• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ljudisolering

F

F.d. 14683

Guest
Söker tips på hur jag minimerar vägljudet från främre hjulhusen på min Fiat Dukato - 04.
Innerskärmar ? Ljudmattor ? Vem säljer ?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Ljudisolering

Börja med att montera innerskärmar med ev. ljudiolering. På köpet så skyddar du fjäderbenslagringarna med. Billigast köper du dom på Fiat.
Jag köpte där till vår nuvarande bil och fick Lokari-skärmar. Pris ca. 700-900kr

Monterade även på vår förra bil som var en -03. Lika lätt på båda. Du behöver bara lyfta bilen lite men inte ta bort något hjul.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Ljudisolering

Förvånansvärt mycket vägljud letar sig in i hytten via framhjulen. Jag gjorde som Håkan men använde Bossings skärmar. De är kraftigare och har även påklistrad extraisolering. De är dock betydligt dyrare.

www.bld.se
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Ljudisolering

Vill man komplettera innerskärmarna med ljudisolering så finns på Mekonomen en självhäftande afaltsmatta. Den är väldigt tung om man ser till hur tjock den är men ljudisolering ska vara tung och kompakt.
 
F

F.d. 50110

Guest
Sv: Ljudisolering

Hej, vi monterade innerskärmar till vår Fiat Ducato-04 och isolerade med
liggunderlag, dubbelhäftande mattejp och silvertejp. Liggunderlag väger
nästan inget. Vi har även lagt in en matta i förardelen.

MVH Mona
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Ljudisolering

Hej, vi monterade innerskärmar till vår Fiat Ducato-04 och isolerade med
liggunderlag, dubbelhäftande mattejp och silvertejp. Liggunderlag väger
nästan inget. Vi har även lagt in en matta i förardelen.

MVH Mona
Låter intressant! Var har du använt dig av liggunderlaget? Upplever du någon påtaglig förbättring av ljudisoleringen??:confused::confused:

Mvh
Lasse
 
Toppen