• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Livslängd på bränsledunkar i HDPE plast - 5 år.

Lena & Tomas

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
27570
Medlemskap
2025
Jag råkade ut för en spricka/sprängning i en Never Stop 20 liters plast (HDPE) dunk häromdagen. Den hade ca 3 liter bensin i sig, stod i en vedbod så skadan blev minimal med litet soppa på golvet bara. Visst var det varmt i luften så att tryckutjämningen hördes när jag lättade på korken, men den stod inte i direkt solljus. Vid kontakt med Never Stops mycket hjälpsamma svenska distributör nämnde dom 5 år som livslängd, sedan skall dunken kasseras. Tillverkningsår går att se på utsidan i form av två "klockor" med månad och årtal. Min var tydligen 9 år gammal.
Ni som har dylika dunkar på mer ömtåliga ställen, håll bättre koll på åldern än vad jag gjorde :cool: . Själv skall jag nästa gång shoppa jeepjdunk i äkta metall. /t

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Det är stor skillnad på plastdunkar, jag har en plastdunk från 82 som fortfarande inte har hårdnat och den är i tjänst fortfarande men jag har också haft plastdunkar som hårdnat (härdat) efter några få år, så tipset om att hålla koll på plastdunkarna är bra att följa.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är stor skillnad på plastdunkar, jag har en plastdunk från 82 som fortfarande inte har hårdnat och den är i tjänst fortfarande men jag har också haft plastdunkar som hårdnat (härdat) efter några få år, så tipset om att hålla koll på plastdunkarna är bra att följa.
Förmodligen beror livslängden också på hur dunken förvaras. UV-ljuset förstör ju sådan plast fort, men i mörker lever de säkert väldigt länge.

Senast ändrad:

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag råkade ut för en spricka/sprängning i en Never Stop 20 liters plast (HDPE) dunk häromdagen. Den hade ca 3 liter bensin i sig, stod i en vedbod så skadan blev minimal med litet soppa på golvet bara. Visst var det varmt i luften så att tryckutjämningen hördes när jag lättade på korken, men den stod inte i direkt solljus. Vid kontakt med Never Stops mycket hjälpsamma svenska distributör nämnde dom 5 år som livslängd, sedan skall dunken kasseras. Tillverkningsår går att se på utsidan i form av två "klockor" med månad och årtal. Min var tydligen 9 år gammal.
Ni som har dylika dunkar på mer ömtåliga ställen, håll bättre koll på åldern än vad jag gjorde :cool: . Själv skall jag nästa gång shoppa jeepjdunk i äkta metall. /t
Tänk på att Jeepdunken ska vara omålad invändigt. Färg invändigt löser upp sig med tiden...

Toppen