• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Livslängd för solpaneler?

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025
När har en solpanel gjort sitt? Det tar lååång tid om man får tro reklamen.
Jag installerade 2 stycken 150w paneler och tänkte inte så mycket mer på det.
Bodelsbatterierna var alltid hyfsat laddade även om de ibland kroknade lite väl snabbt.
Nördig som jag är installerade jag nyligen ett par billiga Volt/ampére-mätare.
IMG20250512183845.jpg
Hoppsan! Det såg jag inte komma.....
Panelerna har 72 celler var så spänningen borde ligga runt 38-40V.
Min gamla controller hade inte så värst många finesser utan rapporterade stolt att panelerna lämnade 3-4 amp.
Den nyanskaffade mojängen som kan en massa mer trix konstaterar nyktert att det som slinker ner till batterierna är några sketna watt.
Det är läge att kravla sig upp på taket och montera lite nytt!
Mina två befintliga paneler är bara 19 år och har inte skumpat omkring mer är 10 tusen mil.
Made in Sweden, eller Kiruna om vi skall vara noga. Vi hade ju en gång i tiden produktion av dylikt där uppe i norr.
Produktionen flyttades senare till Kina och resten är historia.
Direkt billiga var de inte heller: 7800:- per styck, det blir ju en ansenlig slant i dagens penningvärde.
Jag förväntar mig en ljusnande framtid med nya paneler.

Henrikss

HBK Medlem
Kommun
Hörby
HBK-Nr
43025
Medlemskap
2025
2021 köpte jag en beg husvagn pga inställd solresa. En Cabby från 1997.
Den hade en solpanel med okänd effekt.
Det visade sig vara en Kyocera som var monterad 1997!
Gissningsvis en 75w panel men den laddade på bra även 24 år senare.
Jag uppgraderade till några nya paneler (prylbög som man är) och gav bort Kyoceran till en granne som satte den till batteriladdning till sitt elstängsel. Den har tjänstgjort med bravur under 4 år nu

Toppen