• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Inredning LMC Taksäng

ZZigge

HBK Medlem
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2027
Hej
En bult till bakre staget som håller ramen till taksängen gick av under färd, vart lite spännande innan man han åka åt sidan och stanna.
Tänkte höra om nån ägare till LMC Husbil har någon aning om det är en genom gående bult eller på något sätt punktsvetsad, har svårt att känna på insidan av ramen.
Om det är lönt att försöka laga på plats, är på rull i Holland, eller sova i soffan bak och låta taksängen hänga med spännband tills vi kommer hem igen
2BB8FA3C-3436-4F15-AED7-F3313BEC6EF5.jpegB0488207-73FA-424A-B0F2-0DA045601D7C.jpeg

ZZigge

HBK Medlem
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2027
IMG_2799.jpg
För att få bort staget så måste det lilla överfallet bort, som var popnitad. (Fotat uppifrån)Gick bara att komma åt underifrån.
IMG_2795.jpg
För att kunna borra så var stora plastbiten tvungen att lossas
IMG_2796.jpg
Som satt fast med 6 skruvar i framkant, mot vindrutan och 5 st i bakkant.
Och det dummast av allt 4 st dolda under nån form av dekorations bit vilken var fastlimmad på plastbiten.
IMG_2797.jpg
Ribb botten satt med 4 skruvar i varje stag.

ZZigge

HBK Medlem
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2027
Nu är Sängen på plats igen.
Vid demontering kan jag bara tipsa om att mäta o märka delarna.
I min enfald trodde jag att det var borrat efter mallar för att få liksidigt men på våran var det frihand som gällde.
Jag kan bara rekommendera att vara 3 st vid monterande igen, 2 som håller och 1 som skruvar, eftersom att man måste montera allt uppåt.
Borrade igenom gamla bulten M10x40. Använde en vagnsbult p.g.a. ut sticket på skallen. M10x45 som jag slipade ner Fyrkanten på för att inte göra åverkan på staget om det inte skulle fungera, kapade till 43mm för att den på förarsidan skulle gå förbi dörren.
20240605_182106.jpg
Så nu får vi se hur länge det håller med vagnsbulten, ingen på järnhandeln kunde svara på hur stor kraft nedåt bulten tål.
Bult.jpg
Det sitter mässings bussningar i det tjockare staget, som bulten glider i, muttern är bara åtskruvad så att gängan precis går igenom och låst med loctite

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Dålig konstruktion med svetsad bult.
Det skulle ha varit en grövre axel utan gängor som kan spricka.
Då hade det ju bara behövts ett hål i axeln för en saxsprint eller skåra för C-clips.

Fick du den ogängade delen på bulten genom staget så att du kunde drag åt muttern mot gängans slut?
Om du inte har någon gänga mot staget eller den andra delen och minimalt glapp mellan delarna så
kommer det att hålla flera ggr bättre än originalet. :)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu är Sängen på plats igen.
Vid demontering kan jag bara tipsa om att mäta o märka delarna.
I min enfald trodde jag att det var borrat efter mallar för att få liksidigt men på våran var det frihand som gällde.
Jag kan bara rekommendera att vara 3 st vid monterande igen, 2 som håller och 1 som skruvar, eftersom att man måste montera allt uppåt.
Borrade igenom gamla bulten M10x40. Använde en vagnsbult p.g.a. ut sticket på skallen. M10x45 som jag slipade ner Fyrkanten på för att inte göra åverkan på staget om det inte skulle fungera, kapade till 43mm för att den på förarsidan skulle gå förbi dörren.
Visa bilaga 234187
Så nu får vi se hur länge det håller med vagnsbulten, ingen på järnhandeln kunde svara på hur stor kraft nedåt bulten tål.
Visa bilaga 234189
Det sitter mässings bussningar i det tjockare staget, som bulten glider i, muttern är bara åtskruvad så att gängan precis går igenom och låst med loctite
Jag hade också en hel del pyssel när upphängningen till vår säng gav sig under resa, vi kunde fästa upp upp den när den inte användes,
när vi använde den stöttade den på stolarnas ryggstöd! Men i vårt fall var det en svets som gav upp.

Senast ändrad:

ZZigge

HBK Medlem
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2027
Dålig konstruktion med svetsad bult.
Det skulle ha varit en grövre axel utan gängor som kan spricka.
Då hade det ju bara behövts ett hål i axeln för en saxsprint eller skåra för C-clips.

Fick du den ogängade delen på bulten genom staget så att du kunde drag åt muttern mot gängans slut?
Om du inte har någon gänga mot staget eller den andra delen och minimalt glapp mellan delarna så
kommer det att hålla flera ggr bättre än originalet. :)
Tyvärr så är det väl lite gänga vid staget, men om det händer någon mer gång så får jag ta en längre bult och gänga själv eller ännu bättre som du föreslår med saxsprint eller fjädersprint

Toppen