• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Litiumbatteri

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.534
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Hej! Idag när jag startade bilen så upptäckte jag att bodelsbatteriet sunlux 160Ah inte laddade via boostern trots att temperaturen på batteriet var 6,8 plus. Har tidigare börjat ladda vid 4 plus.
Kan det vara så enkelt att en säkring gått?
Solcellen ligger på floating när jag kollade
Bodelen visar fullt, själva batteriet visar 144Ah.
 
Fick detta svar från Sunlux!
Hej Per,

Batteriet har ett inbyggt temperaturskydd som aktiveras vid temperatur under 0 grader. Lågtemperaturskyddet avaktiveras först när batteriets interna celltemperatur når över +5C.

Batteriets temperatur mäts på tre områden internt i batteriet. Två sensorer som övervakar celltemperaturen samt en sensor som mäter BMS temperatur. Temperaturen som visas i appen är BMS temperaturen, när temperaturen ökar så är som regel denna temperatur några grader högre kontra de sensorer som mäter celltemperaturen. För att temperaturskyddet ska avaktiveras behöver samtliga sensorer detektera temperatur över +5C. Av denna anledning så kan appen visa exempelvis 6,8C och batteriet fortsatt inte tar emot laddning. Det beror på att batteriets massa har en viss tröghet vad gäller temperaturen och kärntemperaturen kan både vara högre och lägre än temperaturen som mäts på batterits ovansida. Om du låter batterit stå uppvärmt en lite längre stund så kommer temperaturen succesivt öka i hela batteriet och laddblockeringen kommer då även att hävas.
 
Fick detta svar från Sunlux!
Hej Per,

Batteriet har ett inbyggt temperaturskydd som aktiveras vid temperatur under 0 grader. Lågtemperaturskyddet avaktiveras först när batteriets interna celltemperatur når över +5C.

Batteriets temperatur mäts på tre områden internt i batteriet. Två sensorer som övervakar celltemperaturen samt en sensor som mäter BMS temperatur. Temperaturen som visas i appen är BMS temperaturen, när temperaturen ökar så är som regel denna temperatur några grader högre kontra de sensorer som mäter celltemperaturen. För att temperaturskyddet ska avaktiveras behöver samtliga sensorer detektera temperatur över +5C. Av denna anledning så kan appen visa exempelvis 6,8C och batteriet fortsatt inte tar emot laddning. Det beror på att batteriets massa har en viss tröghet vad gäller temperaturen och kärntemperaturen kan både vara högre och lägre än temperaturen som mäts på batterits ovansida. Om du låter batterit stå uppvärmt en lite längre stund så kommer temperaturen succesivt öka i hela batteriet och laddblockeringen kommer då även att hävas.
Sunlux är bra och kunniga
 
Fick detta svar från Sunlux!
Hej Per,

Batteriet har ett inbyggt temperaturskydd som aktiveras vid temperatur under 0 grader. Lågtemperaturskyddet avaktiveras först när batteriets interna celltemperatur når över +5C.

Batteriets temperatur mäts på tre områden internt i batteriet. Två sensorer som övervakar celltemperaturen samt en sensor som mäter BMS temperatur. Temperaturen som visas i appen är BMS temperaturen, när temperaturen ökar så är som regel denna temperatur några grader högre kontra de sensorer som mäter celltemperaturen. För att temperaturskyddet ska avaktiveras behöver samtliga sensorer detektera temperatur över +5C. Av denna anledning så kan appen visa exempelvis 6,8C och batteriet fortsatt inte tar emot laddning. Det beror på att batteriets massa har en viss tröghet vad gäller temperaturen och kärntemperaturen kan både vara högre och lägre än temperaturen som mäts på batterits ovansida. Om du låter batterit stå uppvärmt en lite längre stund så kommer temperaturen succesivt öka i hela batteriet och laddblockeringen kommer då även att hävas.
Jag har ett Sunlux 100 Ah. Förstod inte appens tempanvisningar i början, utan har satt en extern tempmätare, med sensor under batteriet, med larm på 10 grader, för att vara säker. Det här förklarar så mycket för mig! Tack!
 
Fick detta svar från Sunlux!
Hej Per,

Batteriet har ett inbyggt temperaturskydd som aktiveras vid temperatur under 0 grader. Lågtemperaturskyddet avaktiveras först när batteriets interna celltemperatur når över +5C.

Batteriets temperatur mäts på tre områden internt i batteriet. Två sensorer som övervakar celltemperaturen samt en sensor som mäter BMS temperatur. Temperaturen som visas i appen är BMS temperaturen, när temperaturen ökar så är som regel denna temperatur några grader högre kontra de sensorer som mäter celltemperaturen. För att temperaturskyddet ska avaktiveras behöver samtliga sensorer detektera temperatur över +5C. Av denna anledning så kan appen visa exempelvis 6,8C och batteriet fortsatt inte tar emot laddning. Det beror på att batteriets massa har en viss tröghet vad gäller temperaturen och kärntemperaturen kan både vara högre och lägre än temperaturen som mäts på batterits ovansida. Om du låter batterit stå uppvärmt en lite längre stund så kommer temperaturen succesivt öka i hela batteriet och laddblockeringen kommer då även att hävas.
Jag har ett Sunlux, provade idag om batteriet tog laddning,batteritemerparuren var + 1.8 grader,laddningen startade omedelbart, så i teorin kanske det fungerar som Sunlux skriver men inte i verkligheten
 
Jag har ett Sunlux, provade idag om batteriet tog laddning,batteritemerparuren var + 1.8 grader,laddningen startade omedelbart, så i teorin kanske det fungerar som Sunlux skriver men inte i verkligheten
Det är ju ingen fördel för cellerna att tvinga batteriet att ta laddning för tidigt! Jag avvaktar tills både app och min externa tempmätare är överens.
 
Jag har ett Sunlux, provade idag om batteriet tog laddning,batteritemerparuren var + 1.8 grader,laddningen startade omedelbart, så i teorin kanske det fungerar som Sunlux skriver men inte i verkligheten
Om batteriet har inbyggd värme så drar den ström utan att batteriet laddas. Tittar man på appen ser det ut som batteriet laddas när det är värmeplattorna som drar ström detta enligt Sunlux.
 
Om batteriet har inbyggd värme så drar den ström utan att batteriet laddas. Tittar man på appen ser det ut som batteriet laddas när det är värmeplattorna som drar ström detta enligt Sunlux.
Mitt batteri är inte uppvärmt, däremot ser man hur temperaturen stiger när batterit laddas, men det är alltså bara BMS som blir uppvärmd.
 
Det är ju ingen fördel för cellerna att tvinga batteriet att ta laddning för tidigt! Jag avvaktar tills både app och min externa tempmätare är överens.
Jag kommer installera Victronsense då kan jag ställa direkt i appen vid vilken temperatur laddning skall startas, detta både från sol och 230V (detta förutsätter att man har Victron på båda)
 
Jag kommer installera Victronsense då kan jag ställa direkt i appen vid vilken temperatur laddning skall startas, detta både från sol och 230V (detta förutsätter att man har Victron på båda)
Var mäter den temperaturen?
 
Det är ju ingen fördel för cellerna att tvinga batteriet att ta laddning för tidigt! Jag avvaktar tills både app och min externa tempmätare är överens.
Men hur fungerar det? Dvs är det så att batterierna inte FÅR laddas under en viss temperatur för då tar de skada? Eller att de inte KAN laddas under en viss temperatur men de tar inte skada om man försöker?
Troligen har detta varit uppe tidigare så jag skulle kanske kunna leta upp svaret men jag gör det enkelt för mig genom att fråga här.
 
Laddning/urladdning av ett 12V Litiumbatteri styrs helt och hållet av ett inbyggt BMS.
Funktioner, kapacitet, kvalitet m.m. på BMS finns det en djungel av.

De allra flesta har skydd för:
Urladdstopp på låg spänning i enskild cell
Laddstopp på hög spänning i enskild cell

Många har även
Urladdstopp på hög urladd.ström.
Laddstopp på hög temp. i BMS/cell.
Laddstopp på låg temp. i cell.
Aktiv eller passiv balansering av cellerna vid laddning.

Bms'et är ganska ofta den svaga länken i ett budget-batteri.
 
Men hur fungerar det? Dvs är det så att batterierna inte FÅR laddas under en viss temperatur för då tar de skada? Eller att de inte KAN laddas under en viss temperatur men de tar inte skada om man försöker?
Troligen har detta varit uppe tidigare så jag skulle kanske kunna leta upp svaret men jag gör det enkelt för mig genom att fråga här.
Batterierna tar skada om du laddar dem med en celltemperatur under 0 grader. De flesta har dock ett BMS som stänger av laddning, dvs de går inte att ladda under 0 grader, men inte alla. Jag vill dock ha extra säkerhet. Ser inbyggda BMS i dropinbatterier som en extra säkerhet, inte i första hand som en del av laddningsregleringen.
 
Batterierna tar skada om du laddar dem med en celltemperatur under 0 grader. De flesta har dock ett BMS som stänger av laddning, dvs de går inte att ladda under 0 grader, men inte alla. Jag vill dock ha extra säkerhet. Ser inbyggda BMS i dropinbatterier som en extra säkerhet, inte i första hand som en del av laddningsregleringen.
Säger dessa svar samma sak?

Jag uppfattar svaret från Michael S som att batteriet får laddas i minusgrader. Men jag har kanske missuppfattet det korta svaret och att det syftar på min text ovan där "inte FÅR" ingår i första alternativet.
Jag uppfattar svaret från krinil som att batteriet inte får laddas i minusgrader.
 
Säger dessa svar samma sak?

Jag uppfattar svaret från Michael S som att batteriet får laddas i minusgrader. Men jag har kanske missuppfattet det korta svaret och att det syftar på min text ovan där "inte FÅR" ingår i första alternativet.
Jag uppfattar svaret från krinil som att batteriet inte får laddas i minusgrader.
Du har uppfattat rätt på bägge, Lithiumbatterierna skall inte laddas i minusgrader, och det gäller temperaturen inne i cellerna, inte vad som ofta mäts, ovanpå cellerna. Ett batteri som har förvarats i minusgrader behöver flera timmar i rumsvärme för att uppnå laddtemperatur inuti.
 
Jag är fortfarande förvirrad. Jag förstår inte hur båda kan vara rätt.
Men jag kan ju också förtydliga mig med att "i minusgrader" är fel uttryckt av mig, det ska vara med "celltemperaturer under 0 gr.

Batterierna tar skada om du laddar dem med en celltemperatur under 0 grader.

krinils text ovan tycker jag är klar och jag förutsätter att det stämmer. I så fall har jag fått svar. Tack.
 
Tillbaka
Toppen