• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ljud från relä

nilhol

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Kalix
HBK-Nr
3160
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato Travelmaster
Chassietyp: Standard
Motortyp: 160 Multijet
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Kabe
Husbilsmodell: Wt
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Elsystem
Varje gång som kopplar i 230v sladd.så hör jag troligen ett relä som ligger och slår
10-15 sek. är det någon som vet att det brukar vara så, eller är det något som håller på att haverera
 
F

F.d. 53009

Guest
Hej!

Det finns ett relä som slår till när man ansluter electroblocket till 230 V, har kollat på schemat till EBL 99, och det är nog samma på alla EBL:er. Reläet parallellkopplar startbatteriet med bodelsbatteriet så att båda laddas samtidigt.
Man borde kunna avläsa startbatteriets spänning med voltmetern på panelen just när man ansluter EBL:en till 230 V. Spänningen bör stiga omedelbart någon volt men, om reläet står och slår så kanske det syns på voltmetern.
Eftersom det i startbatterits laddkrets finns en diod och ytterliggare en komponent blir resultatet att startbatteriet laddas med lägre spänning än bodelsbatteriet och med max 2 A. Underhållsladdning. Allt enligt manualen till EBL 99.

Hälsningar

Birger
 
F

F.d. 53009

Guest
Hej!

Svår fråga, men antagligen tills felet är åtgärdat. När Elektroblocket är anslutet till 230 V skall spänningen på bodelsbatteriet vara 14,3 V om det laddas och om startbatteriet laddas skall dess spänning vara ca 0,7 volt lägre.
Parallellt med laddreläets spole sitter en så kallad freewheeling diod, som skall förhindra höga induktionsspänningar när strömmen till reläet bryts. Om dioden har gått sönder kanske det kan orsaka de symtom du nämner. Men jag kanske är ute på helt fel spår.
I elektroblocket finns också inbyggd en batteriladdare. Det är den som man ansluter till 230 V. Den ger då spänning till reläets spole och då skall startbatteriet laddas . Om det finns något relä i laddaren framgår inte av schemat men det kan tänkas.

Här en länk till Elektroblock 99 G:s manual.
http://www.surfandmedia.de/womo/schaudt_elektroblock_ebl99.pdf

Laddreläet finns längst upp på schemat på sidan 11 och laddaren sitter längst upp till vänster.

Birger
 
Toppen