kommer tillbaka. Då blir det en liten supermagnet med försänkt hål för skruv i bildelen och en klarlackad bricka på locket. Har provat det på en annan lucka till gasoluttaget som böjde sig av solvärmen och inte ville fastna och det fungerade bra. Fast där gick jag vidare och satte ett lås istället.

F

F.d. 50069

Guest

Det är en ynkligt dålig konstruktion:mad:
Det där med en magnet verkar kunna funka........
Även skruven funkar, men det blir ju lite mer bängligt :oops:

Ja, en får grunna lite........med lite tur så kanske man kommer på nåt patent:wink:

Anders

F

F.d. 55397

Guest

Har samma bekymmer med elintagslocket på Knaus, men bara man kommer ihåg att trycka till locket så snäpper det fast.

swalmat

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
4887
Medlemskap
2025

Jag har två kluddar häftmassa och trycker till brukar bra, får ibland byta ut kluddarna men inte så ofta.

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025

Har kollat noggrant hur det skall låsa och upptäckte att på eluttagets lock är inte plasttappen lång nog.Skall vara c:a 2mm längre och med en låsklack som saknas och kan därmed inte låsa.
Vattenpåfylningslocket är helt ok och låser ganska hårt.
Locken verkar annars vara identiska ?

Jojje

Elisyl

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
5076
Medlemskap
2025

Vi har i flera år klarat "låsningen" av locken till vattenpåfyllningen med ditklistrade kardborreband. De syns inte när luckan är stängd. Vi trycker till luckan så att kardborren fäster när vi fyllt på vatten. Det har hittills räckt som åtgärd.

Toppen