• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ljuddämpning i äldre husbil

F

F.d. 7542

Guest
Hej
Köpte för ett tag sedan en LT-35 85 ombyggt till husbil.
Den är lite egendomlig vad beträffar det estetiska men i övrigt så funkar den utmärkt.
Planen är att ljudisolera den nu inför årets sesong.
Har sett på olika bil tillbehörs affärer att det finn ljuddämpninsplattor i olika tjockleckar att välja, tom sådana som tål högre temp och kan sitta i motorhuven.
Undar hur det kan bli men kondens under dessa om man lägger de direkt på Golvet.
Läste om ett gammalt bondtrick att blanda tjära med sågspån och strycka på plåten. Men lukten då ?
En annan fundering är om man kan limma fast tapetväv på äldre snickerier, garderob mm, mins jag inte fel så var det någon som tipsade om att i så fall använda våtrumstappeter för att stå emot kondensen.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Ljuddämpning i äldre husbil

Som gammal LT ägare skulle jag vilja ge dej tipset att kolla listen runt motorhuven, den är aldrig tät. Därifrån kommer motorljudet. Resten av ljudet får du nog lära dej leva med, bilarna var inte bättre än så på den tiden.
 
F

F.d. 7542

Guest
Sv: Ljuddämpning i äldre husbil

Tack För tipset.
Fins det list att köpa på marknaden ?
Tack igen.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Ljuddämpning i äldre husbil

Det gör det säkert hos VAG men bättre att att lägga enmatta till över huven och ner mot golvet samt ljudisolering rund skarven mellan huven och golvet. Lite pyssel när du ska bort med huven men oftast räcker det ju med att öppna inspektionslucken bara. Du behöver ju inte limma dit ljudisoleringen utan bara lägga den på plats.
 
F

F.d. 7542

Guest
Sv: Ljuddämpning i äldre husbil

Hej
Jag har husbilen parkerad i en lada under vintern, i höstas så fyllde jag på 3/4 diesel i tanken.
Hur gör man om man får vatten i tanken av kondensen?
Jag läste att det ska finnas en vattenavskiljare vid dörrkarmen ngn statns, har letat men hittar inte.
Jag ska skaffa lite mattor och stuva om i huven.

Go juls.
 
F

F.d. 26625

Guest
Sv: Ljuddämpning i äldre husbil

Det går utmärkt att ljud isoler husbilen tänk på att avdvända isolermatriel med hög desitet (tung isolering) köp isolermattor på skroten sådana som ligger under dom mattor som man ser, från en nyare bil typ Volvo/ Saab
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Ljuddämpning i äldre husbil

Roddan-68;

Bättre att fylla tanken helt, då är det minst plats för fuktig luft i tanken som kan kondenseras. Dieselfiltret bör skilja bort eventuellt vatten som då försvinner vid nästa filterbyte.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Ljuddämpning i äldre husbil

Vet inte hur det är på LT diesel då min var en bensinare.. Men det brukar nästan alltid finnas en vattenavtappningskran på undersidan av dieselfiltret.
 
F

F.d. 26625

Guest
Sv: Ljuddämpning i äldre husbil

Hur kunde ljud dämpande åtgärder bli broblem med kondens i bränsle tanken ?? är det inte bättre att skapa en ny tråd ??
 
Toppen