• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ljud!

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Hej alla!
Måste börja med att tacka Håkan för allt arbete med hemsidan:D Jag undrar om någon kan storlek på dörrhögtalare och diskanthögtalare i Fiat 06 så jag slipper riva flera gånger.Det kanske finns någon tumsrorlek eller annan beteckning som en novis förstår.:eek:
Ha det Anders.B
 
F

F.d. 9194

Guest
Sv: Ljud!

Jag har ingen aning om storlekar och så... Men vad jag har gjort är att jag köpt datahögtalare av hyffsad kvalitet (Logitech) som jag matar med 220 volt från min växelriktare (Gör om 12 volt till 220...).

Låter skitbra (Bättre än något jag hört monterat i fiats originalhål). Och gör samtidigt att jag kan lyssna på musiken från dator eller medhavd IPod.

Kostnad? Högtalarna 700.- då fick jag fem små och en subwoofer i det priset. Ljudkällan kan antingen köpas på Claes Ohlson för några hundra eller så mycket man anser sig ha råd med.

Enkelt!

Annars har alla väslorterade Bil-Hifi handlare tabeller med vilka högtalare som rekommenderas för respektive bilmodell. I Partille ligger ju DLS. Men vad Du gör. Undvik deras egna högtalare! Slutstegen är helt OK, men högtalarna lämnar mycket i övrigt att önska!

Tips när ni skall montera bilstereo. Köp bra högtalare och en god högtalarkabel så behöver man inte dra på med hjättestereon för att få ut ett bra ljud. Och med ett bra ljud i bilen spar man på hörseln. Detta eftersom man spelar alltid högre med ett skitljud i bilen -om uttrycket ursäktas- än med ett bra för att höra vad som sägs eller spelas. Och med god kabel är det lättare för stereon att leverera ett gott ljud.

En god kabel är t.ex. Suprakabel Classic 1.6 mm för 20.-/meter Finns även i en billigare variant för 12.-/meter. Denna gar jag ännu inte prövat. GLÖM KABELN SOM FÖLJER MED BÅDE HÖGTALARE OCH STEREO! Detta är en riktig skräpkabel, som bara gör ditt stereoinköp till en besvikelse.

Kan man löda alla kablar så är ännu mer vunnet med detta.

Och när det gäller kontakter så är i alla fall min filosofi som följrer.

Inget inuti apparaten är lött med guldlod, så varför då ödsla massa pengar på guldplätterade kontakter. Det finns i mitt tycke bara en fördel i bilmiljö med guldplätterat. Det ärjar(felstavat kanske...) inte. Men i övrigt är det bara onödigt dyrt.

I övrigt tror jag att man skall titta på det sätt som man bygger ljud i nyare Volvobilar, t.ex. Med Bas/mellanregister i dörarrnas nederkant och med diskanter så nära öronen som möjligt. Så får man ett "gôtt" ljud.:music-icon:


...frågor på detta?

//Ulf
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6657

Guest
Sv: Ljud!

Hejsan Anders B.!

Jag trodde jag skulle kunna hjälpa dig, var ute i husbilen och plockade fram instruktionsboken. Hittade högtalarna på sidan 98-99, men ingenting om storlek. Men undrar lite varför ska du byta dom? Jag har andra fordon med bra högtalare, bl.a. en -06 Subaru med "high tech" ljud. Men här är absolut inte dåligt ljud i varken mellan eller diskanten i Fiatens i heller.
Däremot hade jag inga högtalare i bodelen, men det blev klart för två veckor sedan.

H. Olof
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Ljud!

Hej!
Jag skall inte byta,bara sätta i nya.Jag har betalt för förberedd stereo men vad betyder det.Förmodligen bara högtalare i bodel och kablar dragna men inget mer.Kul att veta vad ni andra betalar för.:cool:
MVH Anders.B:mad:
 
Toppen