• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lock över diskhon

Husbilstripp

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Laholm
HBK-Nr
4630
Medlemskap
2023
Hej!
Jag söker ett lock för att täcka diskhon när man behöver mer plats när man gör mat. Har sett ett platslock med gummikant i en husbil på Blocket som jag tyckte skulle vara praktiskt. Men har ej lyckat hitta något, sökt på olika tillbehör i kataloger och andra ställen. Verkar inte vara så lätt att hitta så nu försöker jag här och hoppas någon kan hjälpa mig. Vi har en Euro Mobil Terresta 670 SB -08, vet ej om det kan skilja på storleken på diskhoar.
Mvh
Maggie o Peter Ronnmar
Mellbystrand
 

SoT

FD HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Malmö
HBK-Nr
8036
Medlemskap
2023
Sv: Lock över diskhon

Precis en sån lösning söker vi också efter. Fast till en Hobby 595 -01. Till skillnad mot många vaskar som är runda, är vår fyrkantig. Verkar inte finnas någon färdig skärbräda/lock typ på IKEA eller så.
 

Husbilstripp

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Laholm
HBK-Nr
4630
Medlemskap
2023
Sv: Lock över diskhon

Hej!
Vår diskho är rund och är ca 15- 15,5 cm från kant till kant och den jag hade sett hade ett hål eller handtag som var lätt att ta bort.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Lock över diskhon

Till vår husbil med rund diskho köpte vi på Ikea en träskiva med snurrunderrede som jag skruvade bort, borrade ett hål på ena sidan för att lättare kunna lyfta upp den. Undersidan använder vi som skärbräda till bröd & grönsaker, ovansidan håller sig snygg & fungerar som avlastningsyta/täcklock över diskhon.

//Tommy
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Lock över diskhon

Tommy kan du inte ta några foton för det verkar klart intressant det du gjort.
Kommer du ihåg vilken IKEA produkt du använde?
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Lock över diskhon

Nu har du väl mätt fel !!!våran är 38cm "rund" i diameter, köpte en så kallad blomvagn med träskiva,"till stora krukor#,tog bort hjulen ,klistrade på en linoleummatta över, använder andra sidan som skärbräde, ett hål på mitten är bra att ha, man kan oxså såga ur för kranen så man slipper ev vattendropp på skivan;; HOPPSAN nu han Tommy före med samma ide!!
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Lock över diskhon

Tommy kan du inte ta några foton för det verkar klart intressant det du gjort.
Kommer du ihåg vilken IKEA produkt du använde?

Den heter Snudda snurrbricka och kostar 49 kr diametern är 39 cm.

Här är bilden, men det blev lite tokig färg, men det blir så med mobilkamerorna ibland.
 

Bilagor

  • bild.JPG
    bild.JPG
    1,8 MB · Visningar: 110
Senast ändrad:

Husbilstripp

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Laholm
HBK-Nr
4630
Medlemskap
2023
Sv: Lock över diskhon

Hej!
Tack för tipset det ska vi kolla på Ikea. Såg på deras hemsida en bricka som var 38 cm i rostfritt kanske även den skulle gå bra.
 

Carina & Hans

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Falun
HBK-Nr
8781
Medlemskap
2024
Sv: Lock över diskhon

Jag letar också lock över diskhon vi har 2st inte runda vi har en Hymer 524 från 1999.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Lock över diskhon

Jag sågade till ett lock av en IKEA skärbräda i nylonplast (tror jag det är). Den täcker visserligen inte hela hon men jag får ett enkelt grepp att lyfta den i. Skivan förvarar vi i ett fack i skafferie-/porslinsskåpet tillsammans med långpanna, stekpanna och iläggsskiva till bordet. Förhoppningsvis stannar den där om vi skulle råka ut för en bilolycka. Att ha locket liggande kvar över diskhon under färd tror jag inte är så bra.
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Lock över diskhon

Jag sågade till ett lock till min Rapido och eftersom
jag jobbat som båtbyggare så gjorde jag två p.g.a
att jag vet att det kan gå ur flisor eller att träbiten
kan spricka.
 

Bilagor

  • skarbrada.jpg
    skarbrada.jpg
    51,4 KB · Visningar: 83

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Lock över diskhon

I vår bil är diskhon rektangulär och vi hade inget lock, men min far tog ett skärbräde i plast , de vanliga vita och skar till så det passade så nu har vi ett lock som även funkar som ett skärbräde. Kanonbra.
 

MaBi

HBK Valberedning
Inlägg
940
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025
Sv: Lock över diskhon

Hej! Tackar så jättemycket för tipset, saknar detta i vår Eura!
Mvh Birgittha och Mats
icon14.gif
 

Janne

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Hofors
HBK-Nr
6626
Medlemskap
2025
Sv: Lock över diskhon

Jag har köpt en fyrkantig skärbräda som passar över diskhon i köket. Den köpte jag på Rusta för något år sedan. Annars kanske man kan hitta en skärbräda och få någon att fasa ur den så den ligger kvar i diskhon:yes:.Hoppas det löser sig för dig och er . Det är så bra med en sådan när man har lite plats.
 

Janne

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Hofors
HBK-Nr
6626
Medlemskap
2025
Sv: Lock över diskhon

Snyggt :yes:. Du kan ju ta upp beställningar och göra till alla

som vill ha en ursnygg skärbräda över sin diskho.:bock:
 

Sune57

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
25899
Medlemskap
2024
Har samma proplem. Om man inte vill ha lock av trä. Vad kan jag köpa då ????????
Vi har ett runt diskho. Och locket är borta.
 
Toppen