• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Ljuddämpare till insugsluft dieselvärmare

Tomas Öberg

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
45319
Medlemskap
2026
Hej,
Vi har en Karmann Davis från 2013 med dieselvärmare. Värmaren är placerad under bilen, men insugsluften tar den på insidan av bilen under soffan. Problemet är att den låter väldigt mycket från insuget, och jag undrar om någon har samma problem och isåfall om Ni har en smidig lösning på ljuddämpare som går att montera på insidan i ett relativt trångt utrymme?
Tack på förhand!
Tomas

Om du menar insug för den luft som ska värmas upp och värma bilen..är mitt förslag... ta hellre denna luft utifrån.. det ger bättre luft-miljö inne i bilen. Det blir ju också mycket tystare..
Men! Det är viktigt att det är bra avstånd från utsläppet från avgaserna... De ska ju inte få följa med in... Hur långt mellan? Så långt som möjligt... men minst 2-3 meter helst ännu mera.
........
Du kan nog tillverka en ljuddämpare själv....du skaffar en insug-slang som är större än den som finns nu... den ska dras över den nuvarande... och mellan kan du ha typ Gullfiber.... I den inre slangen borrar du hål.... ganska många.. Diameter? Jag vet inte..men kanske ca 10 mm ?
Man kan kanske googla och hitta hur en ljuddämpare är gjord... men ungefär så...

Läs inlägg 7 i länken nedan.

Om du menar insug för den luft som ska värmas upp och värma bilen..är mitt förslag... ta hellre denna luft utifrån.. det ger bättre luft-miljö inne i bilen. Det blir ju också mycket tystare..
Vill man ha lägsta energiförbrukning ska man ta tilluften inifrån den redan uppvärmda bilen, alltså cirkulera inneluften. Så som alla (?) originalsystem gör. Med intaget utifrån blir tiden för uppvärmning längre och vid tillräckligt låg utetemp räcker kanske inte effekten till för att hålla värmen i bilen. Det är stor skillnad på energiförbrukningen om man värmer luft som är -10 gr eller +18 gr.
Ventilation ska skötas med ventiler och öppningar av andra slag. Så som alla (?) originalsystem gör.

Är ljudnivån för hög finns kanske möjlighet att flytta intaget till annan plats i bilen och/eller ljuddämpa. Vill man ha absolut lägsta ljudnivå kan man flytta ut intaget. Men då på bekostnad av energi och pengar.

Källa: Värmarcenter https://share.google/ygOIvaFc1YaKO3b3e

Jodå... jag vet och jag visste vilka svar o invändningar som skulle komma. Ibland är det krångligt att fixa inluft utifrån.. men i detta exempel så är det ju enklare eftersom värmaren redan sitter ute.. så mitt råd är som i inlägg # 1. Det löser dessutom ett problem med ljud.
För den som är intresserad..och om min länk fungerar... så kan det ju va intressant att se hur Eberspächer visar en installation i en båt.. se sida 4.

" insug.. bör tas utifrån för att säkerställa god luftväxling " skriver de.

Jodå... jag vet och jag visste vilka svar o invändningar som skulle komma. Ibland är det krångligt att fixa inluft utifrån.. men i detta exempel så är det ju enklare eftersom värmaren redan sitter ute.. så mitt råd är som i inlägg # 1. Det löser dessutom ett problem med ljud.
För den som är intresserad..och om min länk fungerar... så kan det ju va intressant att se hur Eberspächer visar en installation i en båt.. se sida 4.

" insug.. bör tas utifrån för att säkerställa god luftväxling " skriver de.

Husbilar och båtar har inte samma förutsättningar. Kan du hitta motsvarande rekommendation för en husbil som det handlar om på detta forum?

Alla svar är välkomna.
Jag har inte skrivet något om vad som är tillåtet eller inte. Däremot om vad jag anser lämpligt utifrån de faktorer jag angav. Och vad jag tror utifrån hur en stor majoritet originalanläggningar är konstruerade.
Vad tycker du själv, eller andra, om mina argument?

Jag tycker det verkar vara en mycket bra ide att ta inluften till värmaren utifrån.

Lägre ljudnivå.
Man kommer får en mycket bra avfuktning, med en luftväxling som vida överstiger den lagstadgade ventilationen.
Problem med av det jag läst, är att dom (Webasto) slår av och på ofta, detta minskar med luft utifrån.
(nu säger inte TS vilken värmare han har, det kan vara en dieseldriven Truma eller typ Webasto med flera)

Om man campar i så sträng kyla att effekten inte räcker, då är ju som sagts friskluftsintag till värmaren en nackdel.
Det kommer även att gå åt mer diesel och el.

Men som nämnts ovan, det finns också fördelar.

Detta handlar om relativ fuktighet. Det krävs säkert mera energi för att värma upp kall luft.... men hur mycket mera energi krävs? Jag vet inte..är det någon som egentligen vet?
Man får alltid göra kompromisser....man vinner något men förlorar något annat.
Man kan ju också låta det hela va som det är... det är få som dött av ett litet ljud.. o installationen tycks ju va rätt gjord för en husbil? Är detta en original-installation? Det kan det mycket väl va.

Detta handlar om relativ fuktighet. Det krävs säkert mera energi för att värma upp kall luft.... men hur mycket mera energi krävs? Jag vet inte..är det någon som egentligen vet?
Man kan ju också låta det hela va som det är... det är få som dött av ett litet ljud.. o installationen tycks ju va rätt gjord för en husbil? Är detta en original-installation? Det kan det mycket väl va.
Jag förstår inte varför man skulle ta luften utifrån, jag har aldrig sett någon seriös husbilsbyggare som gör det, risken är ju också ganska stor
att om man t.ex. står på en ställplats och får en annan husbil med dieselvärmare bredvid sig, att man suger in avgaserna från den i den egna bilen. Detta förutom nackdelarna med långsammare uppvärmning, en värmare som får gå på högre effekt/varvtal för att avge tillräcklig värme och därigenom får en högre ljudnivå, och naturligtvis avsevärt högre bränsleförbrukning eftersom att man konstant kommer att värma kall uteluft istället för att underhållsvärma befintlig redan uppvärmd inneluft.

Ladda hem Ventappen. Där kan man se hur mycket energi det går åt att värma luft.
Man får tänka på att det kan bli kondens vid utloppsventilen för avluften utanför bilen.
Har man en värmeväxlare för ute och frånluften kan det kondensera i växlaren.

Hej,
Vi har en Karmann Davis från 2013 med dieselvärmare. Värmaren är placerad under bilen, men insugsluften tar den på insidan av bilen under soffan. Problemet är att den låter väldigt mycket från insuget, och jag undrar om någon har samma problem och isåfall om Ni har en smidig lösning på ljuddämpare som går att montera på insidan i ett relativt trångt utrymme?
Tack på förhand!
Tomas
Har du ett par bilder på insuget under soffan? Låter det hela tiden eller är det bara störande under uppvärmningstiden? vilken värmare är monterad?

Det finns egentligen bara en fördel ( om det nu är en fördel) med att ta kall luft och värma upp.... den kommer att va torrare..innehålla mindre vatten. Så teoretiskt får man en torrare inne-miljö om man tar luften utifrån. O detta handlar om ..lite kunskap om relativ fuktighet... det är inte på något sätt för att öka ventilationen...
Nackdel blir då att det säkert kostar lite mera bränsle...
Men eftersom i det här fallet så sitter ju värmaren redan monterad under bilen..då är det ju en betydligt enklare lösning än om att det varit tvärtom... på köpet så löser man ljud-problemet.
I mitt huvud så säger min inbyggda Google.. att det är en fördel med torr varm luft i en husbil? I varje fall torrare än om man värmer upp ... återcirkulerar i stort sett samma luft..frånsett det som kommit in genom ventiler.
Men man måste förstå vad som menas med " relativ luftfuktighet ".
Jodå..en båt är en båt och en husbil.... nåt annat. Men riktigt vad skillnaden består i när det gäller att värma upp dem...ja jag vet inte...en större lite lyxigare båt bör ju också ha en rätt dimensionerad ventilation.
Herbet, vad menar du med att det blir kondens vid .... det förstår jag inte alls..?
Man kan ju sen också fundera kring vid vilka lägsta temperaturer en genomsnittlig husbil är tänkt för... av tillverkaren. Ibland ser man här de som varit ute vid över tjugo minus! Jag tror att det är långt under tillverkarens kalkyler. .

Senast ändrad:
Det finns egentligen bara en fördel ( om det nu är en fördel) med att ta kall luft och värma upp.... den kommer att va torrare..innehålla mindre vatten. Så teoretiskt får man en torrare inne-miljö om man tar luften utifrån. O detta handlar om ..lite kunskap om relativ fuktighet... det är inte på något sätt för att öka ventilationen...
Nackdel blir då att det säkert kostar lite mera bränsle...
Men eftersom i det här fallet så sitter ju värmaren redan monterad under bilen..då är det ju en betydligt enklare lösning än om att det varit tvärtom... på köpet så löser man ljud-problemet.
I mitt huvud så säger min inbyggda Google.. att det är en fördel med torr varm luft i en husbil? I varje fall torrare än om man värmer upp ... återcirkulerar i stort sett samma luft..frånsett det som kommit in genom ventiler.
Men man måste förstå vad som menas med " relativ luftfuktighet ".
Jodå..en båt är en båt och en husbil.... nåt annat. Men riktigt vad skillnaden består i när det gäller att värma upp dem...ja jag vet inte...en större lite lyxigare båt bör ju också ha en rätt dimensionerad ventilation.
Herbet, vad menar du med att det blir kondens vid .... det förstår jag inte alls..?
Man kan ju sen också fundera kring vid vilka lägsta temperaturer en genomsnittlig husbil är tänkt för... av tillverkaren. Ibland ser man här de som varit ute vid över tjugo minus! Jag tror att det är långt under tillverkarens kalkyler. .

Kondens/is. Som avluften från en tvättstuga, ventilen på ytterväggen på ett hus. Den luften är fuktig och kondenserar en kall vinterdag. Det kan bli en is på ventilen och väggen.
När det gäller värmeväxlare för frånluft och tilluft möts den kalla uteluften och den varma frånluften. Då finns det alltid en viss risk att värmeväxlaren isar igen på frånluftsidan.
RF% ökar i växlaren på frånluftssidan och kondenserar.

Tillbaka
Toppen