• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ljuddämpare till Kipor elverk

F

F.d. 6270

Guest
Någon som provat ljuddämpare till sin Kipor IG2000?

Är skillnaden bara marginell? (minskar med 4-5 dB står det), en dryg femhundring kan det vara värt om man kan minska olägenheten för sina grannar

Details fr abgasschlauch

abgasschlauch_1.jpg
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
287
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Sv: Ljuddämpare till Kipor elverk

I vår Adria Izola har vi monterat elverket längs bak på hyllan i garaget, borrat hål och dragit ut en liknande ca 60 cm lång rostfri avgasslang som mynnar under bilen baktill. borrhålet har vi fodrat med ett 100 mm ventilationsrör som fyllts med mineralull. Då vi kör elverket så är garagedörren öppen för att få bra ventilation. Ljudnivån är acceptabel från slangen men det är en del "mekaniskt" oljud från själva verket. Som svar frågan så minskade avgasljudet då slangen monterades
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Ljuddämpare till Kipor elverk

Borde rent logiskt gå att koppla in en webasto ljuddämpare i serie med slangen. En sån lite fyrkantig som sitter på ex dieselvärmarna.
Va tror ni?
 
Senast redigerad av en moderator:

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
287
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Sv: Ljuddämpare till Kipor elverk

Hej, det är ett gult kipor (inverter) 2 kw, har inga bilder, men i princip har jag borrat rakt ner mot marken bakom hö baklampa, sedan har avgasslangen skruvats i ramförlängningen
invid stötfångaren och vinklats mot marken. enkelt att starta utan att behöva ställa ut verket eller hålla på och tråckla med slangar osv. elverket är fastskruvat i reservhjulshållaren och reservhjulet flyttats över till vä sida, får in 2 st Tomos lätt trimmade mopeder invid det hela.
 
Senast ändrad:

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Ljuddämpare till Kipor elverk

Någon som vet om det går att köpa avgasslangen i Sverige ? Om jag inte såg fel är frakten till Sverige 40Eur. Dyrt när slangen kostar 49Eur.
//Lars
 
Senast ändrad:

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
287
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Sv: Ljuddämpare till Kipor elverk

witzenmann.com i huddinge rostfri slang, om jag minns rätt ca 22 mm men det mäter du ju på ditt avgasrör på elverket. kommer inte ihåg priset 300kr ?? men med tanke på enkelheten att köra elverket nu jämfört med tidigare så var det värt varenda krona
 
F

F.d. 2128

Guest
Sv: Ljuddämpare till Kipor elverk

En fast installation av ett inverter-elverk låter väldigt intressant!

Laval, hur har du tänkt dig en installation?? Det finns ju en hel del garageplats i våra husbilar!

Själv har jag funderat på allt från diesel-elverk till Efoy och inverter-elverk...

/Henrik
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Ljuddämpare till Kipor elverk

På bilden ser det ut som en skarv/tät muff, i silikon? känns viktigt att det blir tätt, men om man kan köpa en flexislang i rostfritt i Sverige som passar perfekt så slipper man beställa från Tyskland.

Filosoferar lite, behöver man verkligen en fast installation, beror väl på hur mycket man kör den, tankning vill man kanske göra utanför ändå, tänk om slangen lossnar när den står i garaget och puttrar?

Tål att fundera på, och väga för mot nackdelar
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Ljuddämpare till Kipor elverk

witzenmann.com i huddinge rostfri slang, om jag minns rätt ca 22 mm men det mäter du ju på ditt avgasrör på elverket. kommer inte ihåg priset 300kr ?? men med tanke på enkelheten att köra elverket nu jämfört med tidigare så var det värt varenda krona

Thomas, kunde man som privatperson köpa slang direkt från de i industriområdet?
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Ljuddämpare till Kipor elverk

Borde rent logiskt gå att koppla in en webasto ljuddämpare i serie med slangen. En sån lite fyrkantig som sitter på ex dieselvärmarna.
Va tror ni?

Intressant, undrar hur mycket man kan dämpa utan att det påverkar motorn/driften?

Ett nästan ljudlös och luktlös elverk låter "smutt"
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Ljuddämpare till Kipor elverk

Det tål att funderas på.Fast installation eller låta det stå utanför.Utanför med avgasslang och kanske med Webasto ljuddämpare känns attraktivt just nu.Fast installation kan bli problem med bensinlukt och ev spill vid tankning.Sen finns ju den andra varianten som skrivits om på HBK:Elverket monterat ute på cyckelstället.Det är inte heller någon dum ide.Ute betyder bra kylning,ingen lukt,inget spill,
Nackdelen är stöldbegärlig,måste skyddas ,cyckelstället upptaget.
//Lars
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Ljuddämpare till Kipor elverk

Kanske inte så lätt att svara på, men jag undrar är ett elverk som lämnar 900 watt för litet? ladda batterier o dyl?
:)
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Ljuddämpare till Kipor elverk

Kanske inte så lätt att svara på, men jag undrar är ett elverk som lämnar 900 watt för litet? ladda batterier o dyl?
:)

Beror alldeles på vad man har för förbrukare.

Jag klarar alla mina 230V förbrukare s.s. TV, kyl o frys samt allt som försörjs över elintaget. Men ej bodels-AC eller el-värme.
(Ett El-verk på 650 W.)
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Ljuddämpare till Kipor elverk

Det tål att funderas på.Fast installation eller låta det stå utanför.Utanför med avgasslang och kanske med Webasto ljuddämpare känns attraktivt just nu.Fast installation kan bli problem med bensinlukt och ev spill vid tankning.Sen finns ju den andra varianten som skrivits om på HBK:Elverket monterat ute på cyckelstället.Det är inte heller någon dum ide.Ute betyder bra kylning,ingen lukt,inget spill,
Nackdelen är stöldbegärlig,måste skyddas ,cyckelstället upptaget.
//Lars
En sak till. Man kan inte undvika ett visst resonansljud som fortplantar sej i karossen vid ett fast montage. Jag provade det på min förra bil men utan något bra resultat. Byggde tom en ljudisolerad låda med en fläkt som drevs av elverkets 12V uttag. Resultatet blev inte så bra som jag ville, utan det fick stå utomhus fastlåst med wirelås.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Ljuddämpare till Kipor elverk

Rent generellt gäller att en minskning med 3 dbA innebär att man upplever att ljudstyrkan har minskad med hälften.

Det stämmer-3dB är hälften, men glöm inte att dB endast är en logaritmisk potencial. D.v.s lyssnar du till musik i bilen låt oss säga 60 dB och sänker volymen -3dB märker du knappt skillnaden.

För att få bort fortplantningsljudet så sätt den på 4 mjuka fjädrar

Tillverka en ljuddämpare till avgaserna
Ta ett rör och borra den full med små hål ta sedan gullfiber runt och stoppa sedan ner allt i ett tjockare rör
 
Toppen