• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ljusatomatik

Franco

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
993
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Renault
Årsmodell Chassie: 2006
Husbilsfabrikat: Home-Car
Årsmodell Husbil: 2006
Ämnesområde: Elsystem
Hej

I september köpte jag en ny home cars husbil av årsmodel 2006, till min förvårning så finns inte halvljusautomatik, allså så skall jag slå på ljuset varje gång och tyvär så glömmer jag det med resultat böter.

Min fråga är skall inte importören ombesörga detta enligt svensk lag ???
fimms det någon som kan svara på detta, och skall jag gå till min säljaren och kräva detta???

Franco
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.595
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Många bilar har idag halvljuset som varselljus. Låt ljuset stå på när du stänger av motorn så glömmer du inte att slå på ljuset när du startat.

Om ljuset inte stängs av när du vrider om nyckel så sätt ett relä emellan så att det gör så, det kostar inte många kronor.
 

Arne Gustafsson

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
1514
Medlemskap
2024
Volvo sälger en universal automatik som jag har monterat (ganska enkelt) den kostar ca 600 kr men även Mekonomen har en liknande för 198 kr .Volvo typen har inbyggda säkringar, de saknas på den billigare typen
Jag har även schema för inkoppling
Arne
 
F

F.d. 4879

Guest
Vad jag vet så finns det ingen lag på att det ska finnas ljusautomatik i bilar, bara lag på att man ska ha godkänt varselljus påslaget även den ljusa delen av dygnet. Det finns knappast en importbil som har ljusautomatik.
 

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Arne Gustafsson skrev:
Volvo sälger en universal automatik som jag har monterat (ganska enkelt) den kostar ca 600 kr men även Mekonomen har en liknande för 198 kr .Volvo typen har inbyggda säkringar, de saknas på den billigare typen
Jag har även schema för inkoppling
Arne

Hej Arne,
Har du möjlighet att "mejla" mig schemat!
mvh Bernt

Bernt1948@hotmail.com
 
Toppen