• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Litiumbatteri

Snuten2022

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Mark
HBK-Nr
34495
Medlemskap
2024
Jag är nyligen blivit husbilsägare.
Har installerat ett nytt Litiumbatterie.
Hur underhåller man ett sådant över vintern? Det är på 200 ampere. Har även en Inverterare kopplat till detta. Den laddar batteriet i vanliga fall. Sven-Göran.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag är nyligen blivit husbilsägare.
Har installerat ett nytt Litiumbatterie.
Hur underhåller man ett sådant över vintern? Det är på 200 ampere. Har även en Inverterare kopplat till detta. Den laddar batteriet i vanliga fall. Sven-Göran.
Avser du inte använda bilen under lång tid skall batteriet hållla 50-80% laddning,dvs. förvara det inte fulladdat,sedan är det lämpligt att koppla loss minuspolen.
Din inverter laddar inte batteriet,men du kanske har en kombinerad inverter/laddare.
 

Snuten2022

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Mark
HBK-Nr
34495
Medlemskap
2024
Som det skrevs ladda upp till 50-80% lyft minuspolen elr ställ undan batteriet svalt. Låt det vara till du ska plocka fram bilen igen
Tack för svaren jag fått. Jag tar bort minuspolen och låter batteriet stå tills våren. Bilen står i mitt garage i vårt hus. Där är det runt 15 grader är det tillräckligt svalt?
Sven-Göran
 
Toppen