• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LMC Tjuvdrar ström

F

F.d. 29963

Guest
Hej Alla husbilsägare,

Vi har en LMC årsmodel 2008.

Vi har ett problem med strömförsörjningen, husbilen tjuvdrar ström från bilbatteriet även när allt är avstängt, Jag har nu prövat med att stänga av allt samt koppla loss - polen för att därefter mäta. Det visar då att den drar ca 0,5 fast att inget är på, jag har nu även prövat att ta bort säkring efter säkring för att se om mätaren går ner till 0.

Tyvärr utan resultat.

Något annat som är konstigt är att på instrumentmätaren i husbilen finns en mätare för bodelsbatteriet och en mätare för husbilsbatteriet, dessa två följs åt hela tiden neråt.

Skall det inte finnas en avskiljare som gör att även om bodelsbatteriet lassas ur så skall bildelsbatteriet vara intakt och kunna startas.

Tacksam för svar

Mikael
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: LMC Tjuvdrar ström

Hur har du det med bilradion och ev standbye-ström, ev larm, ev "vakter", GPS-spårutrustning?

Det finns en anledning till att vi laddar både start- och bodelsbatterierna med solpanel och LR1812.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: LMC Tjuvdrar ström

Ta bort alla säkringarna och batterikabeln +.

Ohm-mät mellan kabel in på säkringarna och jord.

Om det är oändligt så koppla in på batteriet igen och mät strömmen i alla säkringshållarna.
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: LMC Tjuvdrar ström

Hur har du det med bilradion och ev standbye-ström, ev larm, ev "vakter", GPS-spårutrustning?

Det finns en anledning till att vi laddar både start- och bodelsbatterierna med solpanel och LR1812.
Håller med Dej,sedan vi kopplade LR 1820 från solcellen är alltid alla batterier fulla,efter en veckas regn går det ned några Amp,men det är snart fulladdat igen.
Under vintern när bilen var avställd med kablarna bortkopplade,så höll batterierna spänningen,bara koppla på i april och starta.
Bilens dator och husdisplyen drar onekligen en hel del ström,om dessa kopplas bort är alla värden borta och måste programmeras igen,så därför solpanel år toppen.
Mvh Bernt
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: LMC Tjuvdrar ström

Hej
Min personbil som stått avställd i nästan 4 år, när jag tog den i bruk nu i vår så blev start batteriet tomt över natten. Verkstaden bytte generatorn nu är det ok
Ha de Paffw
 
Toppen