Nisse oi Näsåker
HBK Medlem
När har en solpanel gjort sitt? Det tar lååång tid om man får tro reklamen.
Jag installerade 2 stycken 150w paneler och tänkte inte så mycket mer på det.
Bodelsbatterierna var alltid hyfsat laddade även om de ibland kroknade lite väl snabbt.
Nördig som jag är installerade jag nyligen ett par billiga Volt/ampére-mätare.

Hoppsan! Det såg jag inte komma.....
Panelerna har 72 celler var så spänningen borde ligga runt 38-40V.
Min gamla controller hade inte så värst många finesser utan rapporterade stolt att panelerna lämnade 3-4 amp.
Den nyanskaffade mojängen som kan en massa mer trix konstaterar nyktert att det som slinker ner till batterierna är några sketna watt.
Det är läge att kravla sig upp på taket och montera lite nytt!
Mina två befintliga paneler är bara 19 år och har inte skumpat omkring mer är 10 tusen mil.
Made in Sweden, eller Kiruna om vi skall vara noga. Vi hade ju en gång i tiden produktion av dylikt där uppe i norr.
Produktionen flyttades senare till Kina och resten är historia.
Direkt billiga var de inte heller: 7800:- per styck, det blir ju en ansenlig slant i dagens penningvärde.
Jag förväntar mig en ljusnande framtid med nya paneler.
Jag installerade 2 stycken 150w paneler och tänkte inte så mycket mer på det.
Bodelsbatterierna var alltid hyfsat laddade även om de ibland kroknade lite väl snabbt.
Nördig som jag är installerade jag nyligen ett par billiga Volt/ampére-mätare.

Hoppsan! Det såg jag inte komma.....
Panelerna har 72 celler var så spänningen borde ligga runt 38-40V.
Min gamla controller hade inte så värst många finesser utan rapporterade stolt att panelerna lämnade 3-4 amp.
Den nyanskaffade mojängen som kan en massa mer trix konstaterar nyktert att det som slinker ner till batterierna är några sketna watt.
Det är läge att kravla sig upp på taket och montera lite nytt!
Mina två befintliga paneler är bara 19 år och har inte skumpat omkring mer är 10 tusen mil.
Made in Sweden, eller Kiruna om vi skall vara noga. Vi hade ju en gång i tiden produktion av dylikt där uppe i norr.
Produktionen flyttades senare till Kina och resten är historia.
Direkt billiga var de inte heller: 7800:- per styck, det blir ju en ansenlig slant i dagens penningvärde.
Jag förväntar mig en ljusnande framtid med nya paneler.